Anonym skrev 2011-11-07 13:52:26 följande:
Ok, vill du höra vad som gör att vi misstänker droger?
Stooor viktnedgång på väldigt väldigt kort tid. Det försvinner relativt stora summor pengar från alla andra familjemedlemmar. Även andra värdesaker har försvunnit spårlöst. Aggressivitet som heter duga, mycket värre än vanlig tonårstrots. Handgemäng och slag emot sin mamma. Brända skedar i en väska. Blåmärken vid ena armvecket. Hålogd, blek, gläds inte över nånting alls numera. Har hoppat av skolan helt. Etc etc...
Men har diskuterat detta med andra i familjen o det kommer bli kontakt med det sociala ändå. Det är så glasklart allting, men vi ville ändå ge personen ifråga en chans till ett första steg.
Det vad du nämner låter allvarligt, det är vid såna situationer man får tyvärr gå så långt det behövs.
Brända skedar med viktnedgång och tillhörande stölder låter som situationen är akut.
Anonym skrev 2011-11-07 18:14:53 följande:
De är ju givet att han tar droger!!. Fyfan för folk som säger att man ska "sätta sig ner och prata" endast, tror nog inte de är många som sitter ner och erkänner sitt missbruk och "riskerar" att man måste sluta med drogerna, eller få lov att lämna tester.
Jag har själv varit missbrukare, jag vet.
att inte agera och titta på pga " man kan kränka någon" om man VIFTAR med ett drog test framför sitt MINDERÅRIGA barn dessutom, de är nog de sjukaste jag läst på länge!.
Ursäkta min ilska. Men här måste man ta tag i det ordentligt. Innan de kan vara försent...
Som många missbrukare så tror man att man är odödlig att man fixar att blanda och ta en hel del, vilket kan leda till överdos eller andra skador.
Och är man ung, då vet man förmodligen inte mkt lyssnar på andra missbrukare och bara kör på bara.....
Allvar nu hönni som skriver här, man blir nästan lite mörkrädd!.
Man SKA sätta sig ner och prata, skapa en dialog och inte dra fram det tunga artilleriet som öppningsreplik.
Om du bara visste hur många föräldrar överreagerar när deras tonåringar blir påkomna med ex lite cannabis, där är panik och hysteri varken befogad eller kommer med nått positivt.
Det lilla som står i tråden tyder på att det inte rör sig om att leka med lätta droger eller nån fjortisfylla utan det pekar mer åt missbruk och tyngre droger hållet.
Om han verkligen injicerar amfetamin om jag får gissa i och med vikt nedgången så berättigar det snabba akuta åtgärder.