• Äldre 18 Dec 18:32
    14546 visningar
    11 svar
    11
    14546

    2-veckors som sväljer luft?

    Det kurrar och bubblar från lillens mage när jag ammar, ska det göra det? Raper honom efter varje gång (bortsett från en gång nattetid då han får somna vid bröstet),men magontetoch skriken kommer ändå som på beställning en gång/dygn. Hur kan man undvika att barnet sväljer luft vid amningen? Rinner mjölken till för snabbt? Har mkt mjölk och måste alltid hålla en uppsamlingskopp el handduk under det bröst som han inte suger på, det är som att sätta på en kran....

  • Svar på tråden 2-veckors som sväljer luft?
  • whitet­rach86
    Äldre 18 Dec 19:39
    #1

    se till att han får ett ordentligt tag om bröstet, oftast därför barnen sväljer luft. Sen massera magen!

    Vet inte om det finns fler knep, men det finns det säkert.. dock finns det inte mycket du kan göra för att få killen att sluta svälja luft. 

  • Äldre 18 Dec 19:42
    #2

    Att bebisar skriker beror ofta på att de är känsliga för komjölksprotein. Så tar du bort all komjölk ur din kost så blir det troligen bättre Kolla in i mjölkallergitråden-bebisar här på fl. Man måste läsa alla innehållsförteckningar och hålla upp i 4 veckor (fast de flesta blir bättre på en...). Komjölk döljs även under namn som vassle, skummjölkspulver, smör....... Det växer oftast bort innan de är 1-2 år.
    / mamma till 3 känsliga barn

  • Äldre 18 Dec 20:41
    #3

    Blockamma!

    Det gör verkligen världens skillnad när man har mycket mjölk. Sedan kan man passa på att liggamma så ofta man kan när man är hemma exempelvis, då rinner mjölken lite långsammare. Jag har haft överproduktion med två barn och har man mycket mjölk sväljer de nästan alltid mycket luft för att de helt enkelt inte hinner med. Dessutom så kommer de inte så ofta till den fetare mjölken på slutet omman byter bröst varje amningstillfälle....vilket späder på den oroliga magen.

  • Äldre 19 Dec 18:10
    #4
    Flickan och kråkan skrev 2011-12-18 20:41:08 följande:
    Blockamma!

    Det gör verkligen världens skillnad när man har mycket mjölk. Sedan kan man passa på att liggamma så ofta man kan när man är hemma exempelvis, då rinner mjölken lite långsammare. Jag har haft överproduktion med två barn och har man mycket mjölk sväljer de nästan alltid mycket luft för att de helt enkelt inte hinner med. Dessutom så kommer de inte så ofta till den fetare mjölken på slutet omman byter bröst varje amningstillfälle....vilket späder på den oroliga magen.

    Vad är blockamma? 

    Men om ligger och ammar (på rygg el sidan?) kommer det inte in mer luft då?
  • Äldre 19 Dec 20:25
    #5
    MeAndBaby skrev 2011-12-19 18:10:14 följande:
    Vad är blockamma? 

    Men om ligger och ammar (på rygg el sidan?) kommer det inte in mer luft då?
    Blockamma innebär att man ammar från samma bröst flera amningstillfällen på raken. Man ammar 2-4 amningstillfällen på raken på samma bröst, byter sedan och gör likadant på det bröstet etc. På det viset så blir det andra,tredje etc. amningstillfället lugnare eftersom bröstet man ammar med inte hinner fylla på lika mycket och liten hinner få i sig den feta mjölken på slutet. Dessutom så kommer produktionen på det bröstet som "vilar" att minska då det sugs mindre.

    Jag fick hjälp med detta av amningscentrum på karolinska med mitt första barn. Jag hade överproduktion och han satte i halsen och svalde luft och det var jobbigt för alla. Jag vilade ett bröst så länge jag vågade....hamande på cirka 6 timmar och sedan bytte jag bröst. efter ett par dygn lugnade det ner sig och fick en helt annan amningssituation. Du kan ju prova lite försiktigt med att amma två tillfällen på raken från ett och samma bröst och se vad som händer och till tre om det känns bra. Det är den vanligaste "åtgärden" just när man har överproduktion och bebis somsväljer luft och inte hinner med i flödet.

    När man som mamma ligger så rinner mjölken långsammare - fråga mig inte varför . Det gör att barnet kan ta ett helt annat tag eftersom han/hon inte måste ta ett litet grepp. Den värsta amnngspositionen när man har överproduktion är madonnaposition = liggande bebis i sittande mammas famn.

    http://www.amningshjalpen.se/images/stories/mycket_mjolkAN32007.pdf
  • Äldre 19 Dec 21:06
    #6

    1000 tack!

  • Äldre 19 Dec 21:10
    #7

    För mig hjälpte också blockamning tillfälligt, men inte förrän jag uteslutit mjölk försvann orsaken till överproduktionen...

  • Äldre 19 Dec 21:12
    #8

    PS att det rinner ur det andra bröstet då man ammar är normalt, det har inte att göra med hur mycket mjölk man har utan det är utdrivningsreflexen som inte kan skilja på brösten... Det hjälper att trycka in bröstvårtan med ett finger under 10-60 sekunder just när mjölken rinner till så slipper man det problemet. Ibland får man hålla längre..

  • Daemin­imon
    Äldre 19 Dec 21:15
    #9

    Testa att amma honom mer upprätt. Typ "sätt" honom på ditt lår, så han har huvudet upp och fötterna ner, istället för att ligga lodrät. Då kan luften komma upp bättre.


  • Äldre 19 Dec 21:21
    #10

    Men vet du överhuvudtaget att det är luften som är problemet??

  • Linmin
    Äldre 19 Dec 21:21
    #11

    Bra att själv pressa ut några droppar mjölk innan du börjar amma din lille! Det hjälpte mina när dom ammade..

Svar på tråden 2-veckors som sväljer luft?