• Anonym (°°°°°°°°°°)

    Böter vid våldsamt motstånd..

    Nån som har ett hum om vad böter kan ligga på om man blivit anmäld för våldsamt motstånd? 

  • Svar på tråden Böter vid våldsamt motstånd..
  • PetGu

    Enligt lagtexten (BrB 17 kap 4§) kan våldsamt motstånd ge böter eller fängelse i högst sex månader. Antalet dagsböter man blir dömd att betala beror dels på hur allvarligt brottet är och dels vilken inkomst man har, så dessvärre kan jag inte ge dig en exakt summa.

  • hannis

    Dagsböter fastställs beroende på inkomst så det beror helt på vad man tjänar och hur mycket skulder man har samt hur många barn man försörjer.

  • Anonym (°°°°°°°°°°)

    okej, så om jag har en inkomst på ca 320 000.. hur mycket kan det tänkas bli? 10 20 30 50 tusen??  Inga barn, inga studieskulder osv.. jag HAR blivit anmäld för det och kommer få böter. Brottet vet jag inte hur allvarligt det ses då jag slet mej ur polisens grepp osv, utan minnen dessvärre =S Misstanke, grov misstanke till 95 % att jag fick i mej nåt skit den kvällen därav mitt beteende då jag aldrig vart ute för en sådan karusell förr. Men de tar inte hänsyn till sådant skulle jag tro..

  • Anonym

    Bara för att det finns en brottsmisstanke är det ju inte säkert att du åtalas eller döms för ett brott bara för att det finns en anmälan. Du får väl berätta vid ett ev. förhör om hur du minns det hela och även om din misstanke om att du har blivit drogat.

    Om man fälls för våldsamt motstånd så är normalpåföljden 40 dagsböter men det kan givetvis bli lägre eller högre beroende på situationen etc.

    Hur hög varje dagsbot blir beror bl a på din inkomst, antal barn, om man försörjer sambo/make, om man har betydande skulder eller förmögenhet etc men lägsta dagsboten är 50 kr och den högsta är 1 000 kr för varje dagsbot.

    .

  • Anonym (°°°°°°°°°°)

    Jag har vart på förhör och åklagaren kommer sätta "domen" jag bara väntar... suck. Så man behöver inte bli dömd för det? Jag är rätt säker på att jag kommer eftersom det handlar om polisen som gjort anmälan.. finns ingen anledning till att den skulle läggas ner va? Ja, min misstanke om droger har jag berättat .. men det låter bara lamt och dumt.. säkert nåt alla kör med om de råkat " bli för fulla"  =( Ja, bara o vänta och se vad som händer.. kul jul. 

Svar på tråden Böter vid våldsamt motstånd..