"Du slog mig!"
Jag har en tjej som snart blir tre år som brölar "Du slog mig!" minst en gång/dag. Om hon springer in i mig och ramlar så knuffade jag henne, om jag råkar sätta mig på hennes hand i soffan så slog jag henne, om jag tar henne i armen och tar bort henne från en situation så slog jag också henne.
Hur hanterar ni detta? Jag vill ju inte förminska hennes känslor och hennes upplevelse av det som hände men jag vill ju inte att hon ska tro att detta är att slåss. Jag försöker förklara för henne vad som egentligen hände typ "Nej jag knuffade dig inte, du råkade springa in i mig och ramlade". "Nej jag slog dig inte, du hoppade i soffan och ramlade på mitt knä"...och liknande.
Nu har hon t om sagt på dagis att jag slått henne och då de har anmälningsplikt så hade jag igår ett möte med socialförvaltningen efter att de (+ två dagisfröknar) haft ett möte med min dotter. De kom fram till att de inte var oroliga för henne, som tur var. Men de visste inte heller hur jag skulle hantera dessa situationer så jag fick inga direkta tips därifrån.
Hur gör ni och har ni några bra tips till mig? Nu är det så pass allvarligt att jag måste få henne att sluta med det.