• Antikv­arien
    Äldre 14 Dec 19:51
    3514 visningar
    6 svar
    6
    3514

    Sterilitet efter cellgift?

    Undrar om någon har skaffat barn efter att mannen genomgått cellgiftsbehandling? Vi har fått veta att sannolikheten för sterelitet är rätt hög, men vi ska försöka själva först.. Sen har vi infryst sperma från innan, men hur funkar det då? Blir det ivf eller insemination? Hoppas någon har erfarenhet om detta! Skulle behöva lite info och tips från någon..

  • Svar på tråden Sterilitet efter cellgift?
  • lyckta­n
    Äldre 14 Dec 19:58
    #1

    Min gudsons pappa fick cellgiftet i 8-9 månader och trodde han blivit steril men min gudson är väldigt oplanerad. Hoppas på det samma för er!

  • lyckta­n
    Äldre 14 Dec 20:00
    #2

    Kom på att Aftonbladet hade en artikel om detta. Googla lymfon och Aftonbladet så kanske det dyker upp.

  • Äldre 14 Dec 20:07
    #3

    Min sambo fick cellgift och strålning som 12-13-åring pga en hjärntumör. Detta var 1998 och då var behandlingarna inte lika raffinerade som idag.

    Idag är han 26 år och vi väntar barn. (andra graviditeten, den första helt omplanerad och slutade med utomkvedes och förlorad äggledare. Bebisen jag nu har i magen blev till 2 mån efter utomkvedeshavandeskapet) Så visst går det att att göra någon gravid trots genomgången cellgiftsbehandling.

    Lycka till

  • Äldre 14 Dec 21:03
    #4

    Det finns massor av olika sorters cellgifter anpassade till olika slags cancer. Tex BEP-kur mot testikelcancer ger ofta sterilitet, men jag har en vän i vars familj det ändå blev barn. (har själv fått en sådan kur och då pajade äggstockarna) Det låter bra att ni har tillgångar i frysen! Glad Jag håller tummarna för att ni får ett litet barn! 

  • Antikv­arien
    Äldre 15 Dec 16:49
    #5

    Tack alla för stöttning.. =)  
    Tur i oturen hade jag blivit gravid bara någon månad innan han blev sjuk... Han fick leukemi, och är hårt cellgiftsbehandlad mot detta.
    Vi får se om det går att "göra" något syskon.

    Om det inte funkar den vanliga vägen får vi väl fråga läkarna hur vi går tillväga för att använda frysen. Frågan är ju då bara om vi måste betala själva eftersom vi redan har en liten.... 

  • minika­pten
    Äldre 15 Apr 09:08
    #6
    Antikvarien skrev 2011-12-14 19:51:26 följande:
    Undrar om någon har skaffat barn efter att mannen genomgått cellgiftsbehandling? Vi har fått veta att sannolikheten för sterelitet är rätt hög, men vi ska försöka själva först.. Sen har vi infryst sperma från innan, men hur funkar det då? Blir det ivf eller insemination? Hoppas någon har erfarenhet om detta! Skulle behöva lite info och tips från någon..
    sitter i samma båt, min man har genomgått behandling för lymfom. vi har också fått info om att det kommer bli ivf, har inga barn sen innan.. hur går det för er?
Svar på tråden Sterilitet efter cellgift?