• Syren

    Någon som har äldre barn och börjat om igen?

    Jag är 40 år och har 3 barn födda 92, 95 och 96. Och nu vill vi börja om. Jag undrar om det var lika lätt eller svårt att få en sladdis/sladdisar när man fått barn tidigare. När jag fick mina barn var jag ju yngre och då hade jag tex ingen pms nu har jag ont i brösten från ägglossning till mens det har jag haft sen jag var ca 30 år. Det är tredje månaden vi försöker och jag har bim den 18/12 men denna månaden har jag ingen pms/gravititetsympom det enda som känns är att det drar lite i magen och i dag lite illamående. Hur var/är det för er?

  • Svar på tråden Någon som har äldre barn och börjat om igen?
  • Nicita

    Hej
    Det är säkert olika för olika personer, men för mig var det ingen skillnad att vara gravid som 19- och 21-åring mot som nu senast, som 39-åring. Tvärtom, jag upplevde mig vara mycket mer laid back, hetsade inte upp mig för småsaker osv. Alla värden var exemplariska under hela graviditeten, och förlossningen var också lätt!

  • Syren

    Nicita vad underbart att allt var så bra, jag hoppas så att jag är gravid, att jag kan bli fortfarande.

  • Lyckoprinsessan

    Jag fick ett barn vid 32 år och ett barn vid 43 år. Upplevde min andra graviditet och förlossning som lättare än den första  
    Men jag älskar att vara gravid och mår otroligt bra, inget illamående eller foglossningar... 

  • Nea 661

    Hej Syren! Jag är en tjej, 39 år och har ett barn född 1992. Har en ny relation och för ett år sedan började vi planera barn, men det gick väl inte så bra. Efter mångt o mycket, gjordes en utredning, som visade att mina värden var bra, men min sambo dessvärre var steril. Troligtvis ett kromosonfel, och hela vår värld rasade. Vi tog sedan beslut om spermadonation, och jag blev gravid på första försöket, är i vecka 5 nu, Bf 1 okt. Så mirakel kan inträffa, jag önskar dig lycka till, och ge absolut inte upp, kram

  • Saga7209

    Hej!
    Jag är också en tjej på 39 snart 40 år och vi lyckades bli gravida efter lite mer än ett år men fick göra sen abort då barnet  var gravt handikappat. Nu efter ytterligare 1 år efter aborten har absolut inget hänt. Tyvärr så tär det på den psykiska hälsan att månad efter månad hålla på att känna efter och analysera både det ena och det andra för att  få en uppfattning om gravid eller icke gravid vid varje cykel. Hoppas att det går bättre för er än vad det gjort för oss.

  • Bellini2

    Hej!

    Mina tre ungar är 17, 15 och 1! Litet spridning va?

    Eftersom jag är så gammal, nära 50, var det riktigt svårt att bli med barn sista gången men graviditeten var häpnadsväckande lätt! Allt gick utmärkt och enda problemet var att jag var så ruskigt trött men frisk och glad.
    Det är underbart att ha småbarn igen! Och de syskonen älskar lilleman och han dem.

    Lycka till!

  • Lyckoprinsessan
    Bellini2 skrev 2012-02-03 12:17:59 följande:
    Hej!

    Mina tre ungar är 17, 15 och 1! Litet spridning va?

    Eftersom jag är så gammal, nära 50, var det riktigt svårt att bli med barn sista gången men graviditeten var häpnadsväckande lätt! Allt gick utmärkt och enda problemet var att jag var så ruskigt trött men frisk och glad.
    Det är underbart att ha småbarn igen! Och de syskonen älskar lilleman och han dem.

    Lycka till!
    Härligt, stort grattis!
  • Lillstoran

    Jag är inte i den situationen men skulle gärna vilja. Har dock flera vänner som har syskon som är 20 år yngre, i vissa fall mer. Många av mina vänner fick barn tidigt, den yngsta var 16 år. Vi är lika gamla födda 1972, dvs. 40 år i år. Hennes dotter är 23 år idag, en annan kompis i samma ålder som jag har blivit mormor vid 38 år. Ytterligaren en klasskamrat som har 6 barn vars de två äldsta har flyttat hemifrån.

    Känner en person som är 42 år och precis ska ha barn, hennes andra är 23 år och 19 år.

