• Boothwalker

    Årets Fl-fotograf 2011 - 2. Porträtt

    http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpblzgxc.png

    Deltävling: 2 av 10 * Rösta på den bild du gillar bäst * Du får inte rösta på din egen bild eller fiska röster * Omröstningen pågår tillochmed 30/11 * Var trevlig och ha kul * Lycka till =)

    1.   http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpsvzx0u.jpg

    2.   http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpmmrfre.jpg

    3.   http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpz7i5py.jpg

    4.   http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpnp0652.jpg

    5.   http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpyiaet7.jpg

    6.   http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpyoluya.jpg

    7.   http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/php4oqzc2.jpg

    8.   http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpsamqrx.jpg

    9.   http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpk7bf00.jpg

    10. http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpi5idbq.jpg

    Ge oss gärna konstruktiv kritik. Vill du ha lite tips på hur man kan göra det så finns det en miniguide i början av tråden =)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Årets Fl-fotograf 2011 - 2. Porträtt
  • Scream2

    1. Väldigt vackra ögon men ivarjefall på min skärm så stämmer inte ljuset över bilden. Vitt nedtill och gult upptill? Ser lite för onaturligt ut.

    2. Bättre redigerat med ljuset/färgen men jag vill se mer av ögonen. Och den lilla svarta fliken mellan matta och bakgrund till vänster stör lite mkt. Hade varit ett väldigt fint porträtt om fotografen kommit närmare och fått mer fokus på ögonen.

    3. Kul tolkning, väldigt vacker bild med färger och komposition. 

    4. Känns så softad och snygg i ansiktet och sen blir handen där ner så skarp. Tror den hade vunnit på att ta bort handen, gillar lixom överdelen på bilden, kanske rätat upp den ngt?

    5. Härlig min på flickan. Kanske önskat lite lägre exponering i ansiktet. Skulle valt att beskär bort en del av stammen så flickan inte blir så centrerad. Nu blri stammen lite väl mörk också.

    6. Bara älskar den! Känns inte alls avhuggen utan bara cool

    7. Fin komposition men för mörk för min smak. De fina ögonen får inte komma till sin rätt. 

    8. Blicken dras för mkt neråt i bilden, då håret på nåt vis smälter ihop me bakgrunden. Lite tråkig pose, se mina bröst lixom, fast jag försöker dölja dom. Söt tjej som jag tror mer hade kommit till sin rätt om fotografen tagit bilden lite mer från ovan, nu blir armarna lite kapade. Ljuset är ok med fint blänk i ögonen men kanske skulle önskat lite mer kontrast i hela bilden.

    9. Här blir det mest här och modellens vackra ögon och mun försvinner bort i ljuset. Tanken är god med att få in blänket men om fotografen tagit nåt steg åt höger tror jag det blivit bättre. 

    10. Söt kille, bra komponerad bild men här är det nästan lite för mkt kontrast. Ögonen blir för svarta, men det syns ändå lite fint blänk.                          

  • dava
    Lavish skrev 2011-11-24 21:23:48 följande:
    7. tyckte den bilden var den man fick mest äkta känsla av personen som avbildas. De flesta andra tycker jag spelar en roll i porträttet.

    Blev lite förvånad över att så många röstar 10. Visst är det en söt bebis... men det är ju bara en söt bebis?
    Har funderat på igår vad du menar med att dom flesta andra spelar en roll? (är hemma och är sjuk så man får sysselsätta sig med det lilla man kan) Förstår inte det alls. Det är inte så viktigt heller men jag är på riktigt nyfiken på vad du menar med den formuleringen. Spelar dom två bebisarna, fågeln osv en roll? Och på vilket sätt gör det bilden dålig? 

