Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

hur mycket mat ger ni katten?

trettioplus skrev 2011-12-20 12:24:47 följande:
    Lita på ditt eget omdöme, skulle jag säga. Var och en har sin egen religion. Jag har gått ifrån att varit skitnoga och fått flera njurkatter på raken, till att gå tillbaka till "bondens hävd och tradition" som givit mig lastgamla och välmående katter. Gammalt beprövat fungerar i regel både för djuren i ladugården och katten. Hysterikor ger jag inte mycket för.
    Så alla som bryr sig om att ge sina katter bra mat är hysterikor? Lustigt. Solig
  • PumpkinQueen

Mina har fri tillgång på torrfoder (av bra kvalité). Katterna hetsäter inte och håller en bra vikt.

En risk med att portionera ut mat, istället för att låta dem ha fri tillgång, är att katterna kan bli väldigt matfokuserade. Hela deras små liv börjar cirkulera runt tillfällena då det dyker upp mat. De kastar i sig maten så fort den landar i skålen, för man vet ju inte när det kommer mer. Om man har flera katter blir de stressade av att de andra katterna kanske äter upp all mat.

Om man ger blötmat bör man tänka på att den inte ligger framme för länge, för då kan det bildas bakterier i maten (precis som med människomat).

• PumpkinQueen
    Jackie85 skrev 2011-12-20 13:37:02 följande:
    Min katt är epileptiker och därav är vi relativt ofta hos veterinären och kollar värdena etc på vår lilla katt. De rekommenderar enbart torrfoder och vatten, blötmat är ungefär likvärdigt med att ge McDonald's säger dom. Sedan har jag turen att min katt inte äter något annat än just torrfoder (Royal Canin) och delikatesskinka. Han vägrar, fisk, kattgodis, blötmat, räkor etc. Så länge som en katt mår bra och inte är överviktig eller för smal så funkar det säkert.
    Fast då verkar din veterinär tyvärr inte vara speciellt kunnig när det gäller kattfoder. Visst finns det blötmat som innehåller socker och salt, men blötmaten är fortfarande det som mest liknar kattens naturliga föda (det vill säga möss och småfåglar). Ofta är det så att veterinärerna själva säljer torrfoder, så då är det klart att de gör reklam för det. Veterinärerna brukar ha Royal Canin och Hills/Science plan, som båda innehåller väldigt mycket spannmål. Vilket så klart inte är bra att ge ett rovdjur. Men det är så klart bättre än Friskies och andra riktigt usla foder.

Jag förstår absolut om du vill följa veterinärens rekommendation, det brukar ju kännas tryggt.
  • PumpkinQueen
    Jackie85 skrev 2011-12-20 13:56:46 följande:
    Jag litar på veterinären då just denna veterinär är en av de absolut bästa i Sverige :) Jag köper dock inte kattfodret hos veterinären då de inte ens säljer Royal Canin.
    Jag tvivlar inte på att veterinären är jätteduktig på att bota sjukdomar och skador! Tyvärr får veterinärerna inte speciellt mycket utbildning i näringslära, så därför är det vanligt att de har lite tokiga idéer. Om man bara tänker logiskt på det hela så inser man ju att katten i naturen äter möss, råttor och fåglar. Det är inte ofta man ser dem jaga potatis eller havre. Skrattande

Men, som sagt: Var och en bestämmer själv vad man vill ge katten för foder. Gör det som du tycker känns bäst.
  • PumpkinQueen
    nemo1 skrev 2011-12-20 14:45:02 följande:
    Som vad? Förutom lite gräs för att få upp hårbollarna
    Sorkarna (som katten äter) kanske har grönsaker i magen?
  • PumpkinQueen
    Greger skrev 2011-12-20 14:28:04 följande:
    Min katt är 5 år och har ätit samma foder sedan hon började äta. Hon får inte blöt mat, hon dricker bra och har aldrig varit sjuk eller över/underviktig.
    Mängden mat har jag ingen aning om då hon alltid har tillgång till mat.

Någon gång ibland har det hänt att jag köpt påsar med blöt mat. Första gången, när hon var liten, vände hon arslet till och började krafsa

Jag vill verkligen inte skrämma upp dig, men att katten mår bra just nu är ingen garanti för att den ska fortsätta att må bra. Det syns inte på utsidan om katten håller på att få dåliga njurar eller foderallergi. Det kommer smygande långsamt.
  • PumpkinQueen
    trettioplus skrev 2011-12-20 15:09:40 följande:
    Allt möjligt kan slinka ner. Jag har en som stjäl kokt potatis när han kommer åt. En väns katt är helt galen i tomater och en annan vill ha morötter.  Utomhus snaskar de på lite allt möjligt grönt. Det är inte enbart för att få upp hår.
    Är det inte väldigt jobbigt i naturen för katterna att koka sin potatis? Jag menar, först måste de gräva fram den, sen måste de skala den, sen hitta ett kärl med vatten, göra upp eld, etc, etc. Eller använder dina katter micron? Skrattande

Jag har aldrig sett en katt snaska på potatis, morötter, vete, råg, havre eller majs ute i naturen. Jag säger inte att det är omöjligt att det händer, men jag skulle gärna vilja ha någon slags bildbevis. Typ "här smyger sig den sluga katten på den ovetande moroten och dödar den med ett snabbt hugg i blasten"...
  • PumpkinQueen
    Greger skrev 2011-12-20 15:36:39 följande:
    Vi går på koll hos veterinären varje år och hittills har vi inte stött på några som helst problem. Så länge hon mår bra mår jag bra
    Som sagt: Hon kan må jättebra nu. Det hindrar inte att maten som hon får gör att hon BLIR sjuk sen.

Om man ger bra mat minskar risken för att katten blir sjuk. Senare. I framtiden.
  • PumpkinQueen
    Greger skrev 2011-12-20 16:00:13 följande:
    Har jag någonstans - i detta forum - berättat vad jag ger min katt för sorts foder? 
    Jag tycker att det är onödigt att ägna tid åt att fundera på motgångar och problem som eventuellt kan komma upp här i livet. Det finns så mycket annat man kan göra. Och saker att glädjas åt.
    Du får ge din katt vilken mat du vill, som sagt. Jag vill bara att du ska vara medveten om att fodret du ger kan påverka om katten blir sjuk eller ej.

Sen kan man ju så klart alltid hoppas på det bästa. Det gäller ju det mesta här i livet. Det finns ju, till exempel, rökare som blir 100 år gamla också, så varför oroa sig över det här med cigarettrök och cancer?
Svar på tråden hur mycket mat ger ni katten?