• mamma till tre busung­ar
    Äldre 28 Dec 20:28
    51933 visningar
    115 svar
    115
    51933

    Var du på ridläger som barn? Vilket var du på? Vilken häst hade du?

    Startar tråden för att det är kul att se om man kanske kan hitta några gamla lägerkompisar eller i alla fall någon som varit på samma ställe som man själv! Jag var på flera ridläger som barn och dessa var alltid det bästa på hela sommaren!

    Jag har själv varit på:

    Norrtälje Ryttare -90 Hade Dorty
    Rånäs Ridläger (Ekebyholm) -91 Minns inte hästen
    Karlshem och Tumbo -92 Hade Silver respektive Zodick 
    Tumbo två perioder -93 Hade Worm

  • Svar på tråden Var du på ridläger som barn? Vilket var du på? Vilken häst hade du?
  • Äldre 15 Nov 13:05
    sextiotalist skrev 2012-03-13 17:25:22 följande:
    Jag är så gammal att jag var på ridläger under 70-talet, på ett ställe som heter Flanhult. Vilka hästar jag hade har jag inget minne av, men samtliga betar på några moln numera, det vet jag däremot.
    Jösses vilka minnen som kommer över en! Jag var på sportlovsridning på Vendelsö, tror det var -76 eller -77 och hade Vasall. Jag hann rida tio minuter innan jag trillade av, men det lyckades inte avskräcka mig . Sedan hade jag Fest och Kalas några gånger.

    Ridläger jag varit på:

    1982 - Västerhaninge (Blåkulla) - Tarpane

    1983 - Blåkulla - Tarpane

    1984 - Blåkulla - Humanist    

    1987-1988 - Hurde Taffsnäs Jänta

    1988-1995 Hade diverse hästar

    1995-1996 - Köpte "Rex", som egentligen hette Rubrik från Farsta Ridskola

    Livet i hästvärlden var fantastiska tider, imorogn ska min dotter äntligen få börja rida, kanska får mamma också ett återfall          

         
    Assumption is the mother of all Fuck ups
  • Lambda
    Äldre 15 Nov 20:43

    Var på Vedbände Ridläger sommaren 1992. Hade först en häst som hette April men blev halt under en skogstur så därefter fick jag en annan underbar söt häst som hette Giggen. Härliga tider och minnen :)

  • Lambda
    Äldre 15 Nov 20:44
    Busbellan skrev 2013-04-06 21:34:04 följande:
    Jag var 4 år på vedbände, 93-96 tror jag det var.

    Hade Julia första året, Charabang andra och tredje och sen shaman sista året 



    Kompisen hade en häst som hette Julia, hon var vit. Kanske samma?
  • Äldre 15 Nov 21:00

    Jag var på Sörgården som ligger utanför Umeå.

    Tror åren var 96,97,98.

    Första året hade jag en vit conemaraponny som hette Bamse.

    Andra året hade jag en fjording som hette Ricky.

    Tredje året en ponny som hette Hot Chocolate.

    Jag har många härliga minnen därifrån;)

  • Äldre 17 Nov 09:53
    Lambda skrev 2013-11-15 20:44:46 följande:



    Kompisen hade en häst som hette Julia, hon var vit. Kanske samma?

    Japp, det var hon
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Lambda
    Äldre 17 Nov 12:08
    Busbellan skrev 2013-11-17 09:53:55 följande:

    Japp, det var hon
    Kul! Har flera foton därifrån. Det enda minuset var att jag blev magsjuk och missade spökkvällen. Låg själv inne i stugan och hörde skriken och skratten där utanför. =)
  • Äldre 22 Dec 21:54

    Baståsen 1993. Hade Explorer.

  • Äldre 27 Dec 21:27
    Lambda skrev 2013-11-17 12:08:41 följande:
    Kul! Har flera foton därifrån. Det enda minuset var att jag blev magsjuk och missade spökkvällen. Låg själv inne i stugan och hörde skriken och skratten där utanför. =)

    men åh, spökritten som är det bästa!
    Till sommaren kommer jag skicka dottern till vedbände
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Wic
    Äldre 31 Dec 05:12
    YokohamaNr2 skrev 2012-08-17 10:47:46 följande:
    Kul att du också minns det! Attila var det ju han hette. Det fanns också en typ av Shire häst som jag inte kommer ihåg vad den hette, tydligen en av de största i Sverige och jag var så stolt att jag vågade rida henne

    Britta var som sagt ganska läskig, hon verkade gilla mig och min kompis dock....vi hyrde ett landställe några somrar typ 5 min därifrån så det var nog därför det blev Marum, tyvärr kanske

    Det bästa med det lägret var nog att vi fick göra voltage, det är ju inte så vanligt men det var verkligen kul

    Finns det kvar tro?

