• Forumvärd

    FamiljeLivs julkalender 8/12! Vinn ett presentkort till ett värde av 1000:-



    Var med och öppna dagens lucka i Familjelivs julkalender. Tomte

    Idag kan du vinna presentkort till ett värde av 1000:- från Familjesmycken.
    Välj själv bland namnsmycken och andra roliga och läckra smycken hos Familjesmycken.se

    För att vara med och tävla vill vi att du hjälper tomten och oss med julbaket!
    Dela med dig av ditt bästa recept på Lussekatter!
    Hur gör du för att få dom saftiga och fina?
    Du får gärna lägga in ett kort på bakverken.
    Skriv även en kort motivering till varför just ditt tips ska vinna.

    Tävlingen pågår den 8/12 fram till midnatt och vinnaren utses av en jury och presenteras den 9/12.

    Vinnaren måste svara på vinnarmejlet inom en vecka annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det.

    Lycka till! Solig

    Här kan du läsa mera om tävlingen:
    www.familjeliv.se/Tavla_och_vinn/1.1450511
  • Svar på tråden FamiljeLivs julkalender 8/12! Vinn ett presentkort till ett värde av 1000:-
  • nallebjörn

    Med Kesella blir bullarna fina och fluffiga. :) Jag kör på ICA:s: http://www.ica.se/Recept/saffransbrod-med-kesella-4404/ För att detta fungerar är min enkla motivering.

    Jag har hört talas om att flytande saffran också ska fungera bra men det har jag inte testat. Det ska bli intressant att läsa alla tipsen här! :)  

    Jättefina smycken också! 

    "Tänk att vid hjärtat få bära
    namnen på älskade nära"

  • Chessy

    50 g jäst
    5 dl röd mjölk
    150 g smör
    250 g kesella
    2 dl strösocker
    1 g saffran
    1 tsk salt
    ca 16 dl vetemjöl
    1 tsk vaniljsocker

    russin
    1 ägg 

    Häll smör och mjölk i en kastrull & värm till 37 grader (fingervarmt). Smula ner jästen i en bunke. Häll lite av den ljumma mjölkblandningen i bunken och blanda tills jästen löst sig. Blanda sedan i resten av mjölkblandningen.Blanda i kesella, socker, saffran och salt. & häll sedan i mjölet lite i taget, ta nästan allt & arbeta degen smidig. Tillsätt mer mjöl om det behövs. Låt sedan jäsa i rumstemperatur under duk i 1 h. Knåda degen och dela den sen i ca 30 bitar. Rulla bitarna till längder & snurra ändarna åt varsitt håll. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper & tryck ner russin i mitten av varje "snurr" som blev till. Låt sedan jäsa ca 45 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla sedan lussebullarna & grädda mitt i ugnen i ca 5-8 min, tills de blivit gyllenbruna. Låt svalna & sedan ät :D

    Så gjorde jag mina förra året, dom blev riktigt goda & saftiga!! Tyvärr har jag ingen bild och jag har inte gjort några i år eftersom jag försöker gå ner i vikt.. Men kanske gör en halv sats ändå Flört

    Skulle vilja vinna för jag vill så gärna ha ett smycke med mina barns namn, finns nog inget finare än det.

  • finskaflikkan


    150gram osaltad smör
    4,25dl mjölk (standard)
    2dl socker
    1jäst för söta degar
    2dl creme fraische (1burk)
    1gram saffran (2påsar)
    1tsk salt
    1,5dl russin (går att ta bort om man inte gillar russin) 
    Samt mjöl, ca 14-16dl

    1ägg
    1msk mjölk = till penslingen  

    Smält smöret och ha i mjölken så de blir fingervarmt.
    Smula ner jästen i en bunke.
    Ha i mjölk/smörblandningen i jästen och rör om tills jästen smält.
    Ha i socker, salt, creme fraische, russin och saffran och rör om.
    Sen har du i mjölet och arbetar in de ordentligt i degen.
    Du märker när degen inte behöver mer mjöl för den släpper från kanterna och kladdar inte.

    Låt jäsa i 60minuter.
    Sätt ugnen på 225grader

    Baka ut till lussekatter och låt jäsa på plåt i 15-20min, innan du penslar på med ägg/mjölk blandning.
    Ta ut dom ur ugnen när dom e gyllenbruna.
    Ca 5-8min.

    Låt svalna och sen njut med iskall mjölk! Nam!    

