• TigerToffie

    Försäkringskassan - operation

    Hej hoppas på lite hjälp och erfarenheter från andra som varit/är i samma sits.
    Det är nämligen så att jag ska opereras (menisken) och risken finns att jag kommer hoppa på kryckor i 6 veckor, kan även vara så att jag slipper detta men det vet man först efter operation. Problemet då är att jag ammar och jag har ensamvårdnaden men jag bor ihop med pappan. Pappan kommer inte kunna vara hemma 6 veckor från jobbet då han jobbar på en liten firma, min mamma hade tänkt att vabba en del av tiden men då jag ringde försäkringskassan idag så får hon inte det då min dotter bara är 3 månader.

    Är det rätt att man ska överlåta föräldrardagar till pappan när han ska vara hemma bör inte han ta tillfällig föräldrapenning?
    Så finns det några andra som haft samma problem?
    vad har ni haft för lösning?
    finns det något kryphål?

    eller måste jag avstå operation - avskyr att ha med försäkringskassan att göra

    Hoppas verkligen på hjälp - tackar på förhand

  • Svar på tråden Försäkringskassan - operation
  • Philippa

    Föräldradagar kan väl pappan ta? Annars får du göra operationen senare...

  • TigerToffie

    som jag skrev har tyvärr inte pappan möjlighet att ta 6 veckor ledigt vare sig med fp eller tfp.
    risken finns ja att jag måste skjuta upp operation men vet inte då om jag kommer klara av smärtan så lång stund som jag kommer behöva vänta (5månader) och då betyder det att jag måste börja ta smärtstillande vilket leder till att jag inte kan amma...

    Just nu känns allt väldigt hopplöst

  • Mymystery

    Jag tror att barnet måste vara 8 månader för att någon annan ska kunna ta ut tfp om ordinarie vårdare är sjuk.

Svar på tråden Försäkringskassan - operation