• Milja

    Testikelcancer och önskan om barn - finns det någon i samma situation?

    Jag undrar om det finns någon som har varit i samma situation som vi och kan ge lite råd. I början av året fick min sambo diagnosen testikelcancer av typen seminom. En vecka senare opererades hans ena testikel bort. Innan operationen fick han lämna tre stycken spermaprover. Någon månad senare fick vi ett brev hem att de hade gjort ett upptiningsförsökt och tagit prov på spermierna och att det finns goda chanser till att göra IVF. Efter operationen gjordes en datortomografi som visade sig att cancern spridit sig till några lymfkörtlar vid ryggraden. Min sambo fick genomgå en strålbehandling i tre veckor. Sedan dess vet vi inte så mycket.

    Vi är redo att börja skaffa barn men nu finns det så många frågor. Vet någon när man kan börja försöka efter en strålbehandling mot buken? Finns det risk för att spermierna kan ha något fel och att det kan bli en missbildning på barnet? (Risk för att han ska vara steril vet vi att finns men OM det skulle lyckas  kan det då vara risk för fel?) Skulle det vara bättre att göra ett försök med IVF? Hur lång är kön till IVF i Stockholm? Jag läste på ett forum att det krävs ett strå för varje IVF försök. Tre spermieprov är lämnade innebär det att det finns tre infrysta strån eller hur funkar det?
    Kan man testa om spermieproduktionen har kommit igång igen? Hur snart efter avslutad behandling kan man i så fall göra det? Det har nu gått 7månader sedan han avslutade strålbehandlingen. Testas det automatiskt eller är det något man själv måste ta initiativ till?

    Jag gissar att ingen har svar på alla mina många frågor men är det någon som skulle kunna svara på ens någon skulle jag vara tacksam.

    Lilja

  • Svar på tråden Testikelcancer och önskan om barn - finns det någon i samma situation?
  • Emfis

    Hej,

    Vi är nästan i samma sits, fast inte riktigt lika långt. Vi fick i onsdags (9 nov) reda på att sambon har testikelcancer, vi vet dock inte vilken av de två som det gäller.  Det tog ganska hårt på oss de första dagarna men nu har vi landat lite i det och enligt alla läkarna och allt jag läst på 1177 och vårdguiden så är utsikterna mycket goda.

    Vi har idag varit och lämnat första spermaprovet och min sambo ska lämna sitt andra på onsdag. På torsdag röntgas han och visar det sig att det då spritt sig och han blir aktuell för cellgifter/strålning har läkaren på Reproduktionsmedicinskt centrum sagt att han ska få lämna fler prov. Vi blev även lovade ett läkarbesök med information vad gäller infrysning/upptining/kvalité på sperman osv.

    På onsdag nästa vecka opereras han, och jag hoppas att allt går bra.

    Men nu till dina frågor, jag frågade läkaren lite idag och enligt han ska det helst gå 6 mån efter cellgifts/strålbehandling innan man provar att skaffa barn. Detta just för att det kan bli påverkningar på barnet. Han sa också att när vi väl provar skaffa barn kan vi kontakta dem så kollar de upp hans spermiekvalité då, om den har kommit tillbaka efter en ev. cellgifts- eller strålbehandling. Då får man ju också reda på chanserna om att klara det på egen hand eller om man blir aktuell för IVF...

    Hur gamla är ni? Jag är 25 och sambo 26, känns som ett ganska hårt slag att få, jag menar vi är ju fortfarande unga! Barn har alltid funnits med och vi hade tänkt börja försöka nästa höst. Ibland blir ju livet verkligen inte som tänkt, men just nu tar vi ett steg i taget och barn får det kanske bli längre fram. Viktigast just nu är ju att han blir frisk :) 

  • Emfis

    Alltså, vilken av de två sorternas cancer som finns..inte i vilken av testiklarna..DET har vi ju koll på!

  • moii

    min sambo har cellförändringar i testiklarna, dessa leder till testikelcancer om de utvecklas. Vi upptäckte dessa när det gjordes en biopsi för att se om det fanns spermier i testiklarna och vi fick sedan inte göra någon icsibehandling fören de rett ut hur de skulle hantera cellförändringarna.

    I vårt fall var det extra besvärligt då min sambo har en fungerande testikel pga kryptorkism där bara en av testiklarna växte till normal storlek efter operationen som barn. tydligen är också testikelcancer vanligare om man som barn har opererat ner testiklarna. Så fick vi berättat för oss.

    Till slut bestämdes att man inte ska göra något särskilt med cellförändringarna förutom att hålla koll och därför fick vi påbörja behandling och har gjort tre hormonbehandlingar varav två lett till icsi och ett av dem till ett återinfört embryo och nu är jag gravid i v 15.

    Vad jag också vill berätta här är att jag har genom åren flera bekanta som fått barn och som blivit friskförklarade från just testikelcancer. Upptäcks den bara i tid så brukar läkare såga att det är god prognos. De som har velat ha barn har idag barn.

    Lycka till!!


  • Maggzan

    Vi har varit i samma sitts som er -09. Vi har idag en son på 18 månader genom IVF.
    Skriv gärna till mig om ni vill veta något, jag svarar så fort jag kan.

  • Milja
    moii skrev 2011-11-15 20:53:22 följande:
    min sambo har cellförändringar i testiklarna, dessa leder till testikelcancer om de utvecklas. Vi upptäckte dessa när det gjordes en biopsi för att se om det fanns spermier i testiklarna och vi fick sedan inte göra någon icsibehandling fören de rett ut hur de skulle hantera cellförändringarna.

