• Queen Of Darkness

    Vilken graviditet var eranflerbördsgraviditet?

    Min barnmorska sa till mig häromdagen att det ärt vanligt att få tvillingar när du varit gravid flera gånger innan, så nu blev jag ju nyfiken på hur statistiken ser ut här på familjeliv bland er som har tvillingar.
    Berätta gärna om det är enäggs eller tvåäggs, tog det lång tid att bli gravid med dom, har ni det i släkten och när fick ni veta?
    Sådant oerhört intressant fenomen!


    ♥ Amanda, Isabella & Casper ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-03 08:59
    Och jo förresten, barnmorskan sa att det inte behöver vara fullgångna graviditeter.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken graviditet var eranflerbördsgraviditet?
  • LitaFord

    Mina (förmodligen) tvåäggstvillingar var min första graviditet, blev till första månaden utan skydd. Fick veta på ultraljud v 19. Inga tvillingar i släkten.

    Finns flera olika faktorer som ökar sannolikheten för tvillingar, bl a längd, vikt och ålder. Afrikaner får oftare tvillingar och asiater får mer sällan. Mycket dagsljus och lite stress ökar också sannolikheten att släppa fler ägg åt gången. Passionerat sex ska också öka chansen/risken

  • Blåklockan79
    LitaFord skrev 2011-12-03 14:18:38 följande:
    Mina (förmodligen) tvåäggstvillingar var min första graviditet, blev till första månaden utan skydd. Fick veta på ultraljud v 19. Inga tvillingar i släkten.

    Finns flera olika faktorer som ökar sannolikheten för tvillingar, bl a längd, vikt och ålder. Afrikaner får oftare tvillingar och asiater får mer sällan. Mycket dagsljus och lite stress ökar också sannolikheten att släppa fler ägg åt gången. Passionerat sex ska också öka chansen/risken

    Va skönt då är risken inte så stor att jag väntar tvillingar då
  • Queen Of Darkness

    Spännande
    Jag har hört det om att afrikaner oftare får tvillingar faktiskt, det är lite häftigt att det kan bli så. Passionerat sex alltså, hur påverkar det? Jag tycker det låter logiskt med mycket dagsljus och lite stress som kan öka sannolikheten för fler ägg men jag ser inte det logiska i att ha passionerat sex? Vet du hur det påverkar?


    ♥ Amanda, Isabella & Casper ♥
  • LitaFord

    Haha nä jag har ingen aning, läste det i en forskningsrapport. Jag blev gravid på vår bröllopsresa så det där med mycket dagsljus, lite stress och passionerat sex stämde iallafall. Vet ju förstås inte om det blivit tvillingar ändå om det varit tråknovembervardag när vi slutade använda kondom.

    Orgasm ska väl öka chansen för befruktning, har jag för mig? Så det kan ju vara en faktor på så sätt, men att det bidrar till just tvillingar vet jag inte. Vet inte heller hur forskaren kommit fram till det, frågade han massa tvillingföräldrar hur bra sexet var eller?

  • Goffer

    Monoamniotiska enäggskillar.
    Vi tänkte oss en sladdis som nummer tre men det blev två sladdisar.
    Fick veta det i v.18  vid det vanliga ultraljudet.
    Dom föddes i v. 32 med planerat snitt.

  • Queen Of Darkness
    Goffer skrev 2011-12-03 21:20:38 följande:
    Monoamniotiska enäggskillar.
    Vi tänkte oss en sladdis som nummer tre men det blev två sladdisar.
    Fick veta det i v.18  vid det vanliga ultraljudet.
    Dom föddes i v. 32 med planerat snitt.
    vad innebär det med monoamniotiska tvillingar? vilken chock att få veta det så sent :-O
    ♥ Amanda, Isabella & Casper ♥
  • Goffer

    Monoamniotiska betyder att det inte finns någon skiljevägg alls. Det är ganska ovanligt och graviditeten blir väldigt riskfylld. En fördel är att man aldrig behöver fundera på om det verkligen är enäggs eller inte.