    Bild 1: Supersött liten tjej. Men det är något med bilden jag inte förstår... ljuset känns väldigt märkligt. Eller så är den alldeles för redigerad på något sätt...  Om ljuset (eller var det är ) hade varit mer jämt eller lugn hade den här bilden fått min röst... 
    Bild 2: Personligen har jag väldigt svårt för det här med att bland färg och sv/v... känns väldigt 1999 på nåt sätt. Alla gjorde det ett tag och det blev snabbt uttjatat... stör mig lite på det svarta i kanten som tar uppmärksamhet och bilden känns lite grå. Men med några få justeringar skulle det vara en kanonbild.
    Bild 3: Fin bild. Har dock väldigt svårt att dras till bilder av denna sort men den är ju tekniskt väldigt bra. Men den är bara lite ointressant för mig även om det säkert krävs en superbra fotograf för den typen av bild.
    Bild 4: Lite för hård bild, skuggorna mm. Mer fokus ligger på handen än på ansiktet vilket inte känns rätt.
    Bild 5: Helt okej bild men det är ingenting som gör att den sticker ut. Den försvinner i mängden...
    Bild 6: Rolig lite udda spexig bild. Hade dock velat se liiiite mer på kroppen. Men smaken är som baken...
    Bild 7: För mörk, för lite kontrast. Leendet ser ut som att fotografen sagt "kan du le också?" och hon gjort det på beställning...
    Bild 8: Tycker det är ett bra ljus i bilden fast lite hårt. Men bra. Förstår dock inte en sån pose men det kanske är jag som är gammaldags... brösten blir liksom det centrala. Men det kanske är meningen, vad vet jag? Bra bild iaf men tilltalar inte mig tyvärr.
    Bild 9: Tycker om den mystiska känslan i bilden och motljuset som är lite lagom... har dock lite svårt för modellens min, vad vill hon förmedla? Men det handlar ju mer om modellen än om bilden som bild när jag tänker efter...
    Bild 10: Fin bild som är lite mer än en vanlig bebisbild. Stor plus för att bebisen är utan strumpor... fin sv/v möjligtvis lite lite mycket kontrast... svårt att avgöra exakt.

    Jag har gått på uteslutningsmetoden och valde till sist nr 10.

    Hur röstar ni? 
  • tahira

    Många fina bilder. Har inte bestämt mig ännu vilken jag skall rösta på, men jag återkommer imorgon med lite konstruktiv kritik


    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • tahira

    1. Väldigt fin och skarp bild. Fotografen har verkligen fångat ögonen och blicken på ett helt underbart sätt. Men det är något med redigeringen jag inte riktigt tycker om, det känns lite "fejk".

    2. Väldigt söt bild, men som porträtt tror jag den skulle passa ännu bättre om man beskar den en del.

    3. En otroligt vacker bild, som jag själv aldrig skulle kunna drömma om att själv ta. Jag tycker om lite annorlunda tolkningar på teman också, men just i den här omröstningen fanns det andra som jag tyckte passade bättre.

    4. Det här var en häftig bild som stack ut. Väldigt rolig som porträtt! Jag tror dock att den varit ännu bättre utan handen, så att det liksom bara var ett busigt leende.

    5. Väldigt fin bild! Hade det varit mitt barn hade jag velat ha den förstorad och uppsatt på väggen! Hade dock velat se barnet lite närmare, jag tror den blivit ännu finare om man beskurit den en del och gjort den stående.

    6. Väldigt rolig bild. Vinkeln passar så himla bra med barnets min och kläder. Väldigt trevligt att den är tagen utomhus, annars tror jag att den kunnat kännas lite för uppstyltad. Den fick min röst.

    7. Också en väldigt fin bild. Som någon annan skrev så finns det verkligen känsla i bilden, den känns äkta. Lite grå och mörk dock, jag hade gärna ljusat upp den och ökat kontrasterna en aning. 

    8. Tekniskt fin bild. Jag gillade ljuset, men en aning mer kontrast hade nog fått den att se ännu bättre ut. Som porträtt är jag lite tveksam, eftersom det känns som att fokus är på poserandet och kroppen. Jag satt och höll för med händerna så att man bara såg ansiktet och då blev det ett otroligt vackert porträtt!

