• marmelad

Hur lång tid innan flutide ger effekt? (förkylningsastma)

Jag undrar om någon vet under hur lång tid man ger flutide innan det börjar ge någon effekt?
    Sonen fick diagnosen förkylningsastma för en vecka sedan, och vi har sedan dess inhalerat 2 ggr om dagen med airomir och flutide. Hostan har blivit mycket bättre sen vi började med medicinerna, men han rosslar fortfarande väldigt mycket. Så därför undrar jag hur lång tid det brukar ta, jag misstänker att det tar längre tid än en vecka innan man får full effekt? 
    Han är visserligen fortfarande lite snuvig med, så rosslandet kanske inte försvinner helt förrän förkylningen är borta?
    Jag känner mig helt ny och okunnig med det här :-/ 

• Svar på tråden Hur lång tid innan flutide ger effekt? (förkylningsastma)
  • Trolltrio

Jag har inte jättemycket erfarenhet, men gör ett litet försök att förklara hur vi har dte

Jagh ar tre barn med astma, och här brukar vi se att det vänder efter tre dygn på maxdos flutide. Rosslet kan dock sitta kvar, och försvinner bäst med airomir. Det brukar vi ge ca var tredje timme om de är så där rossliga. Sen kan hopp, lek och bus få slemmet att lossna.

Så full effekt har ni nog, men det tar ett tag för inflammerade luftrör att läka ut!

• marmelad
    Trolltrio skrev 2011-12-07 21:09:19 följande:
    Jag har inte jättemycket erfarenhet, men gör ett litet försök att förklara hur vi har dte

Jagh ar tre barn med astma, och här brukar vi se att det vänder efter tre dygn på maxdos flutide. Rosslet kan dock sitta kvar, och försvinner bäst med airomir. Det brukar vi ge ca var tredje timme om de är så där rossliga. Sen kan hopp, lek och bus få slemmet att lossna.

Så full effekt har ni nog, men det tar ett tag för inflammerade luftrör att läka ut!
    Jag kanske borde ge honom mer airomir? Som det är nu får han det morgon och kväll. Läkaren sa att vi kunde ge det fler gånger vid behov, men jag har bara gett 2 ggr om dagen. Men det kanske är det vi borde göra för att få bort rosslandet då?
    Nu har han äntligen börjat acceptera masken med, så nu kan man ge den utan att behöva göra honom hysterisk  
  • Trolltrio

Om han roslar mycket hade jag vett mer airomir ja. Hoppas det går över snabbt

• Calexico

Vi har för någon dag sedan fått samma medicin för vår son. Läkaren sa att det nog skulle ta minst en vecka innan vi märker någon effekt. Då skulle vi ge airomir var tredje timme till att börja med och sen minska dosen långsamt men alltid ge vid behov och alltid före flutide. 

Har ni hunnit se någon effekt nu?
    Gjorde ni något speciellt för att han inte skulle bli hysterisk? Vi har testat lite olika sätt men inget har funkat särskilt bra hittills. Han är 6 månader.      

• marmelad
    Calexico skrev 2011-12-13 21:24:15 följande:
    Vi har för någon dag sedan fått samma medicin för vår son. Läkaren sa att det nog skulle ta minst en vecka innan vi märker någon effekt. Då skulle vi ge airomir var tredje timme till att börja med och sen minska dosen långsamt men alltid ge vid behov och alltid före flutide. 

Har ni hunnit se någon effekt nu?
    Gjorde ni något speciellt för att han inte skulle bli hysterisk? Vi har testat lite olika sätt men inget har funkat särskilt bra hittills. Han är 6 månader.      
    Vi har fått bra effekt av medicinerna. Nu åkte sonen på en förkylning igen bara någon vecka efter att vi börjat med dem, men denna gången har han sluppit den hemska hostan. Han rosslar fortfarande en del till och från, men eftersom han är förkyld fortfarande så får vi se om det försvinner sen när han blivit frisk. Men än kör vi på med medicinerna 2 ggr om dagen (airomir får han vissa dagar några gånger till)

Vi gjorde inget speciellt  för att han skulle gilla den. Vi insåg att det inte fanns något sätt som skulle få honom att ta den frivilligt, så vi fick helt enkelt håla fast honom och tvinga i honom den. Men efter någon vecka så gick det mkt lättare, och han blev inte hysterisk längre. Han kan fortfarande protestera lite ibland, men det är inte så farligt längre.
    Hoppas det snart vänder hos er med, så att han slipper bli hysterisk. Det är inte roligt :-/ 
  • Calexico
    marmelad skrev 2011-12-14 18:13:20 följande:
    Vi har fått bra effekt av medicinerna. Nu åkte sonen på en förkylning igen bara någon vecka efter att vi börjat med dem, men denna gången har han sluppit den hemska hostan. Han rosslar fortfarande en del till och från, men eftersom han är förkyld fortfarande så får vi se om det försvinner sen när han blivit frisk. Men än kör vi på med medicinerna 2 ggr om dagen (airomir får han vissa dagar några gånger till)

Vi gjorde inget speciellt  för att han skulle gilla den. Vi insåg att det inte fanns något sätt som skulle få honom att ta den frivilligt, så vi fick helt enkelt håla fast honom och tvinga i honom den. Men efter någon vecka så gick det mkt lättare, och han blev inte hysterisk längre. Han kan fortfarande protestera lite ibland, men det är inte så farligt längre.
    Hoppas det snart vänder hos er med, så att han slipper bli hysterisk. Det är inte roligt :-/ 

Så skönt att han blivit bättre av medicinerna! Kanske att vi märkt en lite förbättring också men det känns lite tidigt än att säga säkert. Vet du om det spelar någon roll hur mycket barnen är ute när de har förkylningsastma, dvs bra eller dåligt med frisk luft (nu på vintern)? Sen har jag också funderat på om man borde börja dammsuga oftare för ärligt talat är vi inte jättebra på det här hemma...

Nä det är inte roligt när de skriker. Och då får de ju inte i sig nånting heller. Vissa tider på dygnet går det bättre, han ska vara lagom nöjd och mätt och inte för trött.   
Svar på tråden Hur lång tid innan flutide ger effekt? (förkylningsastma)