• MalinEddie

    Har era nära relationer förändrats p.g.a. ert förhållningssätt?

    Min sambos mamma var som min egen mamma när jag var bosatt i Holland. Vi pratade om allt och hade jag några bekymmer var det henne jag vände mig till. Jag älskade henne. När vi flyttade till Sverige och fick barn förändrades allt. Hon har (hade?) en annan syn på barn än vad vi har. Hon tyckte att vi skämde bort vår dotter om vi bar henne eller lät henne sova i vår säng när hon var spädis. Spädbarn skulle skrika sig till sömns enligt henne. Det blev nästan värre när barnen blev äldre och hon tyckte att vi skulle straffa dem genom att bita eller nypa tillbaka om de gjorde något av detta Time-out såg hon som en struntsak som inte ens är värd att diskutera eftersom det var så självklart att använda enligt henne.
    Nu är hon på besök igen och har förändrats helt. Hon är så fin med barnen och erkänner till viss del att vi hade rätt. Hon ångrar sig något fruktansvärt och har läst på sedan jag sa att de metoder hon förespråkar är skadliga. Hon tycker det är så fint och samtidigt konstigt att vi tills nu kan uppfostra barnen utan att använda hemska straff och metoder. Hon pratade mycket om sin egen barndom som hade varit allt annat än bra och förstår själv att hennes tankar om barn kommer därifrån idag. Jag vet inte vad jag ville med detta inlägg egentligen. Jag var en känslig liten tjej när jag först flyttade till Holland och hon hjälpte mig att hitta mig själv. Nu känner jag att jag vill ge henne en andra chans när det gäller våra barn och hennes barnbarn. Det måste väl vara rätt? Jag älskar henne fortfarande som min egen mamma men har varit rädd när det gäller mina egna barn.

  • Svar på tråden Har era nära relationer förändrats p.g.a. ert förhållningssätt?
  • En Ängel

    Låter ju fantastiskt att nu kunde ha en sån fin relation så och även att hon ny kan erkänna sig ha gjort fel. Jag tycker du ska ge henne en andra chans! Se till att du har lite mer koll och sedan när du ser hur hon är (om hon verkligen förändrats) kan du nog slappna av lite mer :)

  • Alexi

    Tycker det låter fantastiskt att hon faktiskt läst på, tänkt till och ändrat sig på massa punkter! Klart hon ska få en ny chans! Blir avis på dig som har en sån fin relation till din svärmor!

  • MalinEddie

    Tack! Ni har givetvis rätt. Jag blev bara så förvånad över den plötsliga förändringen men är otroligt glad för min egen och barnens skull.

  • skånegås

    Min mormor har genomgått någon liknande förändring. Fast hon har alltid varit mot barnaga och liknande. Men hennes inställning var ju från början också att bebisar skriker och de ska ligga i sin vagn och läras äta mat och avvänjas amning. När första barnet började bli lite större märktes en förändring och nu när 4:e var kring 6 mån och började med lite vanlig mat tyckte hon att det var ju inte bråttom, han behövde ju ammas ett bra tag till innan han var stor nog att äta mat... LIte liknande med svärmor... och min mamma... (fast min relation med min mor har bara blivit sämre men det beror inte på vår uppfostran..)

  • MalinEddie
    skånegås skrev 2011-12-31 12:48:26 följande:
    Min mormor har genomgått någon liknande förändring. Fast hon har alltid varit mot barnaga och liknande. Men hennes inställning var ju från början också att bebisar skriker och de ska ligga i sin vagn och läras äta mat och avvänjas amning. När första barnet började bli lite större märktes en förändring och nu när 4:e var kring 6 mån och började med lite vanlig mat tyckte hon att det var ju inte bråttom, han behövde ju ammas ett bra tag till innan han var stor nog att äta mat... LIte liknande med svärmor... och min mamma... (fast min relation med min mor har bara blivit sämre men det beror inte på vår uppfostran..)
    Tråkigt att din relation med din mor har blivit sämre. Har ni pratat om det? Ibland måste man ta första steget själv och vara totalt ärlig. Det är lätt att man håller känslor inne för att inte visa en känslig sida. Jag har själv varit sådan men börjar lära mig.
    Det verkar vanligt att relationer förändras när barn kommer in i bilden. Många mor och far föräldrar lever nog kvar i det gamla och behöver se med egna ögon att det finns andra vägar som faktiskt fungerar bättre. Det dåliga samvetet mot de egna barnen spelar kanske in också. Det är jobbigt att erkänna att man gjorde fel.

    Nu är min svärmor på väg tillbaka till Holland. De senaste 4 åren har jag känt mig lättad när detta sker. Nu är jag istället ledsen. Igår firade vi nyår först tillsammans med barnen och sedan firade de nyår tillsammans med sin mormor och morfar och sov där. Det gav oss en chans att prata och nu har jag inga tvivel mer. Det blev många tårar när hon berättade att hon såg mig som den dotter aldrig fick. Hon har verkligen mått dåligt de senaste åren (precis som jag och sambon) och idag känns det så onödigt. Varför pratade vi inte tidigare? I det stora hela hade hennes attityd gentemot barnen och oss varken med CIO-metoder eller aga att göra utan med så mycket annat. Hon blev besviken och ledsen när vi flyttade till Sverige och var rädd att komma för nära barnen. Hon hade ju redan förlorat oss enligt henne själv. Hon var och är avundsjuk på mina föräldrar som träffar barnen ofta. Hon berättade att hon kastade saker som påminde om mig och min sambo när vi flyttade. Hon gav alla foton på honom till oss. Hon grät mycket och var arg. När hon till slut accepterade det hela förändrades hela hennes attityd.  Det var jobbigt att höra. Hon är ganska ensam och när vi bodde där gjorde vi mycket tillsammans. Hon tog med mig på alla grejer hon velat göra men som hennes söner inte varit intresserade av. Jag tackade henne för att hon hade läst på. Diskussionerna är intressanta idag och vi har kommit mycket närmare varandra också när det gäller barnuppfostran. Jag är inte längre rädd att lämna henne själv med barnen. Jag borde ha sett att det låg djupare men det gjorde jag inte. Hon har ju också själv haft en hemsk barndom och misshandeln fortsatte när hon blev tillsammans med min sambos pappa. I vilket fall känns det underbart att ha fått tillbaka en viktig relation och nästa gång kommer jag inte vänta att ta upp det. Mitt råd till alla som är i en liknande situation är just att våga berätta att ni lider och inte vara rädda.
  • Facklan84

    Det är ju tydligt att hon har ändrats så varför skulle du inte ge henne en andra chans? Känns rätt självklart, speciellt då det märks att du håller henne så kär. Glad

Svar på tråden Har era nära relationer förändrats p.g.a. ert förhållningssätt?