• Smulan­01
    Äldre 11 Nov 17:59
    47252 visningar
    31 svar
    31
    47252

    Slutat med p-piller, ingen mens...

    Hej!
    Jag slutade med mina p-piller (Yasmin) i början av juni i år, då jag så gärna vill bli gravid. Nästan exakt en månad efter så fick jag min mens vilket jag var mycket glad över då jag trodde att det betydde att mensen kom igång bra även utan p-pillerna. Men där hade jag fel....
    Har inte fått mens alls efter detta och har även fått hela pannan full med prickar (har nästan aldrig finnar o liknande annars). I början tänkte jag att den kommer väl snart, men nu har det liksom gått mer än 4 månader sen senaste mensen och det börjar bli frustrerande då jag vill bli gravid. Jag fick ett tips om att börja ta något som hette Royal yelly (bidrottninggelé) för att få igång ÄL och mensen... Är det någon som kan mer om detta?

    Tacksam för alla svar!!! Kram :)

  • Svar på tråden Slutat med p-piller, ingen mens...
  • Äldre 3 Dec 15:25
    #21

    Smulan : Vad kul!! Lycka till!!!  Fortfarande ingen mens här men hoppas på att det var äl jag hade förra veckan och att det dyker upp nåt nästa helg hehe
    Men ska kontakta gyn på måndag.. skadar inte att höra sig för lite.. KRam

  • Tallko­tte12
    Äldre 3 Dec 15:36
    #22

    Hej, jag slutade med cilest i januari och det tog nästan fem månader innan jag fick mens. Det verkar mycket vanligare än vad bm och andra vill erkänna att en del får cykelrubbningar efter pillerstopp... Jag kontaktade gyn efter 6 månader och det rekommenderar jag er att göra också! I mitt fall visade det sig att jag hade för lågt östrogenvärde vilket strular till ägglossningen. Pga det fick vi påbörja utredning på kvinnokliniken och nu 10 månader efter pillerstoppet är mitt Östrogenvärde normalt igen, av sig självt, så jag hoppas att min cykel blir mer regelbunden nu! Om ni har några frågor om gyn eller annat, så hör av er bara!

  • Äldre 3 Dec 21:48
    #23

    Skrev förut men då var det för tidigt att vara sen med mensen, nu sitter jag fortfarande och väntar en vecka efter och har haft mensvärk i 1,5 men inget händer förutom att min hud ser katastrofal ut och jag har gått upp typ 2 kilo hur det nu gick till... Jag åt Yasmin i ett år så inte så länge men tror inte jag kommer äta nåt sånt igen... Man är tydligen inte ensam iaf!

  • Äldre 19 Jan 08:23
    #24

    Hur går det för alla? Jag fick äntligen mens idag!!! Efter ett halvår. Lycka!

    Håller tummarna för att ni andra kommit lika långt (eller längre, hihi)

  • Äldre 29 Jan 19:40
    #25

    Hej!! Ser att tråden är gammal...men tänkte ändå bara skriva att jag hade EXAKT samma besvär.. Slutade med yasmin fick mens efter 4 veckor men sen ingen mer på typ 9 månader, då gick jag till min gynekolog och han skrev ut gestapuran! Sen kom mensen igång precis som den skulle! Vet inte om det fanns någon specifik anledning till att det just funkde på mig.. Men det gjorde det iaf:)

  • Äldre 1 Feb 19:00
    #26

    Som någon mer sagt tidigare så ser jag att tråden är gammal. Men tänkte dela med mig ändå.

    När jag slutade med p-piller så fick jag ingen mens på 1,5 år. Jag funderade inte så mycket på det då  - det var ju skönt att slippa röda tanten :) Men i samband med en undersökning så blev personalen ganska oroliga över detta och sa uttryckligen att jag borde sökt hjälp för min uteblivna mens direkt för det kan visa sig vara något allvarligt. Jag fick någon tablett utskriven som jag inte minns namnet på (8 år sedan) och efter det kom mensen igång igen och det ansågs då inte vara något fel. Så sök hjälp om mensen inte kommer igång av sig själv efter pillerstopp för säkerhets skull. Nu vet jag iofs inte om personalen uttryckte sån oro pga. att jag var bara var 18 när jag kom dit och för att mensen, innan jag började med piller, utblev under perioderna när jag tränade som mest.