    9. Fin bild med vackert ljus, men som någon annan sa så blir det mycket hår och det hade bivit bättre om fotograden steg åt hoger, som Scream skrev.

    10. Härlig bild! Snäppet för mycket kontrast, vilket märks framförallt vid munnen. Helt underbar bebis


    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Boothwalker

    1.   Han ser så allvarlig ut... På ett fint sätt. Lite gråtande-barn-tavla på nåt sätt =)
    Jag gillar färgtonen och den svarta bakgrunden. Jag stör mig dock på att inte hela håret är med i bild...

    2. Tycker gråskalan är för platt och hade gärna sett en gnutta mer kontrast. Detaljen med blå keps funkar men det hade varit snyggare om hela kepsen varit blå. Nu är undersidan av den svartvit. Lite synd på den svarta glipan i bakkant med. Hade inte varit så svårt att redigera bort =)
    Snygg bakgrund. Inga tapetvåder osv. Ser lite ut som en gammal tavla hela bilden =)  

    3.   I looove birds! Den här bilden är helt ljuvlig. Jag vill också fota fåglar!
    Jag skulle tyckt det var snyggt om grenen slutade inom bilden. Men det förstår jag är svårt att få till (Men det var typ den enda kritiken jag kom på =)

    4.   Söt. Och jag gillar att den är sned =)
    Dock stör jag mig lite på blixtljuset och skuggorna.

    5.   Gillar att den är ljusare i mitten och mörkare ut mot kanterna. Grenen känns dock ivägen och leendet lite för påklistrat... Fin detalj att ha med ett träd i bilden =)

    6.   Gillar den här. Minen och kostymen och hatten. Gillar att den är lite på sniskan och den gröna färgen bakom.
    Det skulle kunna varit en uns mer luft mellan ögat och kanten. Och liiite luft mellan ärmen och högerkanten nertill. 

    7.   Fin bild och jag gillar att hon inte tittar in i kameran. Men Den är alldeles för mörk och platt i ljuset. Mer kontrast och antingen svartvit eller sepia. Inte en blandning =)
    Med rätt redigering hade denna kunna fått min röst =)

    8.  Känns proffsigt tagen. Men jag skulle vilja ha mer fokus på ansiktet och lite mer kontrast... =)

    9.   Inte den tekniskt bästa bilden här men ändå den jag valde att lägga min röst på. Gillade minen och allt hår och ljuset som kommer bakifrån... =)
    Jag skulle tagit bort randen som är i bakgrunden och ljusat upp ögonen en smula. Och det är lite synd att inte allt hår baktill kom med... =)

    10. Söt. Man kommer långt med en söt unge och fina kläder på honom. Tekniskt sett inte den bästa bilden här. Det är för mycket kontrast och skuggorna i bakgrunden stör mig lite.
    Vinkeln är bra och det känns som om minen han har är äkta och inte påklistrad. Överlag en bra bild men jag skulle redigerat den annorlunda =)


    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Twilight

    1. Den här bilden har jag sett förr, väl? Fin skärpa på ögonen, och fin bild överlag. Hade gärna sett den mindre softad och utan gräslig toning. Tror den gjort sig jättebra i svartvitt och med en aningen mer kontrast.

    2.  Sött motiv och helt okej bakgrund. Redigeringen hade kunnat vara lite mer noggrant gjord, nu är det svartvitt där det bör vara färg, på ett par ställen. Det mörka bak stör lite.
    Dessutom önskar jag mer kontrast, mycket mer!

    3. Jag är kär! Har inte så mycket mer än det att säga.

    4. Sött och roligt motiv, gillar också att den är på snedden. Håller dock med om att blixtljuset och handen stör. Beskär ovanför handen och den kommer bli så mycket bättre.

    5. Söt bild och fin kontrast. Gillar inte riktigt grenen och tycker vinjetteringen är alldeles för mycket.

    6. Åh vad jag gillar!!! Så annorlunda och rolig. Men lite mer kontrast vore den perfekt! Får min röst trots att jag är kär i fågeln,

    7. Söt tjej med bus i blicken och rara fräknar. Gillar dock inte alls att den är så mörk, kontrastlös och saknar skärpa på ögat.
    Mer skärpa, ljusa upp, en mörk sepia, redigera bort "diamanterna"(?) på tröjan = superfint porträtt.

