• Kramig

    Min lilla ängel, jobbigt att vänta.

    Fick i dag veta min lilla älskade ängel att du inte är begravd än, du är kremerad men inte lagd i jorden än då det börjat snöa. Nu måste vi vänta, de säger att det troligen blir runt morsdag. Du ska begravas i en minneslund, vi har varit där och tänt ljus men det känns inte som en plats att få ro så länge du inte är där.

    Vi har hela tiden fått olika uppgifter om dig, att du varit begravd, skulle begravas, sedan sa de åter att du begravdes. Nu vet vi att det inte är så, har någon koll på dessa små änglar.
    Har så svårt att tro att de denna gång talar sanning. Du är borta men i mitt hjärta finns du alltid lilla ängel. Önskar så att du skulle få bli begravd, men kommer jag att å kunna känna ro innan det blir så.

    Önskar er alla familjelivs läsare en god jul och skickar stöttekramar till er andra ängla föräldrar.        


    Mamma till Johan och lilla ängeln
  • Svar på tråden Min lilla ängel, jobbigt att vänta.
  • 20120419

    Tyvär så är vi i Sverige sämst i Europa på att ta hand om sådana här känsliga saker.


    Sämst i världen ser jag nu!
    Sedan om det är tjäle i marken så betyder det inte att man ej kan gräva en grop.
    Man bygger ju hus på vintern. Jag slår vad om att skälet är rent ekonomiskt.


     


     


    "Längre mellan död och begravning
    Relaterat

    Tiden mellan dödsfall och begravning fortsätter att öka - trots att regeringen vill den tidsrymden ska halveras.

    På ett år har det genomsnittliga antalet dagar stigit med 0,8 dagar till 21,6 dagar, enligt statistik från Sveriges Begravningsbyråers Förbund (SBF).

    Enligt SBF har Sverige världens längsta tid mellan dödsfall och begravning.

    Regeringen kommer inom kort med en proposition om att den längsta tiden mellan dödsfall och gravsättning eller kremering ska minskas från två månader till en månad. Ändringen träder i kraft den 1 mars.

    Orsakerna till de långa tiderna handlar enligt Sveriges kyrkogårds- och krematorieförbund både om anhörigas problem att prioritera begravningar i ett stressat vardagsliv, men även om att hela kedjan - kyrkor, präster, kyrkogårdsförvaltningar - måste göra bättre ifrån sig för att få fram fler begravningstider.

    Längst (28,7 dagar) är dröjsmålet i Stockholms län och kortast (16,9 dagar) i Jönköpings län."
Svar på tråden Min lilla ängel, jobbigt att vänta.