  • Smulan­01
    Äldre 4 Feb 17:13
    #27

    Hej på er!! Det är roligt att se att det är fler som vill vara med och dela med sig av sina erfarenheter.. För mig är det samma problem nu igen, ingen mens i sikte sen förra gången :( åååh jag blir så arg, jag som hoppades på att den kommit igång som den skulle.. :(( har precis kommit hem från en underbar Thailandsresa nu så har slarvat rejält med bidrottninggele tabletterna.. Men nu jävlar är det nya tag som gäller!!! Ska börja med tabletterna på måndag o hoppas att mensen kommer snart... Hur går det för er andra??! Kraam

  • Äldre 4 Feb 17:55
    #28

    Jag hade lite liknande problem. Jag slutade med desolett i september och har sedan dess haft väldigt långa cyklar alltifrån 35-46 dagar. Jag gick till gynekologen och har nu fått pergotime utskrivet då han trodde att det var för dålig scung på mina ägglossningshormoner. Jag är inne på försök nummer fyra som troligtvis inte har tagit sig och på måndag har jag BIM. Om mensen kommer startar jag då med pergotime.

    Jag rekomenderar er att gå till gynekolog och kolla upp oregelbunden mens. Det kan vara PCO dvs ingen ägglossning. Jag hade inte PCO, men troligtvis för lite östrogen som tallkotte.  

  • Äldre 5 Feb 17:15
    #29

    Hej,

    Gammal tråd men lite uppdatering sen i höstas är att jag var hos Gyn och fick konstaterat att jag har PCO, så inte undra på att mensen uteblev..
    Genom att gå ner lite i vikt kom det i gång igen efter nyår.. men frågan är hur länge det håller i sig. Inget plus än så länge i alla fall..

    Lycka till!!

  • Äldre 7 Feb 19:20
    #30

    Här händer det inte så mycket..
    Efter första kuren med Primolut kom mensen, sen ville den inte komma, så åkte till apoteket och hämtade ut andra kuren. Fick min mens och nu är det bara att vänta och se om tant röd vill komma den här gången..
    Har nu börjat med äl-test för att se om jag har ägglossning, och visst, det har blivit två streck på alla testen hittills, såklart har då ena varit svagt, men blir starkare och starkare för varje dag som går. Så jag antar att det inte är några problem med ägglossningen? 
    Har också tagit Rosenrot den här perioden, så aa, de är nu bara att vänta och se hur det blir med mensen :)
    Blir mensen sen igen tänkte jag försöka ringa till gyn.. Känner mig less på att ringa till vårdcentralen, de ber mig ringa läkaren på hennes telefontid, jag ringer läkaren men hon verkar inte veta hur man svarar i telefon.. Jag ringer då tillbaka till vårdcentralen för att få en tid till läkaren, fick vänta i 4 veckor på mitt läkarbesök, som jag i och för sig avbokade då jag bestämde mig för att ta andra kuren primolut..
    Nej, blir det tjorv med mensen den här gången så ringer jag direkt till gyn, om jag hittar telefonnumret.. 

  • Äldre 20 Apr 13:45
    #31

    Jag slutade med mina p-piller då de gjorde mig otroligt deprimerad, sen hade jag inte mens på 5 månader. Skumt tyckte man då.. men om jag hade vetat vilket helvete jag skulle få när mensen väl kom igång igen så hade jag uppskattat den tiden ännu mer. Jag har aldrig mått så bra som jag gjorde under de fem månaderna. 

Svar på tråden Slutat med p-piller, ingen mens...