      
                  
          
          
  • finskaflikkan
    finskaflikkan skrev 2011-12-08 08:19:45 följande:


    150gram osaltad smör
    4,25dl mjölk (standard)
    2dl socker
    1jäst för söta degar
    2dl creme fraische (1burk)
    1gram saffran (2påsar)
    1tsk salt
    1,5dl russin (går att ta bort om man inte gillar russin) 
    Samt mjöl, ca 14-16dl

    1ägg
    1msk mjölk = till penslingen  

    Smält smöret och ha i mjölken så de blir fingervarmt.
    Smula ner jästen i en bunke.
    Ha i mjölk/smörblandningen i jästen och rör om tills jästen smält.
    Ha i socker, salt, creme fraische, russin och saffran och rör om.
    Sen har du i mjölet och arbetar in de ordentligt i degen.
    Du märker när degen inte behöver mer mjöl för den släpper från kanterna och kladdar inte.

    Låt jäsa i 60minuter.
    Sätt ugnen på 225grader

    Baka ut till lussekatter och låt jäsa på plåt i 15-20min, innan du penslar på med ägg/mjölk blandning.
    Ta ut dom ur ugnen när dom e gyllenbruna.
    Ca 5-8min.

    Låt svalna och sen njut med iskall mjölk! Nam!    

      
                  
          
          
    Vill gärna vinna för att jag älskar namnsmycken.
    Av den enkla anledningen att man kan föreviga sina barns namn och minnen. <3 
  • Novallie

    I år körde vi med icas recept, sonen och jag bakade igår, med russin i degen och kessela samma som någon annan skickade länk på här uppe.
    50 gr jäst
    150 gr smör
    5 dl mjölk
    250 gr kesella kvarg(körde visst 10 % i fetthalt)
    1/2 tsk salt
    1 gr saffran
    1 ägg
    1 1/2 dl russin
    ca 16 dl vetemjöl

    Tittar dock bara på indredienserna
    1. smula ner gästen i en bunke
    2. smält smöret i en kastrull
    3. ha i saffran och lite socker i en mortel och stötta den
    4. ha i möjlk och kesella, se till att temp blir fingervarmt
    5. ha i saffran i blandningen
    6. häll över jästen och rör om så den löser sig
    7. ha i russin
    8. häll i så mycket mjöl som behövs för att få en bra deg
    9. knåda och låt sedan jäsa till dubbel storlek
    10. baka till olika figurer, alt kavla ut och ha på fyllning(göra mer som vetebullar)
    11. låt jäsa på plåten en stund, pensla stoppa in russin, kör sedan i in i ungen på 225 grader

    Men för att få bullarna riktigt safftiga brukar vi köra en deg med kesella, dessutom så brukar jag köra med viss fyllning, dock ej i år. Utgår i från ett vanligt recept men har i fyllningen blandat ägg, mandelmassa och russin, de saffransbullarna blir verkligen saftiga och goda. Tycker oftast de vanliga brukar bli en aning torra.

    Motivering till smycken
    Skulle uppskatta och ha ett smycke med mitt barnsnamn på till mitt barn ifall denne kommer bort ifall de inte hör korrekt vad han heter.


    H född 091017
  • CallGirl

    Bästa lussebullarna.

    50 gram jäst
    150 gram smör (ej margarin)
    5 dl fet mjölk
    250 g kesella 10% (1 burk)
    2 paket saffran
    1,5-2 dl vit brödsirap
    1/2 tsk salt
    drygt 18 dl vetemjöl
    3 tsk bakpulver
    Blötlagda russin
    Ägg till pensling

    Blötlägg russin i vatten. Smula jästen i en skål (inte samma som russinen).

    Saffranet ska sedan stötas i en mortel med en sockerbit. Sedan behöver saffranet få värmas lite. Det är viktigt för smaken. Då sätter man saffran på spisen med en klick smör. Det ska börja småputtra men inte brännas. Smält sedan resten av smöret med saffranet på svag värme. Tillsätt kesella och mjölk. Värm till 37 grader (fingervarmt). Blanda degspadet med jästen och rör om. Tillsätt sedan sirapen på en gång. Blanda i övriga ingredienser. Låt saltet blandas i sist för att inte döda jästen. Jäs på varmt dragfritt ställe under bakduk 30-40 minuter.

    Knåda degen ordentligt men var försiktig och knåda inte för mycket mjöl. Degen ska vara klibbig men inte fastna.

    Gör valfria figurer av degen. Jäst på varmt ställe omkring 20 minuter. Peta i de blöta russinen. Pensla med ägg.

