• Anonym
    Äldre 7 Dec 12:43
    33134 visningar
    7 svar
    7
    33134

    Skillnad på moderkaka i fram/bakvägg?

    Vad är skillnaden? Jag har moderkakan långt bak mot ryggen, och det enda jag lyckats googla fram är att man brukar känna bebis tidigare, och att man i regel känner den starkare.

    Någon som vet om fler skillnader? Jag har hört att vid förlossningen om man har moderkakan bak, så får man mer värkar i ryggen. Har man den fram får man mer värkar i magen?
    Ja, sådana saker skulle jag gärna vilja veta :)

  • Svar på tråden Skillnad på moderkaka i fram/bakvägg?
  • Viggo och pyrets mamma
    Äldre 7 Dec 12:45
    #1

    Jag har aldrig hört om att det ska va ngn annan skillnad än att man just känner bebisen lättare när man har moderkakan i bakvägg.


    -Mammas älskling 080425- - Lillgroda BF 120601-
  • jeji
    Äldre 7 Dec 18:39
    #2

    Enda skillnaden mellan att ha moderkakan i framvägg alt bakvägg är att när man har moderkakan i framvägg fungerar den som stötdämpare och det gör att man känner rörelserna senare.

    Haft i bakvägg med mina första två och dem kände jag ganska tidigt... med detta barn har jag moderkakan i framvägg och det var först runt v 22 jag kände rörelser och nu i v 28 kan mannen äntligen känna dem utanpå magen...

  • Äldre 7 Dec 18:43
    #3

    Har man lågt i framvägg kan det bli problem vid förlossningen och man kan behöva snittas, har jag hört.

    Har högt i framvägg och det där med sparkarna stämmer inte på mig.

  • Äldre 7 Dec 18:50
    #4

    Haft moderkaka både fram o bak. Bara skillnad i hur rörelserna känns o ingen skillnad vad gäller förlossningsvärkar.

  • Anonym (emmsi­)
    Äldre 7 Dec 19:26
    #5
    Pleco skrev 2011-12-07 18:43:34 följande:
    Har man lågt i framvägg kan det bli problem vid förlossningen och man kan behöva snittas, har jag hört.

    Har högt i framvägg och det där med sparkarna stämmer inte på mig.
    För lågt i framvägg eller för lågt i bakvägg är ingen skillnad. Det är det att del sitter för modermunnen som är problemet.
  • Äldre 7 Dec 19:34
    #6

    Emmsi, ja det låter logiskt. Har bara en vän med lågt i framvägg som fick snittas som berättat för mig. Har inte ens reflekterar innan på att man kunde ha moderkakan på olika ställen.

  • Anonym (emmsi­)
    Äldre 7 Dec 20:04
    #7
    Pleco skrev 2011-12-07 19:34:02 följande:
    Emmsi, ja det låter logiskt. Har bara en vän med lågt i framvägg som fick snittas som berättat för mig. Har inte ens reflekterar innan på att man kunde ha moderkakan på olika ställen.
    Det heter föreliggande moderkaka. Om man börjar öppna sig och moderkakan sitter för modermunnen så är risken för stora blödningar mycket stor. Därför väljer man att snitta innan värkarbetet sätter igång. Det vanligaste är nog att ha moderkakan i bakvägg har jag för mig men framvägg är heller inte helt ovanligt.
Svar på tråden Skillnad på moderkaka i fram/bakvägg?