• Äldre 25 Dec 19:05
    1173 visningar
    4 svar
    4
    1173

    Skaffa ett tredje barn? Samsovning?

    Jag och sambon har börjat fundera på att kanske försöka skaffa ett tredje barn. Men vi måste först väga "för och nackdelarna".

    Idag har vi två tjejer som är 3,5 år och 20 månader. Båda är i ganska stort behov av närhet, speciellt från mig och speciellt den äldsta tjejen. De somnar oftast i sina sängar i deras rum (delar rum), men runt 22-23 när de vaknar så kommer de in till oss och då sover vi alla i vår säng. (Vi har idag två 120 sängar bredvid varandra.)
    Om barnen vill somna i vår säng så får de göra det. Och jag eller pappan sitter alltid bredvid dem tills de somnar.

    Praktiska saker som plats i bil, lägenhet, utrymme etc går alltid att lösa. Så det ser jag inte som ett "problem".

    Det jag är mest orolig över är hur barnen kommer att ta det med tiden som försvinner från mamma och pappa. Uppmärksamheten som minskar, och kanske även lite närhet. Alla får ju då samsas ännu mer. Finns det AP föräldrar som har tre barn?

    OCH hur fungerar det att samsova med tre barn? Någon som har erfarenhet??


  • Svar på tråden Skaffa ett tredje barn? Samsovning?
  • Äldre 26 Dec 11:11
    #1

    Vem vet, de kanske sover bättre sen...

    Mina 2 grabbar kom över till vår säng varje natt fram tills några dagar innan tösen föddes, då sov de plötsligt hela nätterna i sina sängar i deras gemensamma rum.

    Nu kommer de bara till oss enstaka nätter. Vissa nätter sover de i samma säng. De är nu 5år och 2år.

    Vi har 2st 90-sängar och det är lite trångt med alla 5, så om ni har 2st 120-sängar så ryms ni alla 5.

    Är ni rädd att någon ska trilla kan ni flytta sängarna mot en vägg, då kan man lättare utnyttja kanten utan att någon trillar av...

  • tg2
    Äldre 26 Dec 20:51
    #2

    Vi sover två vuxna och tre barn i en 1.60 säng.... Funkar jättebra:)

  • Äldre 2 Jan 20:38
    #3

    Jo men samsovningen kanske är minsta problemet egenligen, det är bara att alla barn inte kan sova bredvid mamma


    Jag känner nu att det jag nog har mest "ångest" över är hur jag ska kunna ge mina barn så mycket tid som jag vill ge dem. Och så att dom två idag inte kommer känna sig utanför när det kommer en bebis. En ny "rival"?


    På något sätt så tänker jag exakt likadant nu som jag tänkte inför nummer 2, och det gick ju superbra! Men jag vill alltid det bästa för mina barn, och då är frågan om att få ett syskon till är det bästa..


  • Äldre 2 Jan 21:00
    #4

    Syskon är det finaste man kan ge sina barn, säger jag med två syskon själv och två barn än så länge (drömmer om en trea). Alla tre barnen kan ju inte sova bredvid dig men alla kan ju trots allt få sova bredvid en förälder, det borde kunna räcka långt. Dessutom kommer ju äldsta vara närmare 4,5 om det blir ett syskon, och de två äldsta kommer ju vara mycket med varandra.

Svar på tråden Skaffa ett tredje barn? Samsovning?