• Pajsarn

Byta ut socker mot suketter strö i chokladbollar?! Brådis!!

Försöker skära ner mängden socker och det slog mig att man kanske kan byta ut mot strö?! Tar man samma mängd eller?! Någon som provat?!

• Svar på tråden Byta ut socker mot suketter strö i chokladbollar?! Brådis!!
  • Thezz88

ingen aning om det går.. Men sötnings medel har samma effekt på kroppen med insulin och så vidare. Bara risk för andra skador.
    Jag skulle antingen inte baka alls eller ha vanligt socker i. =) 

• Kimban

ja hade nog testat med mindre. det brukar ju vara sötare än socker. Är inte en sukett typ två sockerbitar? Och är det chokladbollar kan du ju prova dig lite fram.

• Kimban

Nu skrev ja jag hade nog testat fast jag hade ju akdrig gjort med sådant, vi fick det på flingorna när vi va små, sjukt äckligt ;)

• E4666

Låter inte som ett lyckat förslag. Jag hade nog kört på med vanligt socker, eller....

Här är något annat du kan prova istället:

1 dl solrosfrön
    1 dl pumpakärnor
    1/2 dl linfrön
    1 dl havregryn
    1 dl mandlar, finhackade
    2 dl russin
    2 äggvitor

Sätt ugnen på 175 grader. Mixa alla ingredienser i matberedare till en kladdig massa. Forma massan till en fyrkant, ca 20×20 centimeter, på en plåt klädd med bakplåtspapper. Baka i ugnen ca 15 minuter. Dela kakan i bitar när den svalnat något. (Eventuellt kan du ha på flytande honung ovanpå kakan innan du gräddar den).

• E4666

Jo min idé med "energy bar"-receptet är god

Men ärligt sagt om du ska äta chokladbollar är det nog godast med originalreceptet, och att äta färre i så fall. (Man kan ju baka bara en boll t ex).

• Lovebug

Ingen god idé alls...det är mkt sötare på ett äckligare/beskare sätt än socker. Skulle nog tro att det blir rätt vidrigt.

• Erica80

Jag har bakat massa smulpajer med sötningsmedel och det funkar alldeles utmärkt

• Hermioney
    Pajsarn skrev 2011-11-23 18:20:57 följande:
    Försöker skära ner mängden socker och det slog mig att man kanske kan byta ut mot strö?! Tar man samma mängd eller?! Någon som provat?!
    jag har
    det går inte
    det smakar vidrigt

jag gjorde negerbullarna som vanligt men tog vanligt strösötningsmedel istället för socker och smaken blev märkligt, inte alls goda, konstig smak
    jag tänkte att nån på jobbet kanske vill ha de
    efter arbetsdagen var några provsmakade och slängda i papperskorgen och 80% låg kvar i burken

mycket möjligt att man kan använda strösötningsmedel till annat, på förpackningarn brukar de ha recept på sockerkaka och de brukar skriva att om det sätts in i ugnen på över 150 °C (tror jag det var) så funkar dte inte eftersom att det vid för stor upphettning omvandlas och då blir beskt
Svar på tråden Byta ut socker mot suketter strö i chokladbollar?! Brådis!!