• Anonym (Skrämd)

Vad händer när man får i sig för mycket salt?

Jag äter på restaurang oftast och har nu fått reda på att jag förmodligen får i mig mellan 3000-5000 mg salt varje dag. Det är ju hur mycket som helst! Förvånad Man ska hålla sig under 2000 mg vad jag förstår när jag har googlat lite.

Jag vet att man kan få problem med hjärtat och stroke om man får i sig för mycket salt men vad mer kan hända? Hur påverkar så mycket salt kroppen annars?

• Svar på tråden Vad händer när man får i sig för mycket salt?
  • Anonym

Jag vet inte riktigt var du har läst detta? Livsmedelsverket rekommenderar 5-6 gram per dag, vilket är det du äter (om du räknat rätt?).

Salt påverkar kroppen genom att det drar till sig vätska, vilket gör att blodvolymen blir större. Följaktligen får du högre blodtryck, vilket i sin tur (på lång sikt) leder till att kärlen blir mindre elastiska och det är detta som ökar risken för t.ex. hjärtinfarkt och stroke. Sedan kan det ge skador på njurarna också. Men äter du 3-5 gram om dagen behöver du inte oroa dig.

• Anonym (Skrämd)

Jag kanske har blandat ihop måtten...? Men från det jag läste så får jag i mig 2-3 gånger för mycket på en dag. Är inte en rätt med 2500 mg jättemycket salt? Nu måste jag försöka hitta igen var jag läste det.

• Anonym (Skrämd)

Jag tycker jag blir väldigt svullen av salt också och går upp i vätskevikt när jag ätit nåt väldigt saltigt.

• och

Det finns ett samband mellan saltintag och högt blodtryck, dock inte hos alla, en del påverkas inte alls av saltintaget. Men generellt är färdigmat på tok för saltad, framför allt för att det är ett enkelt sätt att få det att smaka godare.

The hard way is the right way.
  • Anonym
    Anonym (Skrämd) skrev 2011-12-09 00:29:41 följande:
    Jag kanske har blandat ihop måtten...? Men från det jag läste så får jag i mig 2-3 gånger för mycket på en dag. Är inte en rätt med 2500 mg jättemycket salt? Nu måste jag försöka hitta igen var jag läste det.
    Okej, ja det kanske är natrium du tittat på (1 gram natrium är detsamma som 2 gram salt). I så fall är det lite för mycket och då borde du försöka äta mer hemlagad mat.
  • h8him
    Anonym skrev 2011-12-09 00:42:01 följande:
    Okej, ja det kanske är natrium du tittat på (1 gram natrium är detsamma som 2 gram salt). I så fall är det lite för mycket och då borde du försöka äta mer hemlagad mat.
    Det stämmer inte riktigt. 0.5 gram natrium motsvarar 1 gram koksalt. 1 gram natrium motsvarar 2.5 gram salt. Dagsbehovet av natrium är enligt Slv 0.5 gram, alltså ca 1.25 gram salt.
Svar på tråden Vad händer när man får i sig för mycket salt?