• Äldre 30 Dec 20:19
    2207 visningar
    5 svar
    5
    2207

    Blandade känslor inför att vänta ett änglasyskon.

    Vi förlorade våran ängel Ludvig den 26 juni 2010.Han dog i min mage i vecka 40. Vi vet inte orsaken. Nu väntar vi ett änglasyskon men det är så mycket känslor inför detta att jag bara måste skriva av mig lite. Jag har skuldkänslor inför att jag väntar ett nytt barn. Om Ludvig hade levt hade jag skaffat detta barn? Jag vet att jag aldrig kommer att glömma  eller ersätta honom men kommer detta barn göra att jag kan vara lite gladare? Får man vara glad för att man väntar ett nytt barn?Jag är både glad och ledsen inför detta barn. Mest rädd för att något ska gå fel igen. Jag går bara och väntar på att barnmorskan ska säga att det är något fel. Jag går på extra kontroller men de hittar inget något som är fel så jag borde väl vara lugn men allt var okej förra gången med ändå fick jag en ängel.

    Jag räknar sparkar varje dag och när jag inte känner barnet får jag panik. Det är en jobbig gravitet med så många känslor. Tyvärr så har jag ifrågesatt mig själv varför jag skaffar ett barn till. Jag vill ha ett barn till men att det ska nio månader av stress, gråt och oro det hade jag inte velat. Kommer jag att orka i nio månader? Jag är glad ibland men denna glädje bryts snabbt av tanken på att något ska gå fel. För vem säger att man inte kan få ett änglabarn igen? är alla dessa tankar fel? Är det bara jag som känner allt detta?
    Det blev inget positivt inlägg men jag behövde bara få skriva av mig.  Jag borde vara glad att jag ska få ett barn till men när kommer glädjen inför detta barn?
      Kommer jag att vara lika rädd när barnet har kommit? Varför kan man bara inte trycka på en knapp så barnet kommer ut eller någon som säger att allt kommer att bli bra. En annan sak som oroar mig är förlossningen. Hur ska jag orka födda ett nytt barn?

    Är jag ensam om alla dessa tankar??  

  • Svar på tråden Blandade känslor inför att vänta ett änglasyskon.
  • Äldre 30 Dec 20:24
    #1

    Jag tror inte att ditt änglabarn kommer bli annat än glad över sitt syskon..:)

  • klogu
    Äldre 30 Dec 21:33
    #2

    Du är verkligen inte ensam med dina tankar. Vi är många änglamammor som är gravida och som får stöd av varandra i med och motgång. Du hittar oss i det slutna forumet "Änglaförälder". Det är bara att söka  medlemsskap.

  • l8bn
    Äldre 2 Jan 23:35
    #3

    Får man fråga hur man söker medlemskap? Är ny här...

  • Äldre 10 Jan 10:33
    #4

    Hej, hur mår du?
    Jag har också förlorat en Ludvig, i maj 2011 efter fullgången normal graviditet. Han hade ett hjärtfel som inte gick att åtgärda.
    Och liksom du är jag gravid igen.

    Jag förstår precis dina känslor, det är otroligt mycket att brottas med. Även om jag aldrig ångrat att att jag blivit gravid igen, längtan efter ett levande barn är för stark, men det är så mycket ångest och rädsla som poppar upp.
    Vilken vecka är du i nu?
    För mig var det helt klart jobbigast fram till ca v 18-20, när vi fått se bebisen på UL ett antal gånger, fått göra de där extra kontrollerna, jag kunde känna henne sparka där inne.... och hunnit låta resultaten från testerna verkligen sjunka in. Då började det lätta. Nu med drygt 3 månader kvar vågar jag börja tro på att jag få behålla henne åtminstone till förlossningen. Men jag kan fortfarande inte se mig själv komma hem med en bebis....
    Fortfarande har jag mycket att berabeta. Men jag hoppas att även du kommer må bättre senare i graviditeten, även om oron aldrig släpper taget helt.

    Det måste vara oerhört jobbigt att inte veta varför er Ludvig dog, för vår del var det ju uppenbart, och jag kan tänka mig att det har hjälpt mig att landa mina rädslor litegrann. Har ni någon att gå och prata med? Kurator på sjukhuset?

  • I8bn

    Har du hittat till forumet än?
     

Svar på tråden Blandade känslor inför att vänta ett änglasyskon.