• Acelise

    Hur känner ni inför de som går tvärtemot AP?

    Jag är en AP-mamma till en tvååring som är trygg, glad, har hög integritet och mår riktigt bra. När vi är ute i parker, på bussen, ja helt enkelt utanför dörren kan JAG dock må sjukt dåligt över alla exempel på "dåliga föräldrar" jag möter/ser/hör. Allt från de barn och bebisar som skriker sig hysteriska i vagnen medan mamman eller pappan har stängt av allt vad känslor heter och bara stirrar ut i luften och fortsätter gå till vänner som säger "nä, vår dotter måste sova i egen säng, annars blir hon ju bortskämd".

    Hur bemöter ni sådant här?! Som AP är man ju väldigt inkännande och fokuserad på barnets bästa, men jag mår så dåligt över att se hur många barn som inte blir respekterade och omhändertagna på det sätt de borde. På alla föräldrar som tror att 5-minutersmetoden är bra, som inte ens har läst anknytningsteorier och som inte tar hand om sina barn ordentligt.

    Jag kastas mellan att ibland säga ifrån, rakt ut, till att bara bli ledsen och verkligen få ont i magen av allt jag ser och hör.

    Kan ni andra AP-föräldrar bara "stänga av" och fokusera på ert barn eller gör det lika ont i er? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-14 08:21
    Efter debatter på olika nivåer kommer här en tilläggskommentar till min trådstart:

    AP-föräldrar är inte nödvändigtvis bättre föräldrar än någon annan.

    Jag är starkt emot 5-minutersmetoden, time out-varianter och andra sätt att kuva barns självkänsla och bara utöva vuxenauktoritet.

    Många har skrivit att jag inte "vet hela bakgrunden till varför barnet skriker". Nä, det är självklart. Men att ett barn ligger och skriker hysteriskt är för mig något som ska åtgärdas eftersom vi talar om en liten individ som är helt beroende av den vuxnas famn och närhet.

    Jag prioriterar att ta upp ett skrikande barn framför att komma fram snabbare till mitt mål, framför att göra klart saker som inte är nödvändiga. SJÄLVKLART måste man prioritera att komma över gatan/hindra storasyskon från att göra sig illa m.m. innan man tar upp sitt barn.

    Frågan i tråden är egentligen hur ni andra föräldrar reagerar och känner er inombords (vi snackar känslor) när ni ser föräldrar agera på ett sätt som NI inte tycker känns bra. Förutom solklara hemska fall som aga eller annan misshandel finns det ju andra situationer där man ser att barn mår dåligt.

    Ordvalet "dåliga" föräldrar syftar på de som inte kan ta hand om sina barn på ett bra sätt hur ett barnperspektiv. Det täcker in en hel rad av olika beteenden, både subjektivt och objektivt.

  • Svar på tråden Hur känner ni inför de som går tvärtemot AP?
  • Tow2Mater

    Nu är jag ingen AP, utan en vanlig mamma. Man kan inse att det finns andra sätt att ta hand om barn som är tillräckligt bra, utan att det är vad man själv skulle kalla det 'bästa'. Sova i egen säng t ex kan vara helt ok for nån annans barn (inkl mitt eget), fast du inte tycker just så. Det handlar inte om att 'stänga av', utan om att inse att man själv inte vet allt som är bäst för alla andra och deras barn i deras unika situationer.

  • knisse

    jag är inte ap inte vad jag vet i allafall.
    jag tror inte att det är bra för barnet att fa skrika absolut inte men jag tror inte att det är bra att ta up det om man inte kan det heller. att jag har valt att samsova och bära har med att det är det som fungerar för mig och oss inte sa mycke att det är rätt för barnet. jag gissar att det aldra flästa faktiskt gör allt dom kan för sina barn och att även om det inte ser "rätt" ut för mig sa är det förmodligen det bästa möjliga för dom.


    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Humhum

    Hur vet du att föräldrarna stängt av? Sade de det till dig? Eller var det du som tolkade? Att vara AP-förälder tycker jag handlar om sunt förnuft och det tycker jag att de flesta föräldrar har!

  • lövet2

    Det gör ont i bland. Då går jag oftast därifrån. Till och med om det är någon man känner ganska väl, så är det svårt att nå fram till föräldrarna ...

  • Nyfiken gul

    Att man inte är en Ap-förälder innbär INTe att man automatiskt är en dålig föräldt er.

    DET om något borde väl en ap-förälder ha klart för sig?

    Alla barn är olika, alla föräldrar är olika, alla har olika behov.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Acelise

    Okej, uttryckte mig nog luddigt.

