• Kinda

    Väcka bebis som sover länge på dagen?

    Försöker redan nu skapa sovrutiner för min 2-månaders eftersom det varierat mycket under dagen, och han ibland har väldigt svårt att komma till ro på kvällen.
    Hur gjorde ni?

    Försöker få honom att somna (vid amning) vid 19-20 på kvällen, men det funkar inte alltid, utan han kan vara vaken och hur pigg som helst till 23, eller till och ända till 02 ibland. Det blir superjobbigt i längden, eftersom ingen får ordentlig sömn. För min del går jag ju på "amningshormoner" som gör att jag klarar mig på mindre sömn, men det gäller ju inte resten av familjen....

    Han har inga problem att somna på dagen, ofta däckar han´av helt när jag ammar honom.
    Han sover bäst på magen, så jag lägger honom upp på en fast kudde och då kan han sova lääänge... (han sover likadant på natten)

    Min fråga är då;
    Ska man låta barnet sova tills det vaknar själv på dagen även om det kan bli sovpass på 4-5 timmar?
    Jag brukar väcka honom efter ca 2 timmar eftersom jag är rädd att han ska sova för mycket på dagen och inte kunna sova på natten.

    Dessutom känns han väldigt understimulerad när han är vaken. Han vill  inte ligga själv alls, eller bara korta stunder, utan vill helst vara med och bli buren hela tiden. Tar jag inte upp honom kan han ligga och gnälla eller skrika hur länge som helst.
    Känns inte som att han är intresserad av leksaker och sånt än, så jag vet inte hur jag ska sysselsätta honom. Vill inte bära runt honom hela tiden...

    Tar gärna emot tips och berättelser om hur ni gjorde/gör.
    Tickitack!

  • Svar på tråden Väcka bebis som sover länge på dagen?
  • JenJa

    Jag skulle inte ha väckt honom. Min dotter sov också många timmar i sträck på dagen, ibland var jag tvungen att kolla om hon verkligen levde...

    Nu är ju din kille bara 2 mån så han är ju jätte liten fortfarande och rutinerna kommer senare...

  • Dubbaj

    Att han är inte är intresserad av leksaker är inte så konstigt. Det roligaste som finns nu är ju föräldrarna. Att han gnäller och skriker är en signal han behöver närhet och bli buren. 

    Försök att ha olika sovställen beroende på om det är natt eller dag. Tex låt sonen sova i sängen på natten och i vagnen på dagen. Låt honom sova på rygg (det rekommenderas ju). Då kanske han får in sin sömnrytm bättre då.

  • amandarinen

    Hej, vår bebis sov inte alls och var övertrött och skrek jämt. Tills jag en dag provade att lägga honom på mage, ungen somnade direkt! Jag kände mig vettskrämd efter alla rekomendationer om ryggläge. Nu kunde vi inte ha det bättre, dagtid sover han på rygg, i soffan eller om vi gör nåt ärende, i bilen, akt vagnen. På natten sover han på mage så gott, har köpt andningslarm. Jag lägger honom vid sju på kvällen och då sover han till åtta nästa morgon, ibland upp en gång vid tre tiden för natta mat. Han är tio veckor. Kan du inte prova att låta han sova på rygg dagtid ( då de vad jag tror inte kommer in den riktigt djupa sömnen på rygg)och för natten på mage.

  • ninen90
    ninen90 skrev 2011-12-14 11:21:51 följande:

    favoritar



    Nu har jag tid att skriva lite mer, hade en bebis på armen förut.
    Min är ungefär lika gammal som din TS, och jag väcker honom aldrig på dagen (om han inte är sjuk och jag är orolig att han inte vaknar själv för att äta). Känns ganska elakt att väcka en sådan liten som sover, de sover ju för att de känner att de behöver det! Sedan är de alldeles för små för att vi ska kunna förvänta oss att de ska ha samma dygnsrytm som en vuxen.

    På vilket sätt stör han familjen genom att inte somna förrän 23, ibland 02? Skriker han?

    Angående det du kallar "understimulerad" - klart att han inte bryr sig om leksaker än! Han har ju precis börjat lägga märke till mammas och pappas ansikten. Det din bebis säger att han behöver när han gråter är att få komma upp till dig och bli buren, ammad, gosad med. Gör ditt bästa för att tillgodose detta så ska du se att han nog blir nöjdare :)
  • Kinda
    amandarinen skrev 2011-12-14 11:21:52 följande:
    Hej, vår bebis sov inte alls och var övertrött och skrek jämt. Tills jag en dag provade att lägga honom på mage, ungen somnade direkt! Jag kände mig vettskrämd efter alla rekomendationer om ryggläge. Nu kunde vi inte ha det bättre, dagtid sover han på rygg, i soffan eller om vi gör nåt ärende, i bilen, akt vagnen. På natten sover han på mage så gott, har köpt andningslarm. Jag lägger honom vid sju på kvällen och då sover han till åtta nästa morgon, ibland upp en gång vid tre tiden för natta mat. Han är tio veckor. Kan du inte prova att låta han sova på rygg dagtid ( då de vad jag tror inte kommer in den riktigt djupa sömnen på rygg)och för natten på mage.
    Det låter ju faktiskt som ett ganska bra förslag.
    Fast samtidigt kanske det är så att han behöver den långa sömnen även på dagen... Jag har inte testat att inte väcka honom och se hur länge han sover. Ska göra det idag, och imorron testar jag ditt förslag.
    Har läst nu på flera ställen att barn som sover bra på dagen också sover bra på natten, kanske för att de inte blir övertrötta.

    Har en skrutt i bärsele på magen nu som precis somnat fast han egentligen borde vara hungrig...
    Väcka eller låta sova...?
  • Kinda
    ninen90 skrev 2011-12-14 12:02:41 följande:
    På vilket sätt stör han familjen genom att inte somna förrän 23, ibland 02? Skriker han?
    Vi håller på att renovera så jag, sambon, bebis och sambons sexåriga dotter bor i ett rum (vardagsrummet) på nedervåningen. Lillen gnäller och skriker när han blir övertrött, och det går liksom inte att komma undan för att inte störa. Även om de andra inte vaknar helt alltid så märker jag att de blir störda eftersom de är så himla trötta på morgonen. Även sexåringen behöver ju sin fulla nattsömn.

    Ska i alla fall testa att låta honom sova när han sover. Så får vi hoppas att det "röättar till sig" allt eftersom.
    Det är så svårt att tyda signalerna bara, om det är trötthet eller mat som är problemet, men det ger väl sig det med.
Svar på tråden Väcka bebis som sover länge på dagen?