• Äldre 9 Dec 14:41
    4696 visningar
    4 svar
    4
    4696

    hyperekogen tarm

    Hej alla fina här på familjeliv!

    Jag går direkt på sak. Jag var på mitt rutinultraljud förra veckan då BM såg att fostret har hyperekogen tarm.
    Jag har träffat läkare på fostermedicin och vi har även tagit fostervattensprov. (Som gick hur bra som helst, 2 minuter sen var det klart!)

    Jag hittar inte någon som skrivit så mycket om just hyperekogen tarm någonstans så jag tänkte höra med er om ni varit med om liknande, att barnet haft hyperekogen tarm men att det sedan har försvunnit med tiden utan att det varit någon större fara? Om det försvann hur många veckor tog det?
    Och om det inte försvann, vad har era barn för problem i dag?

    Ni som har fått liknande besked på UL får jättegärna svara!

    Jag är ändå väldigt glad och försöker njuta av tiden fram tills svaren på fostervattensprovet, samt inför kommande UL. Men det skulle ändå vara trevligt att kunna prata och få höra vad andra familjer har gått igenom.

    Tack och stor kram till er alla!

  • Svar på tråden hyperekogen tarm
  • Äldre 6 Feb 13:40
    #1
    Hej,

    Får jag fråga hur det gick för er? Vi har själva fått samma resultat från ultraljudet, dvs hyperekogena tarmar och är nu oroliga som sjutton. 

    Berätta gärna hur det gick för er sen...

    Mvh
  • NNW
    Äldre 13 May 20:18
    #2

    Hej Peter8 . Har fått samma resultat på RUL , hyperekogen tarm på min bebis och ska tillbaks för vidare undersökning nästa vecka . Hur har det gått för er? Hur mår er bebis idag ?

  • Vnm
    Äldre 20 Feb 23:15
    #3

    Jag vet att tråden är gammal men när jag själv googlade hittade jag knappt nåt om detta. Därför berättar jag här om min upplevelse. Kanske kan jag ingjuta lite lugn och hopp hos ngn annan.

    I min senaste graviditet fick vi på RULet beskedet om att bebisen hade Hyperekogen tarm. Dem gjorde väldigt stor sak av det på SöS (på gott och ont) med enormt många uppföljningsultraljud både på SöS och hos experter på KS samt FVP. Det gissades på en massa saker, urachusrest mm. Enligt FVP (som mer eller mindre tvingades på mig. Dem var så övertygade om att det var ngt väldigt galet) var det inget kromosomfel, ingen cystisk fibros vilket kändes bra men oron låg som ett tungt täcke över hela graviditeten. Vi fick lov att bestämma oss för att sitta lugnt i båten och vänta o se. När vi närmade oss slutet av graviditeten pratades det om att ev behöva föda på KS efts vården där skulle vara bättre för ett ev sjukt barn.

    Men så på sista ultraljudet i slutet april, början maj så var det borta..?! det har växt (?) bort.. Välmående, stor och stark bebis föddes i början av juni. Jag har inte fått ngn förklaring efteråt, ingen uppföljning. Mitt barn är inte sjukt. Men det kan se och verka himla illa för att sedan bara försvinna. Ville bara att DU som är orolig o försökt googla dig klok ska veta det.

  • Tue 3 Mar 2020 14:28
    #4

    Hej! Har fått samma på mitt RUL läkarna har ingenaning om vad detta om va och har gjort typ 100 UL nu är i vecka 20 hur gick det för er snälla tacksam för svar är super orolig??

Svar på tråden hyperekogen tarm