• Sejda79

    Finns det någon som jag?

    Jag känner mig väldigt ensam på vårt dagis och bland våra vänner, eftersom vi i vår familj har valt att leva lite annorlunda än de flesta andra. Därför undrar jag om det möjligen finns någon som mig härinne? Jag skulle vilja ha nya vänner/mailvänner. Självklart behöver inte alla punkter stämma in - jag vill bara hitta någon som är någorlunda likasinnad.
    Är dock inte ute efter kritik och ifrågasättande av våra val.

    * Långtidsammar
    * Har fött hemma
    * Äter så ren kost som möjligt, inget gluten, inga mjölkprodukter, så lite socker & tillsatser som möjligt
    * Väljer ekologiska produkter så långt det är möjligt
    * Vill vara hemma med barnen länge, har därför valt att starta eget
    * Äldre dottern går på waldorf-förskola
    * Downskiftar och hänger inte med i status-rejset
    * Undviker napp
    * Har inte vaccinerat barnen
    * Går inte på BVC
    * Handlar mycket second hand, håller på att rensa i röran och sälja iväg allt onödigt här hemma
    * Intresserad av födande & föräldraskap. Är utbildad doula
    * Vill flytta ut på landet, odla och bli mer självförsörjande
    * Älskar att läsa, lära mig nya saker och utveckla mig själv
    * Tycker om pyssel av olika slag

  • Svar på tråden Finns det någon som jag?
  • cpOFFER

    Det finns fler som du/er ja det är jag säker på. Jag är till delvis en av dem, men jag skulle aldrig få för mig att avstå vaccination och BVC tex.

  • MiScHoOo

    Du är speciell. Bara du är nöjd mig dig själv. Jag har nästan motsatsen till din personlighet. Men det betyder inte att vi inte behöver komma överrens.

    När man letar efter en vän då letar man efter en riktig vän och inte en spegelbild. Hade du däremot letat efter en partner så förstår jag att du vill ha en med samma intresse hur som helst lycka till

  • fågelungarna

    Ja, allt stämmer väl inte på mig, men en hel del. Jag bor på en liten ort, och man blir onekligen lite udda när man väljer den alternativa livsstilen. I storstan har man större möjligheter att hitta likasinnade... Tänker mycket på det när dottern som enda barn på förskoleavdelningen kommer i second hand-kläder och inte är utstuderat rosa utan kanske har hemmastickat i olika färger etc.

  • skånegås

    En till här... fast vi äter mjöl (än) och mjölk när vi inte har allergier... och KRAV-märkt har fått stå tillbaka en tid för att vi ska ha råd att flytta ut på landet i vår och bli mer självförsörjande. Så har vi vaccinerat barnen, men 1-3 år senare än rek, går på läkarkontrollerna på bvc och hör av oss till dem om det är något särskillt... Har fött 2 av 4 barn hemma

    Tipsar om www.alternativ.nu Om du inte hittat den!!

  • Fransklilja

    *vinkar* Här är ännu en, jag är också doula, liksom du Glad men jag besöker nog bvc och följer vaccinationsprogrammet. Känner mej minst sagt som en udda fågel i familjen och bekantskapskretsen. Jag håller mina tankar mest för mej själv, men försöker givetvis leva i enlighet med det jag tror på. Pö om pö, i små steg, försöker jag bli mer självförsörjande och downshifta mer (är hemma med barnen nu men jobbar i mellanchefsställning annars). Jag hoppas du har en omgivning som stöder dej i dina val, eljest blir det nog tungt. Min man stöder mej i en del men i annat är han uttalat skeptisk, exempelvis i att långtidsamma, AP-tänket och att downshifta (han håller med i teorin men nån ska ju ändå betala räkningarna, den ekonomiska krassa verkligheten biter oss i baken).

  • twomore

    Du talar om mitt drömliv... Vi bodde i ekoby förut och var rätt nära det där livet. Men sen min nuvarande sambo är inte på den våglängden. 

    Jag har också i stort skippat BVC och vaccinationer, samt MVC (meningslöst). Förutom ultraljud som är roligt Däremot vill jag inte föda hemma :-/ Har haft så smärtsamma och snabba förlossningar. Däremot åkte jag hem så fort man får. 

    Downshifta har jag inte hört om tidigare, men det låter också sunt. 

    Tygblöjor ingår per automatik i AP eller?

    Känner ett drömskt sug när jag läser din tråd. Hoppas att du får det som du vill ha det och tack för att du påminner mig om vad jag vill

     

  • MalinEddie
    twomore skrev 2011-12-13 12:21:41 följande:
    Tygblöjor ingår per automatik i AP eller?

     
    Verkligen inte. Inget av det som TS tar upp ingår i AP. AP är ingen metod utan ett förhållningssätt.
  • twomore
    MalinEddie skrev 2011-12-13 14:44:31 följande:
    Verkligen inte. Inget av det som TS tar upp ingår i AP. AP är ingen metod utan ett förhållningssätt.
    Kanske inte per definition kanske men:

    "5. Tro på barnets signaler och skrik. Du och ditt barn är gjorda för att kunna förstå varandra. Om barnet skriker är det för att kommunicera sina behov. Andra ljud signalerar att barnet mår bra. Känner du att du vill plocka upp din baby, är det förmodligen det bästa även om farmor säger att du skämmer bort barnet. Inget i naturen skriker utan anledning så det är konstigt att många tror att ett spädbarn skulle göra det. "

    Kör man AP enligt http://www.naraforaldrar.se/vadarnf.htm. Så handlar det till stor del om att lyssna på barnet och då ligger EC rätt nära till hands och det underlättas av tygblöjor. Har jag fel? 
  • twomore

    Ah, du menar att hon inte nämnt AP i sin TS. Sant, bara att jag nästan utgick från att hon körde AP efter att hennes förhållningssätt till andra saker. 

