• Fridaa87

    Visdomstand

    Hej!


     


    Har i ca 5 dagar nu haft ont till och från i en växande visdomstand på höger sida i underkäken. Den har kommit upp kanske halvvägs och bakåt på tanden så ligger det kvar tandkött ovanpå som den övre visdomstanden blir att bita på så jag kan inte stänga munnen eller bita ihop för tillfället.. i morse när jag vakna var (är) jag svullen lite i kinden och känns stramt, lite ont när jag gapar också... någon som haft så? måste man söka vård elelr går det att "vänta ut" och rengöra själv.. måste man operera bort den tror ni? den har inte kommit upp så mycket att det går att dra ut den iaf..


  • Svar på tråden Visdomstand
  • Brummiie

    För ca 2 veckor sen hände samma med mig fast i övre käken och jag ringde tandläkaren direkt för jag kunde heller inte öppna munnen och inte tugga på den sidan knappt på andra heller. Men jag fick ta röntgen där osv och han kunde se att tanden växte rakt in i kinden och att det var inflamerat så jag fick utskrivit pencilin och fick ta värktabletter i början och imorgon ska jag dra ut den så hade jag varit dig hade jag ringt tandläkaren och fått göra en röntgen så dom kan se hur den sitter, för sitter den helt tokig kan den göra så käken går sönder!

  • Lagosen

    Det kan vara en tanke att besöka tandläkare och låta dem titta på tanden.
    Ett problem som ofta förekommer när det gäller visdomständer är att de helt enkelt inte får plats och då kan det vara en tanke att ta bort dem.
    Något annat som är ganska vanligt förekommande är att det kan fastna matrester och dylikt under tandköttet runt tanden och då kan det vara bra om tandläkaren kan spola rent runtom med koksaltlösning. I värsta fall kan penicillin behövas om det har blivit inflammerat.

    Sandra // Tandsköterska

Svar på tråden Visdomstand