• Redaktör

    Familjelivs julkalender 12/12: Vinn julklapp värd 1475 kronor!



    Var med och öppna luckan den 12 december i Familjelivs julkalender!

    Du vinna ett riktigt fint paket med Mumin-saker. I paketet har vi stoppat ner:
    2 bäddset från Finlayson, 2 st vintermuggar från Iittala och 1 änglaspel från Pluto produkter, värt cirka 1475 kronor.
    Gilla gärna Mumin på Facebook.

    För att vinna vill vi att du delar med dig av ditt bästa julpyssel. Är det garntomtar, smällkarameller, kristyränglar eller kanske egna julkort? Berätta vad du och familjen gillar bäst att göra och tipsa gärna om hur man går till väga. Laddar du upp ett foto på pysslet blir vi extra glada, men det är inget krav.

    Vi smygöppnar tävlingen idag och den pågår den 12/12 fram till midnatt. Vinnaren utses av en jury och presenteras den 13/12.

    Vinnaren måste svara på vinnarmejlet inom en vecka annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det.

    Lycka till! Solig

    Här kan du läsa mer om tävlingsreglerna.
    Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
  • Svar på tråden Familjelivs julkalender 12/12: Vinn julklapp värd 1475 kronor!
  • Babys


    Hej! Mitt bästa tips är ganska nytt (tror jag)

    Dom har roliga mallar på bland annat Åhlens så man bakar pepparkakor efter dom, sen lite småpyssel att limma ihop dem, sen garnera efter smak, med kristyr eller med sockerlock eller polkagrislock, krossade nonstop m,m.... både roligt att pyssla med och roligt att bjuda på!

    Bra tips för den som är uttålig och gillar pyssel, även bra sysselsättning för de små (som älskar de färdiga resultatet när dom får en mugg med mjölk o sina egna pepparkakshus på kanten)

    // Babys!
  • Leone i Västerås



    Vi brukar göra stjärnor i olika storlekar av ståltråd, grovt trådliknande material man kan köpa i blomsteraffärer som används som dekoration i bla blomarrangemang, vanlig sytråd, och sen ev sprayfärg och glitter.

    Vi gör dem i alla möjliga storlekar beroende på vad vi ska ha dem till. Igår gjorde vi ganska stora att hänga i fönstret.

    Gör först en stjärnform av ståltråd, i ett eller två varv beroende på hur grov ståltråden är. Lägg sen ett lager av det trådliknande materialet på bägge sidor över stjärnmallen och linda sytråden runt, runt tills formen syns tydligt och det inte är några hål igenom. Hur det ser ut syns på andra bilden.

    Jag brukar spraymåla stjärnorna sen, och igår blev de vita. Direkt när jag sprayat dem strödde vi på ganska grovt glitter som sitter fast när färgen torkar.

    Igår satte jag fast tunn ståltråd i dem och hängde upp dem i ett fönster tillsammans med små snöbollsliknande hängande ljuslyktor. När lyktorna är tända på kvällarna så glittrar stjärnorna jättefint (vilket i princip var omöjligt att ta kort på!)

    Tidigare gjorde vi likadana fast små, kanske 7-8 cm tvärsöver, som vi satte som dekorationer i julgrupper. Då lät vi ena spetsen på stjärnan fortsätta ner i en lång pinne man kan sticka ner i jorden.

    Jättelätta och billiga att göra
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Leone i Västerås
    Babys skrev 2011-12-12 20:31:09 följande:


    Hej! Mitt bästa tips är ganska nytt (tror jag)

    Dom har roliga mallar på bland annat Åhlens så man bakar pepparkakor efter dom, sen lite småpyssel att limma ihop dem, sen garnera efter smak, med kristyr eller med sockerlock eller polkagrislock, krossade nonstop m,m.... både roligt att pyssla med och roligt att bjuda på!

    Bra tips för den som är uttålig och gillar pyssel, även bra sysselsättning för de små (som älskar de färdiga resultatet när dom får en mugg med mjölk o sina egna pepparkakshus på kanten)

    // Babys!
    Gulligt
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Live in the moment now

    Här målar vi barnmatsburkar m glitterlim o klistrar olika klistermärke i julens tecken i använder som ljuslyktor.. Enkelt o väldigt roligt för dottern på 2,5 år när hon sedan får hjälpa till o tända ljusen.. Bordet har nu flera fina lyktor gjorda av henne!

