Inlägg från: Lyxmamma |Visa alla inlägg
  • Lyxmamma

    Pevaryl ok? Gärna snabba svar

    Här kommer en med erfarenhet av just Pevaryl under graviditeten

    Första graviditeten 2003: Använde Pevaryl för att det var godkänt - både vagiatorer och krämen. I v. 12 fick jag veta att fostret varit dött sedan ca. v.6 vilket var då jag hade använt Pevaryl.

    Tredje graviditeten 2008: Använde Pevaryl för att det var godkänt - både vagiatorer och krämen. Detta var i v.38 och fostervattnet började sippra ut samma natt och förlossningen blev rejält utdragen och smärtsam. Fick första värkarna torsdagnatt runt 03 och min dotter är född söndag kl.12. Vet inte om det hade med Pevarylet att göra men jag tror definitivt att det satte fart på en lite för tidig förlossning.

    Fjärde graviditeten 2011: Är gravid nu och är i v.40 och har haft massor av svamp under senare delen av graviditeten. Jag har vägrat använda Pevaryl pga mina misstankar sedan tidigare och inte vågat använda någon form av vagiatorer utan har bara använt krämen. Detta har gjort att jag har fått dragits med återkommande svamp och mycket klåda men det är det värt bara mitt barn inte skadas. Canesten kanske är godkänt idag precis som Pevaryl var då.....men.... jag tar inga risker den här gången. Det jag däremot gjorde var att jag tog kräm och satte strax innanför slidöppningen för att minska risken för att svampen skulle fästa igen och det funkade rätt bra. Sen har vi varit sparsamma med sexet och det har gjort att svampen lindrats rejält. Trist men kanske nödvändigt under en tid om man har mycket besvär som jag hade.

    Lycka till!! 

Svar på tråden Pevaryl ok? Gärna snabba svar