    8. Tekniskt bra, blicken dras dock bara till brösten.

    9. Ser lite mobilfotoaktig ut, men jag gillar! Hade gärna sett hela håret, möjligen ljusat upp håret bak liiite så det inte blir en mörk massa liksom. 

    10. Underbar bild! Tycker skuggorna förstör lite och möjligen (har nog aldrig skrivit det här förr ) lite väl mycket kontrast. 

     


    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Bempa

    1.   Skärpan är bra, men ganska matt bild. Ser exakt ut som ett skolfoto, exakta snitt mm. Hade vunnit på att ha den i färg eller svartvitt.

    2.  Mer kontrast. Underbart barn. För mig är inte detta ett porträtt dock.

    3.   Underbar bild. Den fick nästan min röst Vilka färger mm

    4.   Att bilden är sne passar här. Härlig skärpa o bra färger. Skuggan förstör dock tyvärr. 

    5.   Lite för uppstyltad, och sen saknar jag skärpan. Gillar kontrasten mellan det ljusa o mörka.

    6.   Min favorit denna gången. Gillar helheten o det lite udda

    7.  Denna var med i min topp-3. Dock saknade jag lite skärpa. Men gillar kontratsen o färgen. Passar underbart till fräknarna.

    8.  Skulle önska att man inte såg så mycket av henne, något närmare beskärning. Något mer kontrast kanske, men annars snygg bild.

    9.   Står ut. Vacker bild, men för mig lite för mycket av solljuset på hennes hår. I ansiktet så är det dock perfekt. Skulle vilja ha lite mer kontrast, och bakgrundens rand stör mig.

    10. Söt unge. Men för mig inte ett porträtt, och skuggan stör.


    Life is like a dick, when things get hard, fuck it!
  • Caramella

    3 fick min röst. Bild 9 gillade jag oxå för den var så enkel och okonstlad.  Men kunde ju bara rösta på en

  • Snösparv

    Jättefina bilder allihop! (Förutom nr 8 som blev alldeles för vulgär) Jag satte min röst på nr 2, gillade att det var svartvitt och färg tillsammans. Lite sorgsen pojke, men jag tycker det var så himla fint foto och varför måste de alltid skratta? Tycker också att nr 10 var riktigt bra, men gillade att nr 2 inte hade samma skugga.

  • Enter Sandman

    Oj, vad svårt, jag hade velat rösta på många, men det får man ju nu inte.
    Så i valet mellan 2:an och 10:an så blev det till slut 2: an som fick min röst.  

  • skogssmurfen

    Nummer 3 är min favorit! Gillar att fotografen har tänkt "outside the box" och bilden är jätte fin!


    Gillar även nummer 4, mycket härlig bild!!

  • CeeJay

    Fastnade för nr 6. Den ser allt annat än "uppställd" ut och sånt fångar mitt intresse om bilden förövrigt är fin/vacker/bra färg/bra skärpa osv osv

  • allmänt

    Föll spontant för 10an, menögonen är mörka. Min röst blev på ettan, söt tjej med ett melankoliskt uttryck som små sanningsenliga barn som vet för mycket har. Bra ljus i ögonen!

  • wity

    6:an var så himla fin, en spännande bild!


    ♥ Tyra 031010 ♥ Wilhelm 050628 ♥ Alvin 100826 ♥
  • viseversa
    allmänt skrev 2011-11-30 21:35:54 följande:
    Föll spontant för 10an, menögonen är mörka. Min röst blev på ettan, söt tjej med ett melankoliskt uttryck som små sanningsenliga barn som vet för mycket har. Bra ljus i ögonen!
    Det är en pojke på bilden=)
Svar på tråden Årets Fl-fotograf 2011 - 2. Porträtt