Elak eller Aspberger ?
Anonym (Knäckt) skrev 2011-12-30 16:28:14 följande:
Men jo det har betydelse för mig om det är asperger eller något annat. För jag har skuldbelagt mig själv så hårt för att han beter sig som han gör mot mig, för att han inte tycker "att jag är värd att älskas". Att om jag bara hade varit en bättre människa så hade han betett sig annorlunda emot mig.Men, som någon annan sagt, oavsett vad det är finns det ingen anledning för dig att skuldbelägga dig själv! Hans beteende handlar naturligtvis om honom själv och hur han är. Det finns ett helt spektra av beteenden som är mer eller mindre konstiga. De flesta av oss anses väl normala men vissa passar in i diverse diagnoser. Det betyder inte att alla som inte har en diagnos bör vara oproblematiska att ha att göra med om man bara är tillräckligt värd att älskas. Jag önskar att vi skulle kunna se varandra för de vi är och acceptera andras svårigheter och hjälpa dem i det oavsett om personen har en diagnos eller inte. MEN det betyder inte att jag tycker att du har en skyldighet att hjälpa din partner. I så fall måste du få något tillbaka. Får du det? Dessutom är det extremt svårt att hjälpa någon som inte vill se att den har problem eller inte vill bli hjälpt. Av din beskrivning tycker jag inte att det låter som att han ser att hans beteenden är problematiska.