• Anonym (Nojjig)

    Pinsamma frågor inför förlossningen..

    Hej! :)
    Jag ska föda för första gången om en dryg månad och har några frågor som jag önskar få svar på. Jag pepprar barnmorskan, vänner mf med frågor, och läser mycket, men detta är frågor som jag nog egentligen skäms för att ställa öht, så jag gör det här ist och hoppas på svar från er som redan fött :)

    1) Hur är det med bajseriet under födseln? Kan man göra någon tarmtömning innan? Är det mer regel än undantag att man skiter ner den stackars barnmorskan? :(

    2) Hur "borta" blir man av lustgasen? Jag har en hemlighet från min barndom som jag inte har pratat med någon om, och jag är livrädd att jag skulle bi så omedveten att jag fick för mig att avslöja det. Hade ni koll på vad som hände, och vad ni sa?

    3) Brukar/kan det bli aktuellt att nämna kvinnans vikt? Det här är superlarvigt, men jag vill verkligen inte att min sambo ska få veta vad jag väger. 

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Pinsamma frågor inför förlossningen..
  • Anonym

    1. nej det händer inte alla att man bajsar på sig. Barnmorskan har varit med om det för och kommer ta bort det utan att säga ett ljud. Så du behöver inte känna dig allt för pinsamt inför din sambo. Skulle det hända komemr du inte tycka att det är en stor grej just då för du har annat att tänka på.

    2. Ne man blir inte så borta att man börjar avslöja grejer från barndomen. Du har annat att tänka på så nej det tror jag inte. Man blir inte så borta av det annars hade man inte fått lov att använda de hehe men nog blir man lite lullig.

    3. Nej det komemr alldrig på tal om hur mycket man väger. Fins ingen anledning att nämna det. 

  • MammaSandra1989

    1. Du kan få laxeringamedel men det är tydligen jätte vanligt .

    2. Jag var totalt väck men det var för jag drog in mig allt hela tiden för jag stod inte ut med att ha ont. Men jag sa inget pinsamt om mig själv men det kom väl en del roliga kommentarer.

    3. Dom fråga inget om vikten vad jag kan minnas.

  • Jennilie

    1. jag har fött 2 barn och aldrig bajsat ner mig!

    2. Lustgasen gör dig glatt och fnisig, slutar att fungera efter ett tag inte mer än så

    3. nej de har aldrig frågat om min vikt på förlossningen.

    Tänk på att göra knipövningar innan förlossningen, redan nu så det inte blir nåt läckage (stavning) sen

  • rockaroll

    1. Hon som förlöste mig sa att det GÅR inte att föda barn utan att bajsa (om man inte tagit laxerande innan, men det är ju inte alla som hinner, jag tex). Man krystar ju likadant som när man bajsar.. Så det vore ju konstigt om det inte kom ut?

    2. Lustgasen har flera olika lägen, har du på lägsta känner man sig absolut inte borta.

    3. Du vägs innan förlossningen, sen beror det väl på barnmorskan om hon säger vikten högt eller ej.

  • Fiyalia

    1. Ingen aning - inte kommit så långt i mina förlossningar(snitt), men man kan ju få laxermedel.
    2. Du kommer kanske bli snurrig men inte kommer du att ha tid att ligga och tänka på barndomshemligheter.
    3. Vikt frågades det efter i samband med epidural för mig - likaså andra gången inför snitt. 


    ...even though people are crazy, nothing nowadays amazes me...
  • strongenough

    1. Väldigt många gör det, sällan man får laxeringsmedel men det går att be om det.

    2. Jag blev TOTALT borta på lustgasen. Öppnade inte ens ögonen under timmen jag hade krystvärkar. Vill inte ha lustgas denna gången. Jag pratade dock inte och tror du kommer vara alldeles för upptagen med värkarna för att tänka på barndomen.

    3. Dem vägde inte mig och ingen sa något om min vikt. 

  • Cicek

    1. Tror det är väldigt vanligt, har för mig att jag bajsade på mig men sambon minns det inte så jag hoppas att han har rätt ;) Men du kan använda laxermedel innan!

    2. Jag hatade lustgasen, jag kände mig helt drogad, men du kan ju alltid försöka och sen låta bli att använda den om det känns obehagligt. Sambon provade den däremot och började bara fnissa ;) Tror det är väldigt individuellt.