    Bullarna ska gräddas i 225 grader 8-10 minuter.

    Om man gör degen utan saffran, men med kardemumma får man ett gudomligt recept för (kanel)bullar

    Jag vill vinna för att familjesmycken är fortfarande den enda tillverkaren av namnsmycken som inte ger mig kräk-känsor på grund av allt gullegull. De har snygga stilrena smycken utan fluff och hade jag inte varit en sådan god moder som hellre köper presenter åt barn och make än åt mig själv så hade jag köpt ett smycke från dem som en egen julklapp.

  • popcornplaya

    Mitt bästa tips är att köpa färdig lussekattsmix från kungsörnen. Då slipper man stöka till så mkt och man slipper bråkiga barn medans man bakar och kan ganska snart sitta ner med familjen och fixa lussekatter i alla dess former. Goda blev dom också så helt klart värt det!

    Och min motivation till att vinna: Ja det är väll helt enkelt för att jag länge velat ha ett sådant halsband men har helt enkelt inte råd att köpa ett själv.



    Älskade Philip 080716 och älskade Alice 101111(sarahsbaby.blogg.se)
  • Jenni78

    Hemligheten till saftiga och fluffiga lussebullar heter Kesella/kvarg. ...eller köp färdiga lussebullar om du inte tycker om att baka och säg att du bakat dem själv. Så slipper du stress och press och kan ägna dig åt det du tycker är kul!

    Motivation:

    Det finaste jag har vill jag alltid bära med mig. Hjärta

     


    Vanja 3 december 2010
  • sär skriven

    50 g jäst
    100 g smör från
    5 dl mjölk
    250 g kvarg
    2 påsar saffran, 1 g
    1 1/2 dl socker
    1/2 tsk salt
    ca 17 dl vetemjöl
    Den modiga kan tillsätta ilte mandelmassa i smeten!

    Ägg till pensling och russin till garnering

    Smula jästen. Smält smöret och häll i mjölken, värm till max fingervärme. Häll smöret och mjölken över jästen och lös upp. Tillsätt resten av ingredienserna och knåda degen smidig. Låt jäsa under bakduk cirka 30 minuter. 
    Arbeta ut lussekatterna ur degen, lägg på plåtar, garnera med russinen. Låt jäsa minst 20 minuter! Pensla med det uppvispade ägget och grädda i ugnen i 5 - 8 minuter (tills de fått lagom färg).

    Lagom mängd mjöl och lång jästid gör bullarna saftiga.

    Jag vill gärna ha halsbandet, men jag vill inte ha det namnat. Jag vill ha det märkt "Diabetes" och hänga det runt min  tioårige sons hals, så vi kan känna oss trygga när han är ute och leker - om någonting skulle hända är chansen större att han får rätt hjälp.
     


    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Kacadimyla

    Hejhej!

    Här är mitt bästa recept på lussekatter:

    300 gram smör
    1 liter röd mjölk
    3 dl socker
    100 gram blå jäst
    21 dl vetemjöl
    1 gram saffran
    (1 burk kesella)
    Russin

    Blötlägg russinen.

    Gör degspad på mjölken och smöret. Se till att temperaturen är ca 37 grader. Blanda ut jästen i degspadet, sedan sockret. Ha i kesellan här, om du vill ha kesella i. Arbeta i hälften av mjölet, sedan resten. Degen ska kännas lite lös, och levande.  Forma till lussekatter, eller nu vilken form du vill ha dem i. Låt jäsa i 30 minuter. Tryck sedan i russinen och pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen. 

    Orginaltid/temperatur är 275 grader i 5 minuter, men botten hinner bli bränd på den tiden. Så jag brukar köra på 225 grader och kolla när de är klara helt enkelt :) (Går att göra med brödsticka, ska inte vara ogräddat inuti). 

    Motivering:
    Världens bästa recept enligt mig, har aldrig varit med om att de blivit torra! Mammas recept <3 

    Har just flyttat långt ifrån den stad där jag är född, och jag skulle gärna ha de jag älskar runt halsen, nära hjärtat. Som en ständig påminnelse om att bara för att vi inte bor nära varandra längre, så finns de alltid där för mig och älskar mig i vilket fall. Som en liten medaljong om hopp. Fast student som man är, har man inte råd :p


    Det löser sig. Hur svårt kan det vara? Det är gott om tid.
Svar på tråden FamiljeLivs julkalender 8/12! Vinn ett presentkort till ett värde av 1000:-