• två på en gång

    Dela rum?

    Jag ska börja inreda och göra lite fint i mina grabbars rum och börjar fundera på det här med delat rum. Ni som har haft tvillingar som delat rum, hur har det gått? När ville de ha ett eget?

  • Svar på tråden Dela rum?
  • BelindaL

    Jag har tre killar på 4 1/2, snart 2 och en på snart 8 månader. Dom största delar rum och trivs med det hur bra som helst. Har ett lekrum till dom med:)

  • Lisafisan

    Mina flickor hade delade rum från början (en sov grej) men när de var 3,5 så flyttade de ihop! Det fungerar utmärkt och ffa så sover de väldigt trygt när de har varandra. Inga problem att somna och de väcker inte heller varandra varken nattetid eller på morgonen.

    Den enda nackdelen jag kan se är det ofantliga röran som alltid är i deras rum. De leker så bra tillsammans men i varje lek så ska varaenda pinal fram och lekas med. Det är filtar, stolar, kläder, lego, pinnar, stenar, papper, pennor, pärlor osv ÖVERALLT. Således är det berg av saker på golvet allttid men det är ju igentligen ett I-landsproblem.

    Ännu så länge går det verkligen bra att dela - jag tror ingen av dom vill ha det på något annat sätt. De kan ju lättare dela på leksakerna också.

    Vi har däremot satt upp ett draperi i taket som vi kan dra för nattetid då den ena vill ha lampan fullt tänd medan den andra vill sova mörkt. Det fungerar utmärkt.

  • strojes

    Jag har tvillingtjejer på 4 år som delar rum och trivs med det. De har alltid delat rum utan problem. Hoppas de fortsätter att vilja dela rum länge till. Vi har iof möjlighet att ge dem egna rum men det blir en del omplanering hä hemma då...

  • bananflugan82

    Våra killar har varsitt rum och fick det ganska tidigt, för dom stör varandra när dom sover annars. Vill dom bo i samma rum sen kommer dom att gå göra det, annars får dom fortsätta ha varsitt. Vi tänker inte flytta ihop dom i samma rum "bara för att". Dom är egna individer och man ska inte ta för givet att bo i samma rum är det bästa, bara för att dom är tvillingar.


    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • Loriyana

    Mina systrar är tvillingar, de ville inte sova utan varandra och delade rum tills de flyttade hemifrån.

  • Miss C

    Mina tvillingar Måns och Kajsa är snart fem år och delar rum än, mest av praktiska skäl. Men till våren flyttar vi till ett nytt hus och där blir det vars ett rum. Mest praktiskt med eget rum, när de nu tar hem egna kompisar och vill leka på "sitt" rum - som ju är den andres rum också... Skapar konflikter då och då...
    De verkar helt inne på eget rum nu, även om de inte direkt tjatat sig till det. Huset är nytt och vi är därför där och tittar ofta under byggtiden. De pratar redan om sina rum och hur de ska göra det mysigt - och att de kan kika in till varandra lätt :) 

  • evelajna86

    Mina killar är 2,3 år och dem har delat rum sen födseln..dem första månaderna delade dem säng och det har gått jätte bra!då deras rutiner har vart detsamma..men svårt att veta i förväg hur det funkar;)..
    Dem är ju i sig väldigt tajta och släpper varann knappt ur syne men för den delen är det nog nyttigare att sära på dem lite..

  • Aina78

    Vi har ett begränsat antal rum och därför känns det logiskt att våra tvillingkillar delar tills vi hittar en annan lösning. Jag är övertygad om att det kommer gå jättebra men har ägnat mer tankar till deras storasyster. Känns det lyxigt som syskon att ha sitt egna eller känner man sig utanför?

  • Dohgon

    våra är inte året ännu men de delar rum och kommer få fortsätta med det ett tag till =)
    om några år planerar vi att bygga hus och jag har fundering att sätta deras rum bredvid varandras och ha en skjutdörr mellan så att de kan öppna upp och ha ett stort rum om de vill, men stänga och ha varsitt om de vill. men ingenting bestämmt ännu då det är några år kvar =)

  • LindaMattias

    Våra pojkar (1 år och 4 mån) har delvis delat rum och delvis bott isär. De störde varandra på nätterna ett tag, men nu sover de i tillsammans i sitt rum och kommer att göra det tills de inte vill dela rum längre.

  • SaraLisa01

    Våra två flickor på sju och fem har delat sovrum sedan de var 2.5 respektive 6 månader gamla. De har ett gemensamt sovrum och ett annat rum som gemensamt lekrum. Det funkar urbra. De har lagt sig samma tid jämt men nu har stora flickan börjat säga att hon vill ha eget rum så efter jul särar vi på dem efter fem år i samma sovrum. Det ska bli väldigt intressant att se hur det går.


     


    Sara 

  • MuffinCake

    Mina tvillingar (pojke/flicka) delar sovrum. De är nu 3,5 år. Vi bor i en 3:a, så just nu får vardagsrummet fungera både som just vardagsrum och för lek och förvaring av leksaker.
    Det funkar bra, de vill ändå oftast vara där jag är och de verkar inte störa varandra på nätterna, men jag inser ju att de säkert kommer vilja ha ett varsit eget sovrum när de blir äldre och börjar ta hem kompisar och så.
    Då kommer det förhoppningsvis finnas plats för att de har sina leksaker på rummen också - så jag kan få tillbaka lite yta i vardagsrummet :)

Svar på tråden Dela rum?