• Mellanmjölkens land

När skulle ni vänt framåt?

Hur tidigt skulle ni vända ett barn om det bara gäller under semestern (1-2v, 1-2ggr/år)?

Det finns i stort sett bara framåtvända stolar att få tag på i landet det gäller. Skulle ni tvingat ner det motspänstiga barnet i babyskyddet så länge som det får plats och sen vänt framåt? Eller skulle ni tagit med en stol från Sverige och riskerat att den skadas på flyget?

Vi har möjlighet att förvara en stol där mellan resorna.

Bilresorna det gäller är 1h från/till flygplatsen och en del kortare (<30 min) resor på plats. Bussarna går inte så att man kan ta buss istället för bil.

Såsmåningom blir det antagligen ett småsyskon, skulle ni vänt 1an när 2an vuxit ur babyskyddet (borde inte kunna bli före tidigast 2,5-3årsåldern)?

• Svar på tråden När skulle ni vänt framåt?
  • tinis77

Jag hade tagit med en bakåtvänd stol. Kolla med vänner och bekanta, någon kanske har en stol att sälja billigt.

• kixan

Är det ett alternativ att skicka ner en bakåtvänd stol med posten? I så fall kan ni ju paketera den ordentligt så den inte blir skadad.

A -03, F -05, V -10
  • tarrrap

Babyskyddet går väl bara upp till 9 månader? Jag hade sett till att ha rätt stol anpassad efter ålder, vill inte riskera mitt barn bara för att det är semester... Som skrivits tidigare, hitta en stol bland vänner, blocket hade jag nog hoppat.

• matilda77

Vi var utomlands då dottern var 10 månader och inga bakvända stolar fanns att köpa där. Vi vär där 2 månader Vi hade en som var kombinerad babyskydd/ framåtvänd som någon köpte åt oss men som skulle vändas fram vid en viss ålder/ storlek. Hon var nöjd med att sitta i den som ett babyskydd faktiskt då den var rätt stor. men alla vänner skrattade åt oss som var så hönsiga de vände ju sina barn så fort de var typ 6 månader.

• Mellanmjölkens land

Vårt babyskydd räcker till 13kg vilket är ett bra tag till.

Tyvärr har vi inga vänner som är intresserade av att sälja en stol. De som har använder fortfarande stolarna och övriga har inte fått barn än (eller har betydligt äldre barn)

• tarrrap

Försvisso kanske det räcker till 13kg, men rekommendationen är att byta när barnet kan sitta själv eftersom de andra bilstolarna som är mindre lutade är säkrare. Kan inte annat än å le åt att sätta min 20 månaders i babyskyddet, hennes huvud går garanterat låååång över kanten.

• cosinus
    tarrrap skrev 2011-11-20 13:35:48 följande:
    Försvisso kanske det räcker till 13kg, men rekommendationen är att byta när barnet kan sitta själv eftersom de andra bilstolarna som är mindre lutade är säkrare. Kan inte annat än å le åt att sätta min 20 månaders i babyskyddet, hennes huvud går garanterat låååång över kanten.
    Jag har haft en 18 mån i babyskydd vid en resa och det gick alldeles utmärkt. Hon var lite sur och det var lite trångt om benen men det gick absolut utan problem.

Sämre än en riktig bakåtvänd så klart men förmodligen ljusår bättre än frammåtvänt om det är alternativet.
  • gbg1977

är olyckan framme spelar det ju ingen roll om man är på semester eller hemma.

Jag hade tagit med en bakåtvänd stol med flyg alt. skickat den med typ DHL eller någon annan budfirma. När den väl är framme så har ni ju den där och kan använda den till nästa också.

Ha en trevlig semester

• Cecci78

Jag hade köpt en britax two way att ha där hela tiden om barnet var mindre än 5-6 år.

Svar på tråden När skulle ni vänt framåt?