• mumsan8

    Ge mig ett råd..

    Hej!
    För 3 år sen gjorde vi en ivf som resulterade i vår dotter. Vi har ett embryo kvar i frysen.  Jag är 41 år nu. Jag vill använda embryot men mannen tvekar. Hur skulle ni gjort....jag vill gärna ha ett barn till. När tycker ni det är för sent att få barn??

  • Svar på tråden Ge mig ett råd..
  • MrMistopheles

    Det är nog inte för sent för att skaffa barn än,
    men det är nog inte bra att vänta mycket länge till heller...
     


    // Live and let live //
  • Nouba
    Jag är 26 år och mamma, och har således ännu aldrig varit i ett scenario med fertilitetsproblem och tickande biologisk klocka. Därför aktar jag mig för att tycka hit och dit om när människor "bör skaffa" sina barn.

    Det enda jag tänker utifrån din trådstart är väl lite som #1 är inne på: det är väl kanske inte så bra att vänta alltför länge i er sits. Då tänker jag enbart på de fakta som faktiskt finns; ökad risk för mf, ökad risk för fosterskador och kromosomavvikelser, oddsen för framgångsrik befruktning och graviditet kontra stigande ålder etc..och naturligtvis det faktum att ni redan vet att ni behöver hjälp med att bli med barn. 

    Min egen mor fick sitt sista (och 4:e) barn när hon var 41. Har gått alldeles lysande, graviditeten var betydligt mer påfrestande än med de 3 första (vi som kom då hon var mellan 28-32) men annars inga som helst problem :) Och skall man se med dagens mått mätt (ta tex snittåldern på mammor där jag bor, i Stockholms innerstad) så är ju din ålder ingenting.. Många andra kvaliteter och egenskaper är viktigare i föräldraskapet än själva åldern.

    Lycka till.  
  • Nouba

    Sorry, såg nu att tråden låg i 40+
    Min skärm laggar, det såg ut som om den låg i "barnlängtan".

    Förlåt om jag trampade på någons tår. 

  • Bliglin

    Jag skulle inte tveka en sekund i dina kläder TS! Inte en sekund!

    Personligen tycker jag att man i första hand ska känna själv om man känner sig för gammal eller ej, i andra hand tänker jag - som ett riktmärke för mig själv -att så länge som man "normalt" sett "kan" bli gravid så är det ju fullt naturligt att bli det också. Om inga preventivmedel fanns liksom...

    För visst, det blir allt svårare att bli gravid med stigande ålder. Men det huvudsakliga skälet till att inte fler kvinnor får barn mellan 40 och 46 är ju att de använder preventivmedel, det ska man ju faktiskt ta och komma ihåg! Jag vet själv några exempel på spontana graviditeter som kommit till och kvinnan har fött barn vid 46.  

    I ditt fall så är ju embryot dessutom "tillverkat" när du var 37-38 dessutom och du har chans att få ett barn till och ett syskon till din dotter. Om du inte har några medicinska skäl att avstå så kan jag inte för ett ögonblick se att din ålder skulle vara negativt. 

    Om du lever lika länge som genomsnittet så hinner dina barn flytta hemifrån innan du ens går i pension. Tänk på det!

    (jag är själv nyss fyllda 41 och vill så innerligt gärna få fler barn. Men jag har ägnat de senaste tio åren åt att få barn och är oerhört tacksam för att jag fått en fantastisk son som nu är 3,5 år. Vi försöker fortfarande (men inte så länge till, jag orkar inte mer snart) men på grund av tekniska svårigheter med min livmoder är IVF inte ett alternativ för oss och jag löper en överhängande risk för extremprematurbörd, sonen föddes 3 månader för tidigt så jag har helt andra odds än du har, antar jag, och mycket svårt att ladda om varje månad när mensen kommer och jag gång på gång tvingas ta ställning till om jag ska våga med tanke på den riskgraviditet som jag har att vänta om vi skulle lyckas...) 

  • Bliglin

    de senaste tio åren åt att FÖRSÖKA få barn... skulle det stå, jag var alltså just fyllda 32 när vi på allvar började försöka.

  • Pimpinellan

    Jag är 43 och har inte ens fått mitt första och tvekar inte en sekund på att försöka ända tills det går! Vi har en eskimå som vi ska försöka oss på nu i feb. Sen blir det andra varianter. 41 är ingen ålder,dessutom är ägget yngre så kör på ni. Känner många som fått barn långt efter 41.

  • underverket 06

    Skulle absolut försöka med frysta ägget. För gammal är du absolut inte.

    Fick mitt hittills enda barn för 3 år sedan genom IVF vid 38,5 års ålder efter flera år av försök.  Är nu 41,5 år .De senaste 2 åren har jag försökt få ett syskon till vår son, gjort 3 provrörsförsök o kommer göra mitt sista i feb. Försöka bli gravid tänker jag dock inte göra än på flera år. Kan tänka mig att vid 44 kommer jag akitvt sluta att försöka bli gravid. Har en bekant som vid drygt 44 års ålder blev gravid med en ny partner o nu är typ i 5 månaden. Hon har 2 vuxna barn.

  • kirsikka

    Jag kan inte heller se någon som helst anledning till att vänta. Ytterligare en aspekt är att ju tidigare du lyckas, desto större gläde de två syskonen kommer att ha av varandra. Jag har två flickor med 3 års mellanrum och de har så roligt tillsammans! Vänta inte för länge för ditt första barns skull

    När det är för sent att få barn? Om man bortser från det psykologiska (vill eller inte) så tycker jag att så länge din kropp fungerar så är det inte för sent. Är själv nyss fyllda 46 men har fortfarande ÄL. Jag tänker försöka, chansen är liten men då har jag i alla fall försökt innan det är kört.

    Förr i tiden procuderade kvinnor barn så länge de blev gravida. I dag har omgivningen satt "gränser" som är skapade av människan själv. Som den magiska gränsen vid 40. Tänk om vi inte visste, eller räknade hur många år vi har levt? Då skulle vi enbart lita på hur vi ser ut och hur kroppen fungerar.

Svar på tråden Ge mig ett råd..