• Kasihi

    Hjälp oss med provokation vid mjölkallergi

    Hej, vi känner att vi får så luddiga svar från dietisten gällande en provokation så jag vänder mig hit. Sonen är 15 mån och vi vill göra en provokation för att se om hans mjölkallergi är kvar eller ej. Hur går vi tillväga?

  • Svar på tråden Hjälp oss med provokation vid mjölkallergi
  • Giraff

    Vad får han för symptom? 

    För vår pojke som får nässelutslag fick vi höra att vi först skulle prova med "kontakt" - dvs mjölk på huden. Om det inte gav nån reaktion kunde vi testa att ge honom något som innehåller mjölk. Fick vi ingen reaktion där heller kunde vi testa att låta honom dricka jättelite.

    Men det har inte varit aktuellt för oss än, tyvärr - så jag har ingen erfarenhet av att göra det på riktigt.  

  • Blå Flygare

    Jag undrar också vilka symtom han haft innan på mjölk och om han är testad med prick/RAST nyligen. 

    Vi har gett liten mängd och ökat. Första gången skulle vi ge ren mjölk (en droppe första dagen, ett krm andra, ½ tsk tredje osv) Efter en vecka skulle vi göra uppehåll ett tag för att se om det skulle komma någon långsam reaktion.

    Vid vår andra" prvoceringen" skulle vi ist ge ugnsbakad mat med mjölk i tre månader innan vi gick över till kokt/stakt i ett par månader och sen tillslut gav ren mjölk. Detta för att vänja magen ist för att provocera fram en reaktion. Då var målet att hitta hur mycket som kunde tolereras.

  • Kasihi

    Sonens reaktioner har varit ont i magen. Hur tycker ni vi ska gå tillväga då? Han är inte pricktestad nyligen. Det har inte ens sagts att det ska göras.

  • Blå Flygare

    Vid reaktion med enbart magont är det sällan man reagerar på pricktest, har han inte gjort det innan så tar de inget sånt test nu heller utan man går direkt på provocering. Om han inte har reagerat med huden innan finns ingen anledning att testa droppe på huden. 

    Jag har ju positiva erfarenheter från att långsamt introducera allergener. Vi har provocerat innan och alltid fått reaktion. Men när vi långsamt introducerade så gick det bra! Sen förstår ju jag att det inte funkar alla gånger, men det är väl värt ett försök? Eller är syftet att kolla om det alls var en allergi från början och inte en tillfällighet. Man ska ju provocera tre gånger för att säkert veta att det verkligen är allergi från början. 

  • Kasihi

    BlåMyran tack snälla för svar! Jag med min ADD tycker att detta är jättesvårt. Skulle behöva väldigt tydliga direktioner. Känner mig totalförvirrad. Ska vi göra som du skrev om tidigare tycker du?

  • Blå Flygare

    Jag tycker ni ska kontakta läkaren för råd. Syftet med provokationen är viktig att ha klart för sig. 

Svar på tråden Hjälp oss med provokation vid mjölkallergi