    TS, kör du AP? 

  • Facklan84

    Låter som ett fint liv, ser inget fel i det även om jag inte gjort helt samma val. Mycket av det smådrömmer jag om, även om jag nog inte kommer att välja, men jag ser absolut inget fel i det, tvärtom och är rätt imponerad Glad

  • MalinEddie
    twomore skrev 2011-12-14 11:13:36 följande:
    Ah, du menar att hon inte nämnt AP i sin TS. Sant, bara att jag nästan utgick från att hon körde AP efter att hennes förhållningssätt till andra saker. 

    TS, kör du AP? 
    Nej, det var inte det jag menade. Hon har lagt tråden under AP och jag säger inget om hennes förhållningssätt. Det jag menar är att de saker som listas i TS inte har något med AP som förhållningssätt att göra. AP är inte samma sak som Natural family living även om många AP-inspirerade föräldrar väljer att leva så.
    en.wikipedia.org/wiki/Attachment_parenting
  • ViVäntarLois

    * Långtidsammar - Dottern är bara 6 månader än så länge men långtidsamning är planen :)
    * Har fött hemma - Nej, vågade inte med första barnet. I efterhand känns det ganska bra faktiskt för hon var tvungen att tas ut väldigt snabbt och fördes direkt till barnkliniken. Tänkte nog att min sambo reder väl en förlossning (läkare) men han var också glad över att vi var på sjukhus då. 
    * Äter så ren kost som möjligt, inget gluten, inga mjölkprodukter, så lite socker & tillsatser som möjligt - glutenfritt och vegetariskt, så lite tillsatser som möjligt men o'boy verkar jag ha väldigt svårt att sluta med...
    * Väljer ekologiska produkter så långt det är möjligt - Japp
    * Vill vara hemma med barnen länge, har därför valt att starta eget - Startade eget redan under gymnasiet, ser traditionellt 8-17arbete som en tvångströja... Dagis efter 2 år och alltid max 15h/vecka blir nog modellen för oss. 
    * Äldre dottern går på waldorf-förskola - Har inte dagisbarn än
    * Downskiftar och hänger inte med i status-rejset - Japp
    * Undviker napp - Försöker, men använder de tillfällen hon vägrar bröstet och all annan tröst
    * Har inte vaccinerat barnen - Jo, vi har vaccinerat
    * Går inte på BVC - Vi går på BVC också, har faktiskt en riktigt trevlig sköterska som är väldigt pro långtidsamning!
    * Handlar mycket second hand, håller på att rensa i röran och sälja iväg allt onödigt här hemma - Absolut!
    * Intresserad av födande & föräldraskap. Är utbildad doula - Ingen doula, men lär mig så mycket jag kan nu om amning och föräldraskap. Går utbildningar så ofta jag kan
    * Vill flytta ut på landet, odla och bli mer självförsörjande - Ja, vi letar hus för fullt!
    * Älskar att läsa, lära mig nya saker och utveckla mig själv - Stammis på biblioteket
    * Tycker om pyssel av olika slag - Jaaa!

    Kan också lägga till ett väldigt stort djurintresse och sjalbarn :)

  • Krake

    * Långtidsammar Nej, trivdes inte med amningen, slutade efter 6 månader.
    * Har fött hemma Nej, men kommer att göra det vilken dag som helst nu
    * Äter så ren kost som möjligt, inget gluten, inga mjölkprodukter, så lite socker & tillsatser som möjligt Ja och nej, är en gottegris och äter gluten, men det tycker jag inte är "orent".
    * Väljer ekologiska produkter så långt det är möjligt Nej - jag äter uteslutande ekologiskt
    * Vill vara hemma med barnen länge, har därför valt att starta eget Nej, var inte ens mammaledig.
    * Äldre dottern går på waldorf-förskola Har ingen dotter men en son på Montessori-dagis, älskar det.
    * Downskiftar och hänger inte med i status-rejset Status nej, men mitt jobb är en passion.
    * Undviker napp Sonen har napp.
    * Har inte vaccinerat barnen Har läst för mycket medicinhistoria för att avstå vaccin.
    * Går inte på BVC Bor i Tyskland - BVC finns ej- går hos barnläkare.
    * Handlar mycket second hand, håller på att rensa i röran och sälja iväg allt onödigt här hemma Handlar gärna second hand men mestadels är vi sakmagneter, dvs bekantskapskretsen använder oss som grovsoprum.
    * Intresserad av födande & föräldraskap. Är utbildad doula Till husbehov.
    * Vill flytta ut på landet, odla och bli mer självförsörjande Vet att jag inte skulle klara det särskilt bra.
    * Älskar att läsa, lära mig nya saker och utveckla mig själv Vet inte riktigt vad jag ska svara på det.
    * Tycker om pyssel av olika slag Gillar sömnad, det var väl det.

    Så du ser: alla är vi olika på olika sätt. Jag känner mig också som ett UFO i de flesta sammanhang, men jag är väl ett annat sorts UFO än du.


    Moster, inte monster.
Svar på tråden Finns det någon som jag?