Londonföräldrar, hjälp mig!
Ogi skrev 2011-12-21 22:26:54 följande:
Tack igen alla som svarat! Vi har kollat lite med ekonomin nu och kommit fram till att vi just nu inte vill betala mer än 1000 pund i månaden inklusive council tax. Sen när jag också börjar jobba, så kan vi flytta igen och bo bättre...Frågan är då; vilka områden är bra i den prisklassen? Vi sätter standard före antal rum, så om vi måste bo i en 1 bed i ett år, så gör det ingenting bara standarden är ok. Helst vill jag ju ha 2 beds och kanske uteplats, men det är ju inte säkert att det går. Eller? Jag har kollat runt på Foxtons, findproperty och andra som ni har länkat till men det är ju svårt att på förhand veta vilka områden som är bra och icke bra...
Motivera gärna ifall ni tipsar om områden!
Två andra frågor... Finns någon bra sida/forum där det finns aktiva london-nykomlingar eller där man kan få hjälp med alla hundratusenmiljarder frågor? Och vilka försäkringar ska man ha/ta?
Tack! Hoppas någon svarar :) Detta är såååå spännande!
Dagis AR snuskigt dyrt. Var trearing gar pa en privat nursery school, och 9.30am-3pm tre dagar i veckan och 9.30am-12.30pm en dag kostar (inkl simning) £2226 per termin, och da har councilns bidrag redan dragits av. Till det tillkommer frukt varje dag, medhavd lunch och de utflykter de gor. Det finns helt OK "kommunala" nursery schools oxa, men de ar forst fran ca 2.5 ar tror jag, sa det behover inte kosta skjortan. Inne i London ar de statliga skolorna oftast inget vidare (om man inte ar katolik), sa valjer ni att bo centralt galler det att genast registrera barnen pa privatskolornas listor om ni kan tanka er att ha privat skola, och hoppas att ni inte star for langt ner for att fa en intervju/assessment. Jag tror att hur man an vrider och vander sa blir det en ganska snav typ av barnfamiljer man stoter pa pa dagis/skola, alla ar ungefar lika rika eller fattiga. Fast det hjalps upp av att de finns sa manga kulturer representerade.
Jag ar nojd med varden har, jag har stort fortroende for var GP. For barnen ar allt gratis, for vuxna kostar det £7.10 (har jag for mig) per recept att fa medicin, men lakarbesoken ar kostnadsfria.
Det ar toppen att bo i London, men se till att budgetera sa att ni har rad att ta del av utbudet som finns. Det ar inte kul att inte ha nagra pengar har, vet jag av egen erfarenhet som student min forsta tid har.