• Torparen10

    Första mensen efter förlossning, ammar heltid

    Hej!

    Jag undrar när andra har fått sin första mens efter förlossningen trots amning. Jag heltidsammar, men någon gång/gånger kan det ha gått fler timmar mellan intervallerna. Kroppen har därmed inte kunnat producera tillräckligt med det hormon som håller ÄL borta.

    Idag fick jag min mens, ca 3 1/2 månad efter förlossningen. 

    Min fråga är också hur er mens har funkat efter det, är den regelbunden eller tar det ett tag för kroppen att ställa in sig?

    Vi är sugna på att ha barn igen, tätt, så vill gärna höra andras erfarenheter...

    //Elise 

  • Svar på tråden Första mensen efter förlossning, ammar heltid
  • dooleys85

    Har helammat alla 3 barnen.

    Första barnet kom mensen efter 1 år.
    Andra barnet efter 6 månader.
    Tredje barnet, ej fått tillbaka mensen ännu och hon fyller 1 år om 3 veckor, ammar fortförande, men jobbar så går ibland ett par timmar imellan.      


    ¸.?*¨*?☆ Isaac 051109, Elias 080923, Nova 101231☆?*¨*?¸.
  • dooleys85
    IsaacsEliasMamma skrev 2011-12-06 21:39:56 följande:

    Har helammat alla 3 barnen.

    Första barnet kom mensen efter 1 år.
    Andra barnet efter 6 månader.
    Tredje barnet, ej fått tillbaka mensen ännu och hon fyller 1 år om 3 veckor, ammar fortförande, men jobbar så går ibland ett par timmar imellan.      



    Den var regelbunden och jag som alltid lidit av väldigt svår mensvärk har sluppit det helt efter jag fött barn
    ¸.?*¨*?☆ Isaac 051109, Elias 080923, Nova 101231☆?*¨*?¸.
  • Torparen10
    IsaacsEliasMamma skrev 2011-12-06 21:40:54 följande:
    Den var regelbunden och jag som alltid lidit av väldigt svår mensvärk har sluppit det helt efter jag fött barn
    Det låter skönt!

    Nu är jag på BIM +6...suck!! Varken mens eller plus
  • Dr Mupp
    Torparen10 skrev 2011-12-06 12:31:11 följande:
    Tack för svar! Jag fick ju som sagt första mensen 5 nov...men nu väntar jag andra mensen, men den dyker inte upp?? Varken mens el plus...Fattar ingenting..

    Blev din mens regelbunden el oregelbunden ?

    För när man väl fått mensen borde den väl inte upphöra helt igen för att man ammar?
    Jag fick första mens efter 5,5 månader. Nästa mens dök upp 4 månader senare. 
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Torparen10
    Dr Mupp skrev 2011-12-08 15:59:17 följande:
    Jag fick första mens efter 5,5 månader. Nästa mens dök upp 4 månader senare. 
    Men herrejisses...SUCK!! Tack för svaret iaf
  • Zixi

    Helammade utan några längre avbrott men fick trots det tillbaks mensen bara nån månad efter förlossningen, kändes lite orättvist då jag fick tillbaks den först i min mammagrupp trots att jag ammade mest. Den var regelbunden från första början.


    2010-07-20 3040/50
  • Hannathu
    Zixi skrev 2012-01-04 15:04:14 följande:
    Helammade utan några längre avbrott men fick trots det tillbaks mensen bara nån månad efter förlossningen, kändes lite orättvist då jag fick tillbaks den först i min mammagrupp trots att jag ammade mest. Den var regelbunden från första början.
    Har hört - vet inte om det är sant - att för att inte få ägglossning behöver man amma minst var tredje timma dygnet runt. Längre mellanrum ger kroppen chansen att starta processen på nytt

    De första 6½månaderna ammade jag minst varannan timma dygnet runt (ja det var jobbigt men vad gör man inte när det var det bästa för sonens sjuka mage) så det kanske inte var så konstigt att det dröjde
  • Zixi
    Hannathu skrev 2012-01-04 23:25:31 följande:
    Har hört - vet inte om det är sant - att för att inte få ägglossning behöver man amma minst var tredje timma dygnet runt. Längre mellanrum ger kroppen chansen att starta processen på nytt De första 6½månaderna ammade jag minst varannan timma dygnet runt (ja det var jobbigt men vad gör man inte när det var det bästa för sonens sjuka mage) så det kanske inte var så konstigt att det dröjde

    Jag tyckte att jag ammade dygnet runt, men där var nog nåt enstaka tillfälle när hon fick flaska. Antar att jag brås på min mamma som var fertil nog att bli gravid trots att hon inte bara ammade utan även käkade minipiller. Hon lyckades även med konststycket att få till tvillingar. Tur att jag inte behöver bekymra mig över sånt.
    2010-07-20 3040/50
  • vargaa

    Min kom efter 6 mån, helammade. Ammade i 15 mån. Mensen var regelbunden men med längre cykel än normalt. Blev gravid på första försöket trots det, och enl bf skedde äl som vid normal cykel. Ammade då foryfarande myckey, dottern var inte intresserad av may.


    Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Swagger

    Första barnet. Helammar. Barnet är 3,5 månader. Det har aldrig gått så lång tid som 4 timmar mellan amningarna, oftast 2-3 timmar, dag som natt. Inte en tillstymmelse till mens...

Svar på tråden Första mensen efter förlossning, ammar heltid