• strössel

    Får man äta choklad när man ammar ?

    Min svägerska sa att man inte får äta choklad när man ammar, stämmer det nån som vet eller har hörts talas om det ?


  • Svar på tråden Får man äta choklad när man ammar ?
  • vittra

    Det är väl klart man får

    Man ska inte lyssna så mycket på vad alla andra säger, det är så mycket strunt som folk kommer med! Livsmedelsverket har kostråd för ammande, kika där.

  • La Lola

    Såklart får man det!!!!!!
    Alla barn reagerar ju på olika saker o det finns ju ingen anledning att undvika en massa grejer innan man vet om ens barn reagerar eller inte.

    Puckat sagt av din svägerska.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Aloisia

    För flera år sedan hörde jag på MVC att det är bra om man är försiktig med

    Choklad
    citrus
    jordgubbar
    tomat 
    mjölk   

    när man ammar. 

    Kan bara säga att jag hade glömd det när mitt barn nr.2 var liten. En dag åt jag nästan allt som står i listan och min dotter skrek i 7 timmar tills jag kom ihåg att det var något man inte skulle äta för mycket. 

    Sen åt jag inget sådant och jag hade aldrig några problem i fortsättningen.   

  • cosinus

    Prova och se! Jag har alltid fått höra att man inte ska äta jordgubbar när man ammar av min mamma. Har alltid tyckt att det går ju alldeles utmärkt. Till jag var på ett självplock och tryckte i mig helt sanslösa mängder jordgubbar när vi kom hem.

    Det resulterade i en rätt arg bebis. Kanske är samma med choklad så låt bli att äta typ 2 kg :)

  • Dixie

    choklad är ju sådant en del barn reagerar på, liksom ex jordgubbar, lök, kaffe - kan ju vara bra att ha i åtanke om ditt barn verkar missnöjd/ont i magen

  • La Lola
    Aloisia skrev 2011-11-07 22:47:02 följande:
    För flera år sedan hörde jag på MVC att det är bra om man är försiktig med

    Choklad
    citrus
    jordgubbar
    tomat 
    mjölk   

    när man ammar. 

    Kan bara säga att jag hade glömd det när mitt barn nr.2 var liten. En dag åt jag nästan allt som står i listan och min dotter skrek i 7 timmar tills jag kom ihåg att det var något man inte skulle äta för mycket. 

    Sen åt jag inget sådant och jag hade aldrig några problem i fortsättningen.   
    Fast man måste ju prova o se om ens barn reagerar.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Ungmamma93

    Hej! I början reagerade min son på choklad,vilket var jättesynd eftersom jag var/är helt tokig i choklad.. men med tiden har det avtagit och efter ca 2 veckors tid, åt choklad kanske 3-4 gånger under dom 2 veckorna så reagerade han inte efter det..:)

  • grästuva

    Ja det får du men ibland kan barn få magknip av det när dom sedan ammar. När min äldste son ammade fick han alltid magknip efter att jag ätit choklad, tog ett litet tag innan jag såg sambandet sen höll jag mig snällt ifrån chokladen

  • Flisan79

    Som många skriver så är det vanligt att barn reagerar på choklad. Precis som lök, bönor mm.

    Barn 1 och 3 av mina barn har fått ont i magen av att jag ätit choklad. Har gått över efter några månader.

  • Natulcien

    Ja, visst kan du äta choklad.
    Det florerar en massa rykten och myter om vad man ska, och inte ska, äta när man ammar.

    Och visst finns det vissa livsmedel som bebisen kan reagera på, men det är ju onödigt att utesluta något innan man ens vet om bebisen reagerar. Prova!
    Och kolla på LMV's hemsida.

    Jag åt massor av sånt man enligt myterna inte ska äta; citrus, jordgubbar, choklad, kaffe, starka kryddor, lök, bönor, kål etc etc etc, och vår son reagerade inte på något över huvud taget. Glad

  • Aloisia
    La Lola skrev 2011-11-07 22:52:47 följande:
    Fast man måste ju prova o se om ens barn reagerar.

    Prova på du. Jag har inta skrivit att man inte få äta choklad mm
  • La Lola
    Aloisia skrev 2011-11-08 15:58:05 följande:
    Prova på du. Jag har inta skrivit att man inte få äta choklad mm
    Varför ska jag prova? Känns rätt onödigt när min minsta är 2½ år.

    Du skrev att man ska vara försiktig. Ja såklart. OM ens barn reagerar. Annars finns det ju ingen anledning att vara det.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Får man äta choklad när man ammar ?