  • TapetKlister
    Frichan skrev 2011-12-12 18:49:46 följande:
    Jag och sonen (4år) har pysslat massor i år och vi tycker båda att allt är super roligt... Men det allra roligaste som vi gjort i år var nog att måla julgranskulor, vi köpte glaskulor och färg i juliga färger och sedan var det bara att gå lös. Sonen målade utanpå kulorna medan jag målade inuti genom att droppa in färg i kulan och sedan skaka den. Om man använder olika färger kan man få riktigt häftiga mönster. Det var superkul, har tyvärr ingen bild men ni får använda er fantasi, en färgexplosion av guld, rött, vitt och grönt. :)

    God Jul!
    Frida 
    Det lät fint, att göra sådär inuti, vad för slags färg använder du? :)
    Milliam, 2011-07-19 <3
  • Ingen som du känner

    Det här pysslar jag med i min ensamhet på kvällskvisten
    Kristyr!

    Oändliga variationer. använd vilka bilder du vill.
    Här har jag använt bilder ur gamla serietidningar.
    Man kan även använda bilder på barnen!

    1 äggvita
    5 dl florsocker
    2-3 droppar ättiksprit
    Guldtråd eller annan tråd
    bakplåtspapper
    plastpåse
    Bilder

    Blanda ihop ingredienserna i valfri ordning
    lägg i påse
    klipp av hörn på påse
    spritsa ut en klick som är aningens mindre än bilden.
    lägg ett fint snöre på kristyren.
    lägg bilden på snöret och kristyren och tryck försiktigt tills du fått en ram runt bilden.
    Vänta tills de torkat ordentligt (viktigt!) innan du tar loss dem från bakplåtspappret.
    Häng i gran!




  • ondar
    TapetKlister skrev 2011-12-12 11:35:16 följande:
    Mitt bästa julpysseltips är att bygga en sockerborg.
    Det är både kul och blir superfint på vinternätterna!

    Till detta behöver du en bricka/plåt, aluiminumfolie, massor av sockerbitar, limm och värmeljus.

    Du börjar med att klä in brickan/plåten i aluminium.
    Sen är det bara att börja klista ihop sockerbitarna som du själv vill.
    Om du vill kan du stoppa in tomtar och sånt i borgen.
    När det är klart så tänder du ljusen och oj så fint de blev :)

     
    oj va fin!! :)
  • ondar
    Ingen som du känner skrev 2011-12-12 21:57:03 följande:
    Det här pysslar jag med i min ensamhet på kvällskvisten

    Kristyr!
    Oändliga variationer. använd vilka bilder du vill.
    Här har jag använt bilder ur gamla serietidningar.
    Man kan även använda bilder på barnen!

    1 äggvita
    5 dl florsocker
    2-3 droppar ättiksprit
    Guldtråd eller annan tråd
    bakplåtspapper
    plastpåse
    Bilder

    Blanda ihop ingredienserna i valfri ordning
    lägg i påse
    klipp av hörn på påse
    spritsa ut en klick som är aningens mindre än bilden.
    lägg ett fint snöre på kristyren.
    lägg bilden på snöret och kristyren och tryck försiktigt tills du fått en ram runt bilden.
    Vänta tills de torkat ordentligt (viktigt!) innan du tar loss dem från bakplåtspappret.
    Häng i gran!

    Ska absolut göras!!!


     

  • Ingen som du känner
    ondar skrev 2011-12-12 21:59:45 följande:

    Ska absolut göras!!!


     


    Tomte
  • Tessan S

    Varje år sätter vi upp ett jullandskap på vår stora skänk i vardagsrummet. Det är något som jag fått med från min mamma och som även de gjorde när hon var liten (på samma skänk dessutom).


    Tidigare år har jag gjort det själv på kvällen innan första advent så barnen har fått se den när de vaknat på morgonen. I år kände jag att det var dags för dottern att vara med hon är ju faktiskt tre och ett halvt nu och vet minsann hur man pyntar J. Så kvällen innan advent fick hon stanna upp när lillebror la sig. Jag hade förberett med underlaget och det stora huset men resten fick lilla E placera ut. Oj, vilket företag. Hon funderade och flyttade och pekade (för pepparkakshuset fick hon inte lyfta omkring med).


    Vi hade sååå mysigt och roligt. Inser att det bara är i år och nästa år det blir så lugnt och städat dock för sen är det dags för lillebror att vara med och då blir nog lite tjafs om vem som ska sätta vad var. Får kanske räkna med lite svinn då .


     


    Häromdagen frågade jag henne så vad hon tyckte saknades på jullandskapet och det var inte någon tvekan. Julklappar sa hon lite buttert, så nu har vi slagit in duploklossar i fint papper och dekorerat med glitterlim och snören. Enkelt och fint och på lagom nivå för en pysslig treåring. En sax och lite lim så är hon glad ett bra tag .


    ♥ Elwira 30/5 2008 ♥ Matteo 1/4 2010 ♥
Svar på tråden Familjelivs julkalender 12/12: Vinn julklapp värd 1475 kronor!