    3. De frågade inte mig om min vikt men det kanske kommer upp om de ska lägga någon bedövning eller ge någon medicin?

  • Anonym
    rockaroll skrev 2011-12-16 17:51:46 följande:
    1. Hon som förlöste mig sa att det GÅR inte att föda barn utan att bajsa (om man inte tagit laxerande innan, men det är ju inte alla som hinner, jag tex). Man krystar ju likadant som när man bajsar.. Så det vore ju konstigt om det inte kom ut?
    Beror det inte på om det finns bajs i ändtarmen eller inte?
  • Anonym (förl.usk)
    Anonym (Nojjig) skrev 2011-12-16 17:42:10 följande:
    Hej! :)
    Jag ska föda för första gången om en dryg månad och har några frågor som jag önskar få svar på. Jag pepprar barnmorskan, vänner mf med frågor, och läser mycket, men detta är frågor som jag nog egentligen skäms för att ställa öht, så jag gör det här ist och hoppas på svar från er som redan fött :)

    1) Hur är det med bajseriet under födseln? Kan man göra någon tarmtömning innan? Är det mer regel än undantag att man skiter ner den stackars barnmorskan? :(

    2) Hur "borta" blir man av lustgasen? Jag har en hemlighet från min barndom som jag inte har pratat med någon om, och jag är livrädd att jag skulle bi så omedveten att jag fick för mig att avslöja det. Hade ni koll på vad som hände, och vad ni sa?

    3) Brukar/kan det bli aktuellt att nämna kvinnans vikt? Det här är superlarvigt, men jag vill verkligen inte att min sambo ska få veta vad jag väger. 

    Tack på förhand! 
    Ska försöka svara på dina frågor.

    1. De allra flesta bajsar litegrann under krystskedet, men de allra flesta tror jag inte ens märker av det. Det är ju inte så att man bajsar ut en hel laddning på en gång som under ett toabesök med mål att göra nummer 2. När barnets huvud kommer ner och trycker på ändtarmen och du samtidigt trycker på så kommer det ut "småkluttar" som antingen barnmorskan eller undersköterskan torkar bort direkt. Du kommer alltså aldrig att ligga i bajs eller så även om det skulle komma lite.

    2. Jag tror att känslan av att var lite borta i huvudet är större inne i ens get huvud än vad som märks utåt. Jag har jobbat i 10 år och varit med med på ånga, många förlossningar och har ännu inte varit med om en enda som blivit så borta och börjat prata om konstiga saker av lustgasen. Märker man att patienten blir lite för mycket påverkad (märks mest på att det blir svårt att få kontakt, som att prata med en jättefull människa) så ber man henne bara att ta bort masken lite och andas några vanliga andetag så ventileras gasen ut.

    3. Under en normalförlossning är vikten aldrig aktuell. Det skulle i så fall vara om det skulle bli snitt, då behöver narkosläkaren veta vikten för att kunna anpassa dosen läkemedel efter den. Men man brukar bara skriva in den senaste vikten som tagits på MVC, har endast vid ett fåtal gånger varit med om att patienten tillfrågats.

    Hoppas att det var till någon hjälp! Glad
  • Anonym (förl.usk)
    Anonym (förl.usk) skrev 2011-12-16 18:01:00 följande:
    Ska försöka svara på dina frågor.

    1. De allra flesta bajsar litegrann under krystskedet, men de allra flesta tror jag inte ens märker av det. Det är ju inte så att man bajsar ut en hel laddning på en gång som under ett toabesök med mål att göra nummer 2. När barnets huvud kommer ner och trycker på ändtarmen och du samtidigt trycker på så kommer det ut "småkluttar" som antingen barnmorskan eller undersköterskan torkar bort direkt. Du kommer alltså aldrig att ligga i bajs eller så även om det skulle komma lite.

    2. Jag tror att känslan av att var lite borta i huvudet är större inne i ens get huvud än vad som märks utåt. Jag har jobbat i 10 år och varit med med på ånga, många förlossningar och har ännu inte varit med om en enda som blivit så borta och börjat prata om konstiga saker av lustgasen. Märker man att patienten blir lite för mycket påverkad (märks mest på att det blir svårt att få kontakt, som att prata med en jättefull människa) så ber man henne bara att ta bort masken lite och andas några vanliga andetag så ventileras gasen ut.

    3. Under en normalförlossning är vikten aldrig aktuell. Det skulle i så fall vara om det skulle bli snitt, då behöver narkosläkaren veta vikten för att kunna anpassa dosen läkemedel efter den. Men man brukar bara skriva in den senaste vikten som tagits på MVC, har endast vid ett fåtal gånger varit med om att patienten tillfrågats.

    Hoppas att det var till någon hjälp! Glad
    Glömde en sak på fråga 1, laxermedel kam man få om man ber om det, det är inget som automatiskt ges till alla.
Svar på tråden Pinsamma frågor inför förlossningen..