• Queenie70

    Var kommer cirkusmänniskor ifrån?

    Jag har aldrig träffat nån som jobbar på cirkus i verkliga livet. Vad för slags människor jobbar på cirkus? Är det vissa folkgrupper som man återfinner i cirkusyrket? Hur hamnar man där?

  • Svar på tråden Var kommer cirkusmänniskor ifrån?
  • rosyposy

    En äldre släkting till mig jobbade på cirkus (akrobat), han kom från en släkt av cirkusartister så det var väl inte så mycket ett aktivt val som en självklarhet att han jobbade med det. 
    Det finns alla möjliga nationaliteter och folkgrupper som jobbar inom cirkus.  

  • Lisastina

    Jag träffade en nu i somras. Han hade förvisso sadlat om och var numer uska på Radiumhemmet, men ändå! Han var inte svensk, men just nu kan jag inte minnas varifrån han var. Hursomhelst hade han inte jobbat på svenskägd cirkus utan bla i Frankrike. Han hade kommit in i det genom en kompis, men annars är det sade han, mycket familjer. Tror att kompisen var från en cirkusfamilj.

    Om den här killen var typisk för cirkus, så är de extremt socialt kompetenta och närvarande i stunden men tar inte så mycket personligt utrymme, inte så primadonneaktiga alltså. Man bor ju ihop med många andra på små utrymmen, så man måste nog bli smidig för att stanna i jobbet.  

    Träffade brasilianska cirkusartister för ett par år sedan, de hade gått på cirkusskola som jag fattade det.Hade varit intresserade av dans och akrobatik och kommit in på det på den vägen. De var också supertrevliga och icke-påträngande och utstrålade precis som killen på Radiumhemmet en stilla värdighet. 

  • Liil

    Vet en bekants dotter gick på cirkusutbildning i Italien i flera flera år.....Har för mej att det var en lång väg för att bli antagen. Svensk tjej 20 år gammal.

  • Queenie70

    Jag känner mig lite intresserad av dessa cirkusmänniskor

  • Tettan

    Tja - det finns en cirkusskola i Gävle, men vad de som går där har för bakgrund vet jag ej... :)

  • Thursday

    Jag har en bekant som växt upp på cirkus men har ett helt annat jobb nu. Hennes föräldrar var ur en rumänsk cirkusfamilj. De var födda in i det men "hoppade av" för att ge barnen ett, som de tyckte, bättre liv.


    I reject your reality and substitute my own.
  • Queenie70
    Thursday skrev 2011-12-30 17:19:29 följande:
    Jag har en bekant som växt upp på cirkus men har ett helt annat jobb nu. Hennes föräldrar var ur en rumänsk cirkusfamilj. De var födda in i det men "hoppade av" för att ge barnen ett, som de tyckte, bättre liv.
    Har fått för mig att det är mycket rumäner, ryssar och sånt i de kretsarna. Romer?
  • Mälaröbo
    Queenie70 skrev 2011-12-30 19:03:50 följande:
    Har fått för mig att det är mycket rumäner, ryssar och sånt i de kretsarna. Romer?
    Vet inte hur mycket romer det är i cirkusfamiljer, men i tivolifamiljer har det traditionellt funnits en del. Även resande-folket är det gott om där. Nu är det kanske inte så längre.
Svar på tråden Var kommer cirkusmänniskor ifrån?