Inlägg från: zygoma girl |Visa alla inlägg
  • zygoma girl

Vems var felet?

Balahir skrev 2011-12-07 18:34:58 följande:
    Den som kör.
    Vid obevakade övergångsställen ska det vara självklart att anpassa sin hastighet så man ser eventuella gångtrafikanter.

Även gångtrafikanter har ett ansvar. Man ska tex inte korsa en väg (ens på ett övergångsställe) utan att ha ögonkontakt med bilförare i närheten.

Jag var nyligen på körkortshandledarutbildning (vilket ord!) och blev faktiskt förvånad över vilka skyldigheter även gångtrafikanter har. Jag får väl erkänna att jag inte direkt lusläste zebralagen när den kom och som det verkar var det inte många som gjorde det.

• zygoma girl
    Pallas skrev 2011-12-07 18:57:26 följande:
    Chorda tympani: vet du hur det är, kan någon fällas för vårdslöshet eller liknande som fotgängare?
    Det vet jag inte. Det här var den kurs man går om man ska handleda tex sina barn när de tar körkort. Men en bra repetion var det!

Så här står det i lagen i vilket fall:

"Gående som ska gå ut på ett övergångsställe ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken." (min kursivering)

Så egentligen borde man kunna fällas för vårdslöshet om man går rakt ut på ett övergångsställe och en bil tex måste bromsa häftigt och sedan kör av vägen eller liknande. Men det är svårt att bevisa förståss.
Svar på tråden Vems var felet?