    Jag talar om de fall där man VET att barnen har det jobbigt. Om någon säger "jag var tvungen att köra 5-minutersmetoden med henne hela natten" eller "Nä, hon blir bortskämd om jag daltar för mycket med henne (i stället för att tillmötesgå känslorna hos barnet). I de fallen VET man ju att barnen kunde haft det bättre i just DET avseendet.

    Hur gör ni i de situationerna?

    Konkret exempel: en väninna som just fått sitt andra barn (första är drygt 1 år). Lillasyster får (1 månad gammal) gråta sig blå, så hon tappar andan i vagnen, för att mamman vill ta hand om storasyster i första hand. Bredvid står jag och vill inget hellre än att ta upp barnet, lugna det, och sedan säga ett par sanningens ord till mamman. AP eller inte, men om man utgår från barnperspektivet, hur tänker ni då i de situationerna?

  • Muslimska mamman

    Fast saken är ju den att man aldrig vet varför barnet skriker. Kanske trivs barnet utmärkt att sova i egen säng, och kanske hade barnet i barnvagnen en dålig dag med magvärk eller annat. Ibland blir jag rädd när jag är ute och min son skriker i vagnen att folk ska tro att jag är en dålig mamma, men så är det ju inte kommer jag sedan på. Jag vet vilken utmärkt mamma jag är med handen på hjärtat. Och det vore väl bra om folk bara lät andra vara och tänkte så positivt om andra som de kunde...


    Muslim är bara förnamnet!
  • cosinus
    Acelise skrev 2011-12-09 21:06:22 följande:
    Okej, uttryckte mig nog luddigt.

    Jag talar om de fall där man VET att barnen har det jobbigt. Om någon säger "jag var tvungen att köra 5-minutersmetoden med henne hela natten" eller "Nä, hon blir bortskämd om jag daltar för mycket med henne (i stället för att tillmötesgå känslorna hos barnet). I de fallen VET man ju att barnen kunde haft det bättre i just DET avseendet.

    Hur gör ni i de situationerna?

    Konkret exempel: en väninna som just fått sitt andra barn (första är drygt 1 år). Lillasyster får (1 månad gammal) gråta sig blå, så hon tappar andan i vagnen, för att mamman vill ta hand om storasyster i första hand. Bredvid står jag och vill inget hellre än att ta upp barnet, lugna det, och sedan säga ett par sanningens ord till mamman. AP eller inte, men om man utgår från barnperspektivet, hur tänker ni då i de situationerna?
    Har du frågat om du får ta upp barnet? Jag tänker så här om situationen att är ettåringen också är lessen och behöver tröst så är det ju svårt att ta upp och trösta båda samtidigt. Med barnen så tätt kommer det bli många situationer där de måste vänta på omsorg ibland. Jag hade varit jättetacksam om något hjälpt mig och tagit upp det mindre barnet i det läget (kan ju vara svårare att trösta ettåringen för en främmande).

    Om hon däremot leker med ettåringen och tycker den nyfödda får skrika i vagnen för att hon måste ha tid att leka med den större så känns det helt galet.
  • Acelise
    cosinus skrev 2011-12-09 21:14:18 följande:
    Har du frågat om du får ta upp barnet? Jag tänker så här om situationen att är ettåringen också är lessen och behöver tröst så är det ju svårt att ta upp och trösta båda samtidigt. Med barnen så tätt kommer det bli många situationer där de måste vänta på omsorg ibland. Jag hade varit jättetacksam om något hjälpt mig och tagit upp det mindre barnet i det läget (kan ju vara svårare att trösta ettåringen för en främmande).

    Om hon däremot leker med ettåringen och tycker den nyfödda får skrika i vagnen för att hon måste ha tid att leka med den större så känns det helt galet.
    Det är helt galet. Hon leker/gör fart på gungan/bygger färdig lego... Allt medan barnet skriker hysteriskt och dessutom blir storasyster stressad och orolig. ALLA blir oroliga och mår dåligt, som man ska göra av barnskrik, alla utom mamman....
  • MalinEddie
    Umm T skrev 2011-12-09 21:14:06 följande:
    Fast saken är ju den att man aldrig vet varför barnet skriker. Kanske trivs barnet utmärkt att sova i egen säng, och kanske hade barnet i barnvagnen en dålig dag med magvärk eller annat.
    Fast varför måste barnet skrika utan kroppskontakt då? Om barnet har ont tröstar man väl? Jag har ett barn som trivdes utmärkt med att sova i egen säng från tidig ålder men skrek han tröstade jag givetvis och försökte något annat.
Svar på tråden Hur känner ni inför de som går tvärtemot AP?