    Själv tror jag det är en fördel med stor åldersskillnad. Alla barn får ju vara ensambarn, få allt syre själva. Har själv vuxit upp som ensambarn och jag har aldrig saknat syskon. Det blir ju ingen konkurrens mellan syskonen om det skiljer så många år.

    Hade gärna haft det så!      

  • asaros

    Hej!
     jag e en tjej på 40 med barn födda 93 och 95. I ett nytt förhållande sedan 13 år och vi planerar en eller två kottar. Jag har bim den 25/2 och har varit på besök hos MVC för lite skjuts på vägen i form av pergortime och plåster. Det som hände när jag var där sist var att gynekologen sa att jag skall inte vara hundra på att mensen kommer, + att mina bröst ömmar så att jag vaknar på natten av det när jag vänder mig. Chansen är ju också  1/20 att få tvillingar så det är sååå spännande. Vi har försökt i 7 månader.

  • kräfta

    Hej, jag är 44 snart 45, min dotter är 23 som jag fick ensam och uppfostrat själv ända tills hon flyttade hemifrånHjärta nu har jag en fin relation med mannen i mitt liv och har 9 veckor kvar till beräknad förlossning. Ja det finns alla varianter av familje liv, jag är lyckligt lottad som fått möjlighet till två varianter GladLivet som singel förälder är jag så tacksam för, vi gjorde och hade allt som vi önskade, reste otroligt mycket. Nu ser jag fram emot att få uppleva allt det fina tillsammans med min man. Min dotter hade inget emot att jag skulle börja om igen med smått, för mig var det viktigt att det var OK med henne. Lycka till alla där ute.

  • floa123

    Hej, jag är 44 år och har en son född -93 samt två smä flickor födda -09 och -11 alltså sista nu i somras.
    Kände absolut ingen skillnad med graviditeterna från när jag var yngre, bara mitt eget psyke som spelar mig ett spratt när alla pappor på dagis ser ut som min stora son:)

  • floa123
    Saga7209 skrev 2012-02-02 18:37:26 följande:
    Hej!
    Jag är också en tjej på 39 snart 40 år och vi lyckades bli gravida efter lite mer än ett år men fick göra sen abort då barnet  var gravt handikappat. Nu efter ytterligare 1 år efter aborten har absolut inget hänt. Tyvärr så tär det på den psykiska hälsan att månad efter månad hålla på att känna efter och analysera både det ena och det andra för att  få en uppfattning om gravid eller icke gravid vid varje cykel. Hoppas att det går bättre för er än vad det gjort för oss.

    Beklagar verkligen, hur har det gått sedan?
    asaros skrev 2012-02-24 06:16:18 följande:
    Hej!
     jag e en tjej på 40 med barn födda 93 och 95. I ett nytt förhållande sedan 13 år och vi planerar en eller två kottar. Jag har bim den 25/2 och har varit på besök hos MVC för lite skjuts på vägen i form av pergortime och plåster. Det som hände när jag var där sist var att gynekologen sa att jag skall inte vara hundra på att mensen kommer, + att mina bröst ömmar så att jag vaknar på natten av det när jag vänder mig. Chansen är ju också  1/20 att få tvillingar så det är sååå spännande. Vi har försökt i 7 månader.

    Och hur har det gått för er?
  • astro

    Jag har fyra barn födda mellan -90 och -95.
    Tog en paus på några år och sedan hände helt enkelt ingenting alls ... förrän jag bytte till LCHF. Då small det till och nu har jag småttingar födda -09 och -11, plus en liten som väntas i augusti.

    Det känns besynnerligt att ha "börjat om". Jag har väldigt god hjälp av de stora barnen (samtliga bor hemma f t) och behöver förstås aldrig sakna barnvakt Skrattande 
    Tycker generellt att det går minst lika bra att vara småbarnsförälder denna gång. Jag har betydligt bättre hälsa nu, förr hade jag bl a migrän, den försvann med kostombytet. Därför orkar jag faktiskt mer än när jag var 20+. Och så har jag ju så mycket mer hjälp hemma också. Maken är en -68 precis som jag, och till skillnad från förra gången har vi nu en sjujäkla rutin på sådana här saker som matlagning, storhandling, ekonomi, osv.

    Tänkte mycket på ev problem innan men de har lyst med sin frånvaro. Det är helt enkelt bara underbart att ha småttingar igen. Och jag räknar kallt med att jag hinner få små barnbarn innan min egen minsting börjar skolan  


Svar på tråden Någon som har äldre barn och börjat om igen?