    Jag var också där mycket eftersom vi hade landställe på Blidö, Gården finns kvar men under privat bruk, Jag Älskade Lotta en röd fux, en av det stora hästanra i andra stallet och hade oftast henne som min häst under tiden jag var där, dom hade ju massor med djur och dom måde bra, speciellt hästarna Hans toro jag han hette Birgittas man var ju gammal kavallerist, så hästarna hade det bra. Shire Hästen du kommer ihåg hette April Kenthouse Melody men kallades för Ejpan, hon var typ 1.75 i man hördj vilket är mycket för ett sto och hur underbar som helt. Lotta som stod i stora stallet hade haft en elak ägare men fick en plats på Marum, många tyckte inte om att ha henne hon var ju lite hispig om man var för stökig i hennes box, men så hade hon blivit slagen i boxen av förre ägaren. Jag har alltid haft ett stort tålamod och fick så ta hand om henne varje gång jag var där och hon glömde mig sldrig när jag kom in i stallet gnäggade hon och jag fick underbara pussar också. :)
  • Wic
    Äldre 31 Dec 05:13
    YokohamaNr2 skrev 2012-08-17 10:47:46 följande:
    Kul att du också minns det! Attila var det ju han hette. Det fanns också en typ av Shire häst som jag inte kommer ihåg vad den hette, tydligen en av de största i Sverige och jag var så stolt att jag vågade rida henne

    Britta var som sagt ganska läskig, hon verkade gilla mig och min kompis dock....vi hyrde ett landställe några somrar typ 5 min därifrån så det var nog därför det blev Marum, tyvärr kanske

    Det bästa med det lägret var nog att vi fick göra voltage, det är ju inte så vanligt men det var verkligen kul

    Finns det kvar tro?
    Jag var också där mycket eftersom vi hade landställe på Blidö, Gården finns kvar men under privat bruk, Jag Älskade Lotta en röd fux, en av det stora hästanra i andra stallet och hade oftast henne som min häst under tiden jag var där, dom hade ju massor med djur och dom måde bra, speciellt hästarna Hans toro jag han hette Birgittas man var ju gammal kavallerist, så hästarna hade det bra. Shire Hästen du kommer ihåg hette April Kenthouse Melody men kallades för Ejpan, hon var typ 1.75 i man hördj vilket är mycket för ett sto och hur underbar som helt. Lotta som stod i stora stallet hade haft en elak ägare men fick en plats på Marum, många tyckte inte om att ha henne hon var ju lite hispig om man var för stökig i hennes box, men så hade hon blivit slagen i boxen av förre ägaren. Jag har alltid haft ett stort tålamod och fick så ta hand om henne varje gång jag var där och hon glömde mig sldrig när jag kom in i stallet gnäggade hon och jag fick underbara pussar också. :)
  • IoF
    Äldre 4 Jan 18:26

    Jag var på Stall Dalhem på Gotland (-93) och (-94). Första året hade jag en häst som hette Benny och andra gången en Connemara-blandning som hette Pavin. Både var supersnälla

  • Äldre 13 Apr 10:05

    Jag var på ridläger på Grällsta 1985, red Blitz, Baståsen 1986, red Patience, och Grällsta igen 1987, red Adamas.

  • Äldre 15 Feb 18:06

    Stall ess, någongång 85-87. Enda killen på lägret. Araminta som jag hyrde en säsong. Laddie Hade jag på ett läger med

  • Äldre 15 Feb 22:29
    T84 skrev 2012-01-10 22:11:00 följande:

    oj, hmm kommer inte ihåg alla årtal exakt

    typ -95 Sickla/Barnens Ö Holmi/Sörli
    typ -96 Sickla/Barnens Ö Blesi

    Var sedan på läger på ridskolan några år (Ågesta)

    Tror det var -99 Strömstad Denice
    -00 Öknehult Läger 3 Nilla
    -01 Öknehult Läger 3 Simra
    -02 Öknehult Läger 3 Simra
    -03 Öknehult Läger 3 Felix
    Jobbade sedan på sistnämnda lägret i två år, även då läger 3.


    Ett enda ridläger lyckades jag spara ihop pengar till, Öknehult 01 och jag hade hästen Kavaljer å fick rida i nybörjargruppen. Dock har jag hört rykte om att hon som höll i vår grupp (Matilda) ramlade av en häst och dog året efter?! Något du vet?
  • Äldre 1 Aug 09:39

    Hej jag var på hallingsfallls ridläger för ca 47 år sedan jag var där två år i rad och har härliga minnen galopp på skogsvägar bad i sjön och min underbara nordsvensk Monitor under min vistelse ??

Svar på tråden Var du på ridläger som barn? Vilket var du på? Vilken häst hade du?