  • Queen Of Darkness
    Goffer skrev 2011-12-04 19:56:38 följande:
    Monoamniotiska betyder att det inte finns någon skiljevägg alls. Det är ganska ovanligt och graviditeten blir väldigt riskfylld. En fördel är att man aldrig behöver fundera på om det verkligen är enäggs eller inte.
    Aha okej, en hel vetenskap det här!
    Hoppas eran graviditet gick bra iaf
    ♥ Amanda, Isabella & Casper ♥
  • gedansk

    V32 är ganska bra vad jag förstod när mina tvillingar höll på att komma i v29 men så stannade de tills det planerade snittet (säte på pojken min) till 38+4 : )

  • la vida loca
    Queen Of Darkness skrev 2011-12-03 08:55:49 följande:
    Min barnmorska sa till mig häromdagen att det ärt vanligt att få tvillingar när du varit gravid flera gånger innan, så nu blev jag ju nyfiken på hur statistiken ser ut här på familjeliv bland er som har tvillingar.
    Berätta gärna om det är enäggs eller tvåäggs, tog det lång tid att bli gravid med dom, har ni det i släkten och när fick ni veta?
    Sådant oerhört intressant fenomen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-03 08:59
    Och jo förresten, barnmorskan sa att det inte behöver vara fullgångna graviditeter.
    Tvåäggs-pojke & flicka,tog 3 månader, har inga tvillingar i släkten, fick veta i v 10. Blev igångsatt i v 40 och de förlöstes till slut med kejsarsnitt.
  • LilleStrumpa

    Vi har tvåäggstvillingar.. Också första barnen och inga tvillingar i släkten.... Däremot kom dom v 33+2

  • Dohgon

    verkar som att påståendet att chanser för tvillingar ökar ju fler graviditeter börjar bli knäckt här.. våra tvillingar är första barnen.
    De höll på att komma v 28 först, sen v 30 och några gånger efter det. men efter v 34 eller 36 när de inte längre skulle stanna en förlossning så ville de inte alls. blev igångsatt i v 38+6 pga HF men var då öppen 4 cm redan och varit det ca en vecka iaf.

  • MinaFinaste

    Mina tvillingar är min fjärde graviditet. Dom är en äggs och kom vid planerat snitt i v 38.

  • Fialottis

    Väntar tvåäggs tvillingar, fick reda på det vid RUL i v.18!
    Har förmodligen tvillingar en eller 2 ggr lååångt bak i släkten.
    Dessa barnen blev till vid försök nr 2 (försök 1 blev MF).

  • Från 2 till 4

    Jag har tvillingar (enäggs flickor) som barn nr. 3+4. de är idag (imorgon) 10 månader och blev till en månad efter att jag plockat ut min hormonspiral. Den hade suttit i fem år och skulle bytas men då den plockades ut gjordes ett vaginalt ultraljud och gynekologen hittade massor av blåsor på mina äggstockar. Han sa att chansen till fler barn var mkt liten och tyckte jag skulle vara utan preventivmedel ett tag för att se så kroppen kom igång med menstruationer och så av sig själv. Mensen kom aldrig men däremot blev jag gravid direkt. Upptäckte graviditeten då jag var i v 11 och gjorde ett ultraljud 2 veckor senare som visade 2 små. De föddes vaginalt i vecka 36+2 på mindre än 2 timmar totalt. Jag som inte skulle kunna få fler barn blev sedan gravid redan när tjejerna var ca 6 veckor igen. Något som vi inte upptäckte förrän långt senare och nu är det bara ca 3 veckor kvar till lillebror kommer!

  • bananflugan82

    Första graviditeten, eller iofs andra, men första var abort.. så det får väl räknas som andra.

    Första försöktet och vi fick veta vid RUL i vecka 18. Enäggs.  


    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • triss i tjejjer

    2:a graviditeten och vi fick veta vid RUL i vecka 19. enäggstjejer som kom i v.35+4


    Tindra ☆ Leia ☆ Nova ☆ mina småhjärtan <3
  • Busungarnas mamma

    Har enäggstjejer som blir fyra månader idag. Vi fick veta att det var två på UL i vecka 9. De föddes i vecka 34. De blev till på andra försöket och var min tredje graviditet.
    Enäggstvillingar är ju inte ärftligt, men mina bröder är tvåäggstvillingar.

  • klogu

    Klara och Gustav blev till månaden innan vi skulle börja försöka bli gravida, så det gick minsann fort  Ingen av oss har tvillingar i släkten så alla undrade hur tusan det hade gått till. Vi skojade hela tiden om hur grymt fertila vi var. Dessvärre föddes de för tidigt och blev himlens sötaste änglar. Nu väntar vi, efter en lång och psykiskt påfrestande graviditet, på att lillebror ska födas vilken dag som helst.

Svar på tråden Vilken graviditet var eranflerbördsgraviditet?