• Anonym (TS)

hur ord stavas egentligen :)

Kanske är det bara jag som är ovanligt noggrann när det gäller stavning, men det finns en del ord som stavas fel så otroligt ofta! Så här kan vi språkpoliser skriva av oss våra aggressioner, och upplysa våra medmänniskor om hur ord EGENTLIGEN skall stavas {#emotions_dlg.flower} T.ex. så stavas det…

prenumeration (inte ”prenumation” och alla andra lustiga stavningar)
    lugnt (inte ”lungt”)
    sorgligt (inte ”sorligt”, vilket för övrigt har en helt annan innebörd)
    alkoholist (inte ”alkolist”)

Vilket ord stör du dig på att många inte kan stava till?

• Svar på tråden hur ord stavas egentligen :)
  • La Lola

Miniform.
    Det heter minifom.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Balahir
    Atamon skrev 2011-12-17 20:44:18 följande:
    Haha.. vilken stavning!  Nej, "min" felstavning är från Coop i Birsta i Sundsvall. På Ica Maxi (också i Birsta) så har de en stor skylt som visar var de olika avdelningarna i affären ligger. Vid platsen som visar avdelningen med utländsk mat står det  "Värdens mat" - det blir liksom en helt annan innebörd än "Världens mat" 
    haha och på coop i bromma har dom "världens mat". DOCK sitter skylten på en rullcontainer :D
  • Paisley
    Bragdoll skrev 2011-12-17 19:25:51 följande:
    Fast tror du att restaurang och orangutang är låneord från samma språk? Det tror inte jag. Restaurang är säkert franskt och kan därmed stavas med t i slutet, orangutang är nog något helt annat.. kanske engelskt? 
    Orangutang är indonesiskt.
  • Anonym
    ssk skrev 2011-12-17 18:10:12 följande:
    Ordet hen är jätteirriterande. Det heter hon och han
    Vad föreslår du att man ska använda för personligt pronomen när man pratar om en person vars kön är okänt?
  • Balahir
    Anonym skrev 2011-12-17 21:12:19 följande:
    Vad föreslår du att man ska använda för personligt pronomen när man pratar om en person vars kön är okänt?
    människan?
  • Balahir
    Anonym skrev 2011-12-17 21:12:19 följande:
    personen? barnet?
  • Anonym (Hmm)

Förkyldning/förkyldningen

*Peppa, peppa*

Sen kan jag erkänna att jag ofta avnänder alla dessa knepiga förkortningar av ord. Gärna i sms.  På den tiden när jag kunde börja skicka sms så hade man inte så många tecken att spela på å 1 sms kostade nog 5(?!) kronor så det var bäst att hålla sig kortfattad. Så man skalade bort så många bokstäver som gick på ett ord å man ändå fattade vad som menades. ;)    

• Anonym
    Balahir skrev 2011-12-17 21:14:08 följande:
    människan?
    Balahir skrev 2011-12-17 21:14:36 följande:
    personen? barnet?
    Jag bad om personliga pronomen.
  • Balahir
    Anonym skrev 2011-12-17 21:18:48 följande:
    Balahir skrev 2011-12-17 21:14:36 följande:
    personen? barnet?
    Jag bad om personliga pronomen.
    så man måste använda det?

ge mig en mening där människan/barnet/personen inte funkar men hen funkar.
  • Amber1975
    sofiaolivia skrev 2011-12-17 18:25:27 följande:

Det stavas "medan" och inte "medans"

Medans finns faktiskt med i SAOL.
Svar på tråden hur ord stavas egentligen :)