• Kvammen

    Fixa akvarium med fisk i hemlighet till julafton?

    Vi har fått det mesta utom fisk och en håv, men vill ha det klart till julafton som en överraskning, hur ska man fixa det utan att barnen får veta?

  • Svar på tråden Fixa akvarium med fisk i hemlighet till julafton?
  • Selma1966

    Ett låst rum dit de inte får gå? Sjukt spännande. De kommer försöka kika i nyckelhålet. Eller rigga allt hos grannen. Svårt att flytta allt dock.

  • Kvammen
    Selma1966 skrev 2011-12-22 05:23:27 följande:
    Ett låst rum dit de inte får gå? Sjukt spännande. De kommer försöka kika i nyckelhålet. Eller rigga allt hos grannen. Svårt att flytta allt dock.
    Det har vi tänkt på men då måste det tömmas och flyttas igen. Annars montera fredag kväll och köpa/hämta fisk med barnen på julafton, men frun vill ha det klart. Ha fisken i en hink och fixa allt fredag kväll?

    Om grabben sover där det ska stå kanske man kan täcka över.
  • DuTrorAttDuVet

    vattnet i akvariet ska stå några dagar med nåt medel fick jag höra när jag köpte fiskar första gången, efter det har vi dock behövt byta allt vatten ett par gånger, o de har inte tagit nån skada av det :) Vet heller inte vart du ska kunna köpa fiskar på julafton? :P Om ni köper o har i en hink, se till att de inte hoppar ur o att de inte får vara där alltför länge :)

  • Kvammen
    DuTrorAttDuVet skrev 2011-12-22 09:07:37 följande:
    vattnet i akvariet ska stå några dagar med nåt medel fick jag höra när jag köpte fiskar första gången, efter det har vi dock behövt byta allt vatten ett par gånger, o de har inte tagit nån skada av det :) Vet heller inte vart du ska kunna köpa fiskar på julafton? :P Om ni köper o har i en hink, se till att de inte hoppar ur o att de inte får vara där alltför länge :)
    Fiskar ska inte ha vatten direkt från kran vad jag minns, fyller man på till nästa dag ska det nog gå. Affärer brukar ha öppet halvdag julafton, får kolla det.
  • Beliinda

    Vi har gjort precis samma sak vi har köpt ett akvarie i julklapp till sonen som vi har fixat och gjort iorning och ställt det i tvättstugan....
    Det finns ett medel som man kan köpa på zoo affären och då behöver tydligen inte vattnen stå flera dagar. Våra fiskar har inte dött än iaf =)

    sen får vi tömma ut lite vatten och så ska vi ta upp det, sen beror det juh på hur stort du har köpt vårat är inte så stort   

  • Vissla

    Jag köpte akvariumet för ca en månad sen som hon ska få på julafton, la i sand o växter och övrig inredning direkt, även vatteneredningsmedel.
    Står i vårat sovrum just nu, har täkt över med en filt för att hon inte ska se på nättern om hon skulle komma in...
    Fyllde även på med den fisk hon ska ha för nån vecka sedan och ett par äppelsnäckor för att hålla rent.

    Imorgon kväll ska akvariet flytta in på hennes rum. Då häller en del vatten, fyller en 10l hink med vatten och hoppas på att det går att flytta på akvariet med lite vatten kvar. Inne på hennes rum fyller jag upp med vattnet i hinken + en veckas förberett vatten som kompensation för det vattnet jag hällt ut...

    Har ni inte förerett med vatten och växter i ett akvarium redan nu så får ni tyvärr vänta tills efter nyår med att ha i fisken.
    Vattnet ska stå MINST en vecka innan man har i fisken. Annars kan fiskarna dö.
    Sen har man inte i alla fiskar på en gång utan ca två i månaden är ungefär lagom...

    Ett tips är ju att fixa akvariet inne på rummet när barnen sover, sen ta med dom till djuraffären efter nyår för att få välja fisk själv...


    Beliinda skrev 2011-12-22 10:14:54 följande:
    Vi har gjort precis samma sak vi har köpt ett akvarie i julklapp till sonen som vi har fixat och gjort iorning och ställt det i tvättstugan....
    Det finns ett medel som man kan köpa på zoo affären och då behöver tydligen inte vattnen stå flera dagar. Våra fiskar har inte dött än iaf =)

    sen får vi tömma ut lite vatten och så ska vi ta upp det, sen beror det juh på hur stort du har köpt vårat är inte så stort   
    Dom dör inte på en gång om man har i fisk för tidigt, kan ta ett par månader, men det kommer att komma en nitrit topp för eller senare och då dör fiskarna om man inte gör riktigt täta vattenbyten.
  • Colisa
    Vissla skrev 2011-12-22 12:17:40 följande:
    Vattnet ska stå MINST en vecka innan man har i fisken. Annars kan fiskarna dö.
    Nej, det behövs inte! Vad skulle hända under den vecka akvariet bara står? Bakteriefloran kommer inte igång om man inte har fiskar i som bajsar lite, så att bara ha det stående så där är helt meningslöst. Man kan ju vänta någon dag så att det värsta grumlet från sanden lägger sig och temperaturen blir lagom, men fiskarna dör inte om man inte gör det heller. Däremot håller jag helt med om att man ska börja med några få fiskar och sedan utöka med några i taget ungefär varannan vecka.
  • Vissla
    Colisa skrev 2011-12-28 20:20:47 följande:
    Nej, det behövs inte! Vad skulle hända under den vecka akvariet bara står? Bakteriefloran kommer inte igång om man inte har fiskar i som bajsar lite, så att bara ha det stående så där är helt meningslöst. Man kan ju vänta någon dag så att det värsta grumlet från sanden lägger sig och temperaturen blir lagom, men fiskarna dör inte om man inte gör det heller. Däremot håller jag helt med om att man ska börja med några få fiskar och sedan utöka med några i taget ungefär varannan vecka.
    Därför man har i vattenberedningsmedel eller en bakteriekultur från ett annat kar
  • Sale

    När man byter vatten (cirka en tredjedel) varje gång låter man ju inte det ny vattnet stå. Däremot om du startar ett akvarium ska det gärna stå några dagar för att komma upp i rätt värme samt att pumpen ska dras igång med filter och allt.

    Men nu är det säkert sak samma. Hoppas att det blev en bra jul!

Svar på tråden Fixa akvarium med fisk i hemlighet till julafton?