    I vårt fall var det extra besvärligt då min sambo har en fungerande testikel pga kryptorkism där bara en av testiklarna växte till normal storlek efter operationen som barn. tydligen är också testikelcancer vanligare om man som barn har opererat ner testiklarna. Så fick vi berättat för oss.

    Till slut bestämdes att man inte ska göra något särskilt med cellförändringarna förutom att hålla koll och därför fick vi påbörja behandling och har gjort tre hormonbehandlingar varav två lett till icsi och ett av dem till ett återinfört embryo och nu är jag gravid i v 15.

    Vad jag också vill berätta här är att jag har genom åren flera bekanta som fått barn och som blivit friskförklarade från just testikelcancer. Upptäcks den bara i tid så brukar läkare såga att det är god prognos. De som har velat ha barn har idag barn.

    Lycka till!!
    Emfis: Hej, oj det var länge sedan jag var inne här för jag hade nästan gett upp hoppet om att hitta någon i liknande situation!
    Vi var på återkontroll i November till KS. Inga spår kvar efter cancern i kroppen!!! Jätte lycklig!

     Fick liknande svar. Vår läkare rekommenderade att vi skulle vänta ett år efter avslutad behandling innan vi började försöka på egen hand. Hon sa att de tidigare hade haft rekommendationen på 6 månader men att det numera är 1 år.
    Vi ska på ytterligare återkontroll i april igen och då ska vi ta ett spermietest efter det vet vi mera.

    Vet du nu vilken typ av cancer han haft? Slapp ni vidarebehandling?.

    Jag är 27 år och min sambo är 37, ingen av oss har barn sedan tidigare.
  • Milja
    moii skrev 2011-11-15 20:53:22 följande:
    min sambo har cellförändringar i testiklarna, dessa leder till testikelcancer om de utvecklas. Vi upptäckte dessa när det gjordes en biopsi för att se om det fanns spermier i testiklarna och vi fick sedan inte göra någon icsibehandling fören de rett ut hur de skulle hantera cellförändringarna.

    I vårt fall var det extra besvärligt då min sambo har en fungerande testikel pga kryptorkism där bara en av testiklarna växte till normal storlek efter operationen som barn. tydligen är också testikelcancer vanligare om man som barn har opererat ner testiklarna. Så fick vi berättat för oss.

    Till slut bestämdes att man inte ska göra något särskilt med cellförändringarna förutom att hålla koll och därför fick vi påbörja behandling och har gjort tre hormonbehandlingar varav två lett till icsi och ett av dem till ett återinfört embryo och nu är jag gravid i v 15.

    Vad jag också vill berätta här är att jag har genom åren flera bekanta som fått barn och som blivit friskförklarade från just testikelcancer. Upptäcks den bara i tid så brukar läkare såga att det är god prognos. De som har velat ha barn har idag barn.

    Lycka till!!
    Stort grattis till graviditeten!! Hoppas allting har gått bra!

    Jo det är bra prognos för testikelcancer vilken av typerna det än är. För vår del var det ju inte riktigt roligt när han hörde till den 20% med seminom där cancern trots allt spridit sig, men nu är den besegrad.

    Fick reda på av läkaren när vi var på återkontrollen att det inte är större risk om man får barn på vanligt sätt trots att man genomgått strålning än för vad det är för andra par. Tydligen ska "skadade spermier" sortera ut sig själv och inte kunna befrukta överhuvudtaget.

    Vi får bara vänta och se vad nästa kontroll säger
  • Milja
    Maggzan skrev 2011-11-30 13:38:53 följande:
    Vi har varit i samma sitts som er -09. Vi har idag en son på 18 månader genom IVF.
    Skriv gärna till mig om ni vill veta något, jag svarar så fort jag kan.
    Testade ni att skaffa barn på vanlig väg först? Hur länge i så fall? Eller fick ni reda på via spermieprov att det inte skulle fungera? Vi har för avsikt att testa spermierna först, vet inte om det är klokt gjort. Hur länge tog det innan ni fick påbörja IVF?
  • skorpan80

    Hej!

    Min sambo  drabbades av testikelcancer för ca 10 år sedan. Opererade bort ena testikeln och allt var frid och fröjd i ca 4 år. Då kom cancern tillbaka och även den andra testikeln fick tas bort.
    Han fick lämna sperma innan första strålningen för att det sedan var osäkert hur kvalitén skulle bli.  Nu började ju tankarna kring barn dyka upp och jag var helt säker på att vi aldrig skulle lyckas. Det kändes som alla runt omkring blev med barn medans jag inte visste om vi någonsin skulle lyckas. Våran tur i oturen är nog att ingen av oss verkar ha dålig kvalité på ägg/spermier. Har gått igenom 2 IVF och vid båda tillfällena fått många befruktade embryon till frysen. Idag kan jag berätta att vi har två fina killar på 5 och 1,5 år som kommit till genom IVF. Nu kämpar vi för vårt tredje barn som är en dröm.

  • skorpan80

    Kan tillägga att min sambo lämnade något liknande och vi har använt 2 strån och har 36 st kvar, så det behöver du nog inte oroa dig för.

  • Milja
    skorpan80 skrev 2012-02-24 20:44:31 följande:
    Kan tillägga att min sambo lämnade något liknande och vi har använt 2 strån och har 36 st kvar, så det behöver du nog inte oroa dig för.
    Tack för svaret! Det där med strån har faktiskt varit en fundering!! Allting känns väl bara mer skrämmande innan man kommer igång och försöker. Men man ska ju inte ta ut problemen i förväg..
Svar på tråden Testikelcancer och önskan om barn - finns det någon i samma situation?