• annasara

    Han vaknar 3 ggr vaje natt och vill äta!

    Min son som är 7 månader gammal åter nästan lika mycket på natten som på dagen. Han slutade amma vid 4-5 månaders ålder och äter nu ersättning och välling ur flaska. Ungefär 3 ggr varje natt vaknar han och vill äta. Det är knäckande för oss föräldrar eftersom vi båda drabbas av störd sömn varje natt.

    Han är frisk och borde klara att äta alla sina måltider under dagen. Men hur kommer vi dit? Jag fasar för att han ska behöva gråta hysteriskt och vara jättteledsen vilket han säkert skulle bli om han vaknade och inte fick äta. Jag tror inte på metoder som tex 5 mm, jag vill finnas till hands varje gång han gråter eller behöver tröst. Så hur gör jag detta så skonsamt som möjligt för honom?
  • Svar på tråden Han vaknar 3 ggr vaje natt och vill äta!
  • Tiinyy

    Jag minskade mängden ersättning lite för varje dagoch tänkte ta vatten tillsist men det behövdes inte. Det tog typ 1,5 vecka men då åt min son 2 ggr/natt men det gick väldigt skonsamt=)


     

  • annasara
    Tiinyy skrev 2011-12-08 10:01:47 följande:

    Jag minskade mängden ersättning lite för varje dagoch tänkte ta vatten tillsist men det behövdes inte. Det tog typ 1,5 vecka men då åt min son 2 ggr/natt men det gick väldigt skonsamt=)


     


    Det låter som en bra idé... tack :)
  • Me like coffee

    Det låter alldeles normalt för en bebis som är 7 månader! Det händer ju otroligt mycket i en 7 månaders bebis liv så många gånger har de inte rikitigt tid eller ro att äta allt de behöver på dagtid. Då tar de igen det på natten istället . Min äldre hade inte alls tid eller ro att äta på dagen utan hade alleles för mycket att upptäcka . Så hon åt i kapp på natten. Försök se till så att din verkligen får ro att äta på dagtid i en lugn och väl känd miljö. Du kan ju prova ge vatten för att se om det är en vana att vakna på natten eller om det faktiskt handlar om hunger. Handlar det om hunger måste han ju få i sig något.

  • Muslimska mamman

    Har du prövat att ge mat oftare på dagen, även när han inte riktigt är hungrig, och så extra mycket innan läggdags?


    Muslim är bara förnamnet!
  • Nica01

    Min son körde också ett litet extra matrace nattetid i den åldern. Han var stor och åt som en häst på dagarna så näringsmässig mening behövde han nog inte det. Men det var väl något annat behov han fick uppfyllt av det så vi tyckte inte att det känndes bra att försöka vänja honom av med det.

    Jag ammade fortfarandenn och han vägrade flaska så vi löste det så att jag ammade de flesta nätter. Mannen fick sova i ett annat rum eftersom han var väldigt lättväckt på den tiden. (Två barn senare och han sover igenom ett mindre krig) Jag försökte sova igen på dagtid men vart jag för trött fick jag en ostörd natt och mannen tog sig omaket och gå upp o mata gröt o gosa på sitt sätt.

    Alla i familjen fick sina behov uppfyllda o rätt som det var så hade nattätandet slutat.

Svar på tråden Han vaknar 3 ggr vaje natt och vill äta!