Inlägg från: Men |Visa alla inlägg
  • Men

Vems var felet?

Hade det inte varit vid ett övergångsställe hade jag sagt den gående ensam. Men nu skulle föraren varit mycket mer uppmärksam, och det brukar ju finnas belysning vid övergångsställena, så jag satte att båda är ansvariga. Dock är det väl, som SilverEmma skriver, bilisten som är den skyldige enligt lagen...

• Men
    mosterYster skrev 2011-12-07 14:22:13 följande:
    Men det är väl klart att det är förarens fel?!? När jag sätter mig bakom ratten är det min uppgift att vara beredd på att det kan bege sig människor ut på övergångsstället även om det är mörkt. Jag är bilförare sedan 18 års ålder men verkligen, här är jag på fotgängarens sida. Visst är det föredomligt med reflex, men vad vet vi. Fotgängaren kan ha tappat sin reflex, kanske har ett barn tagit den, kanske är han på väg till affären eftersom han absolut vill ha reflex när han är ute och går, och ämnar köpa en.
    Du har helt rätt faktiskt...önskar att jag kunde rösta igen! Jag tänkte att det var bådas fel eftersom fotgängaren i texten verkar vara ouppmärksam och bara går rätt ut utan att se sig för. Men ju mer jag tänker på det så måste bilföraren vara beredd på att något sådant kan hända vid ett övergångsställe. Säg att personerna i texten är två 10-åringar. Vems är felet då?
  • Men
    Pallas skrev 2011-12-07 14:57:20 följande:
    Jag tänkte mer generellt på fråga 1 och 2 - en fotgängare eller en bilförare. Ditt svar på fråga 3 vill jag gärna tro på, men jag kan det tyvärr inte. Min upplevelse är att det står särskilt illa till här i Uppsala, jag har inte upplevt mitt obehag så starkt i någon annan stad.
    mosterYster skrev 2011-12-07 15:08:14 följande:
    Du tror alltså att fotgängarna kliver ut i gatan på pin kiv och tar risken att bli påkörda, och kanske invalidiserade eller dödade, för att bevisa sin rätt?
    Alltså, ibland undrar man ju! En del är antingen fruktansvärt korkade... eller så gör de det för att bevisa sin rätt. Antagligen det första alternativet.

Det värsta är när föräldrar med små barn bara knallar rakt ut i gatan utan att höja blicken det minsta...då undrar jag verkligen hur det står till i huvudetSkrikandes
    Men vid ett övergångsställe ska som sagt bilisten vara beredd och sakta ner farten rejält! I exemplet kör ju bilisten i 40 km/h!!
Svar på tråden Vems var felet?