• Björkpollen

    Är en mac bättre än en pc. Varför?

    Måste köpa ny dator. Det sägs mac är bättre, men jag har aldrig haft det. Stämmer det?

  • Svar på tråden Är en mac bättre än en pc. Varför?
  • vitruviandude

    Byggkvalitén brukar vara högre på Apples datorer (jämfört med standard PC) och OS X är ett väldigt trevligt operativsystem att jobba i. Själv föredrar jag PC och Windows 7 men det är en smaksak och jag misstänker att mac kan vara ett bättre alternativ för personer med lite datorvana som föredrar att inte behöva mixtra med operativsystemet ibland. Tänk bara på att Apple har beslutat att datorer inte behöver någon CD/DVD-enhet längre och att deras laptops levereras utan en sådan nu för tiden.

  • Anghammarad
    vitruviandude skrev 2011-11-15 11:03:06 följande:
    Tänk bara på att Apple har beslutat att datorer inte behöver någon CD/DVD-enhet längre och att deras laptops levereras utan en sådan nu för tiden.
    Det är bara  allra minsta modellen MacBook Air som inte har någon optisk drive, alla vanliga MacBook laptops har det fortfarande
  • vitruviandude
    Anghammarad skrev 2011-11-15 12:20:50 följande:
    Det är bara  allra minsta modellen MacBook Air som inte har någon optisk drive, alla vanliga MacBook laptops har det fortfarande
    Nope, from. senaste refreshen så säljs varken macbook (modellen) eller macbook pro med dvd/cd. 
  • Anghammarad
    vitruviandude skrev 2011-11-15 12:23:21 följande:
    Nope, from. senaste refreshen så säljs varken macbook (modellen) eller macbook pro med dvd/cd. 
    OK, då har väl Apple fel på sin egen hemsida.
  • vitruviandude

    Eller vänta, jag är faktiskt inte helt säker nu när du säger det. Jag hade för mig att Apple gått ut med att nya pro skulle levereras utan cd/dvd men kanske det inte stämmer iaf.

  • frökenelisabeth

    Finns många pc som inte har optisk drive också. 

    Det är väl lite religion vilken typ man föredrar, själv är jag van pc-användare så jag skulle nog inte köpa en mac, är ju skönt att inte behöva läras upp utan kunna använda datorn som man brukar med en gång. 

    Många mac-anhängare menar att det är mindre krångel med mac och mindre tekniskt strul, men jag vet inte jag. Tycker ofta man hör om folk som har problem med deras apple-produkter också, så det handlar nog om tur/otur. Jag har sällan problem med mina pc-datorer i alla fall, och de har varit av bra kvalitet också.

    Så nej, jag tror inte att man bara kan säga att mac ÄR bättre. Utan det beror på dina behov, vad du ska ha datorn till och vad som är viktigt för dig.  

  • frökenelisabeth
    Indianica skrev 2011-11-15 12:28:28 följande:
    De verkar aldrig krångla eller gå sönder??? Virus som tar kål på dem existerar inte ens tror jag?
    Nä det sägs visst det.... Jag har kompisar som är riktiga apple-fanatiker, och de säger just detsamma. Och sen sitter de och beklagar sig över att något hänt med deras dator så de inte kan starta den, och ingen förstår varför, operativsystemet måste ominstalleras, osv..... 

    Virus finns, men är inte lika vanligt förekommande som till pc tror jag.  
  • Anghammarad
    frökenelisabeth skrev 2011-11-15 12:30:52 följande:
    Virus finns, men är inte lika vanligt förekommande som till pc tror jag.  
    Nej, det finns fortfarande inga virus alls till MacOS X. Däremot några enstaka trojaner.
  • Johanninen

    Älskar min mac. Vill dunka huvudet i något hårt varje gång jag tvingas använda en PC. Men det är jag det, och visst tog det ett tag innan jag vande mig vid mac. Skulle dock aldrig få för mig att gå tillbaks. Once you go mac, you never wanna go back! :D


    För övrigt anser jag att du bör lära dig stava.
Svar på tråden Är en mac bättre än en pc. Varför?