• Äldre 2 Jan 21:55
    26864 visningar
    37 svar
    37
    26864

    Får man nya semester dagar vid nyt år eller hur funkar det?

    Jag började en tjänst i augusti 2011 och har kvar mina 25 semester dagar. Nu undrar jag om man får fler dagar nu när det är nytt år eller hur funkar det? Så jag kommer ha 50 semester dagar?

    Har inte haft jobb innan så är lite fundersam...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 22:00
    Eller försvinner dessa 25 dagarna så jag bara har nya kvar... Planerar för den kommande sommaren då jag ska ta semester innan bebisen kommer

  • Svar på tråden Får man nya semester dagar vid nyt år eller hur funkar det?
  • Äldre 18 Jan 16:58
    #21
    kalmar brud skrev 2012-01-16 15:10:34 följande:
    Nä jag syftar på jobbet som vi började 29 augusti... Så 4 månader har jag jobbat där.

    det står Bet. semesterdagar i år: 9 och sen Kvarst bet. semdgr i år: 9

    Men så har det stått på lönespecen sen jag började jobba.
    Då har du semester innevarande år och kalenderår.

    Så ja du får 25 nya dagar ytterligare i januari (fast det syns inte förrän i februaris lönespec). Skulle du sluta anställningen under året innan du tjänat in alla 25 dagarna så blir du återbetalningsskyldig om semestern redan är uttagen.
  • Äldre 19 Jan 11:56
    #22
    Stormorsan skrev 2012-01-18 16:58:56 följande:
    Då har du semester innevarande år och kalenderår.

    Så ja du får 25 nya dagar ytterligare i januari (fast det syns inte förrän i februaris lönespec). Skulle du sluta anställningen under året innan du tjänat in alla 25 dagarna så blir du återbetalningsskyldig om semestern redan är uttagen.
    Men varför står det då 9 dagar sen jag började... Borde det inte ha stigit för varje månad?
  • Äldre 19 Jan 12:08
    #23

    Oftast räknas semesteråret april-april! Du bör då få 25 nya dagar i april plus att du har kvar de intjänade dagarna från semesteråret 2011 (ca 2 dagar per arbetad månad)




  • Äldre 19 Jan 13:34
    #24
    kalmar brud skrev 2012-01-19 11:56:36 följande:
    Men varför står det då 9 dagar sen jag började... Borde det inte ha stigit för varje månad?
    Därför att du fick 9 dagar i förskott, baserat på att du skulle jobba året ut. Man räkar ca 2,1 semesterdagar per arbetad månad avrundat uppåt.

    Däremot i företaget bokföring hade du en uppbokad skuld för 9 dagar när du började, den har månad för månad räknats av och är nu vid årets slut nere i noll.

    Samma sak gäller för den nya semestern som du kommer att få 2012.  Då får du 25 dagar i förskott i början av året men har inte tjänat in dom förrän året är slut.
  • Äldre 23 Jan 18:45
    #25
    Stormorsan skrev 2012-01-19 13:34:58 följande:
    Därför att du fick 9 dagar i förskott, baserat på att du skulle jobba året ut. Man räkar ca 2,1 semesterdagar per arbetad månad avrundat uppåt.

    Däremot i företaget bokföring hade du en uppbokad skuld för 9 dagar när du började, den har månad för månad räknats av och är nu vid årets slut nere i noll.

    Samma sak gäller för den nya semestern som du kommer att få 2012.  Då får du 25 dagar i förskott i början av året men har inte tjänat in dom förrän året är slut.
    SÅ hur många betalda dagar kan jag då ha till denna sommaren att ta ut-+
  • Äldre 23 Jan 19:10
    #26

    Du kommer att få 25 nya dagar i år (brukar synas först på februarispecifikationen) och har du inga planer på att sluta under året så kan du ta ut dina 25 dagar + de sparade dagarna du har kvar.

  • Äldre 23 Jan 19:13
    #27
    Stormorsan skrev 2012-01-23 19:10:40 följande:
    Du kommer att få 25 nya dagar i år (brukar synas först på februarispecifikationen) och har du inga planer på att sluta under året så kan du ta ut dina 25 dagar + de sparade dagarna du har kvar.
    Jag kommer gå på mamma ledighet Maj/juni... Har inte bestämmt nnär än. BF 27 juni

    Annars så borde jag ha ca 16 dagar sparade..... Om man räknar 2 dgr/månad (september-april)
  • Äldre 28 Jan 17:47
    #28

    På januari löne lappen så står det nu 25 dagar betalade...

    Men vad händer om jag tar ut semester hela juni och sen går på föräldraledighet?

    Tänkte ta semester i samband med födseln

  • Äldre 28 Jan 19:31
    #29

    Du måste kontakta lönekontoret och fråga hur många semesterdagar du har om då går ett visst datum. Jag har tex 2 veckor sparade från förra året och i normalt 6 veckors semester. Jag ska gå på semester i slutet av april och ta ut de semesterdagar jag har då innan jag tar ut föräldraledighet. För att veta hur länge jag kan ha semester så måste jag helt enkelt fråga löneavdelningen. För sedan så är de 180 första dagarna av föräldraledigheten semestergrundande också så det är inte helt enkelt att lista ut på egen hand.

  • Äldre 29 Jan 08:16
    #30
    kalmar brud skrev 2012-01-28 17:47:06 följande:
    På januari löne lappen så står det nu 25 dagar betalade...

    Men vad händer om jag tar ut semester hela juni och sen går på föräldraledighet?

    Tänkte ta semester i samband med födseln
    120 dagar av föräldraledigheten är semestergrundande om du inte är ensamstående för då är det 180 dagar. 

    Tala med din löneassistent och berätta hur du planerat så kan du få hjälp att beräkna antalet semesterdagar du kan ta ut utan att bli återbetalningsskyldig.
     
  • Äldre 29 Jan 08:42
    #31
    Stormorsan skrev 2012-01-29 08:16:49 följande:
    120 dagar av föräldraledigheten är semestergrundande om du inte är ensamstående för då är det 180 dagar. 

    Tala med din löneassistent och berätta hur du planerat så kan du få hjälp att beräkna antalet semesterdagar du kan ta ut utan att bli återbetalningsskyldig.
    Ja 120 är det kanske. Vet i alla fall att det gav mig 2 veckor förra gången då jag var ledig ett helt kalenderår, men jag har 6 veckors semester per år. 
  • Äldre 29 Jan 15:14
    #32

    Nu syftar jag mer på att ta semester hela juni sen är bebis beräknad till 27 juni. Frågab är hur många dagar jag kan ta för jag kommer ju inte jobba mer sen detta året. Semester juni och börja ta fp juli.

  • Invers­able
    Äldre 29 Jan 16:05
    #33
    kalmar brud skrev 2012-01-29 15:14:39 följande:
    Nu syftar jag mer på att ta semester hela juni sen är bebis beräknad till 27 juni. Frågab är hur många dagar jag kan ta för jag kommer ju inte jobba mer sen detta året. Semester juni och börja ta fp juli.
    Du borde ha runt 9-10 betalda semsterdagar att ta ut i år, alltså de som du tjänat in sen i augusti 2011, och sen obetalda dagar upp till 25 dagar det här året. De semesterdagar som du tjänar in i år får du ju inte ta ut förrän nästa år alltså 2013. Sen kan du ju alltid höra med arbetsgivaren om du får lov att ta ut dessa betalda dagar redan det här året om de är snälla.
  • Invers­able
    Äldre 29 Jan 16:06
    #34
    Inversable skrev 2012-01-29 16:05:20 följande:
    Du borde ha runt 9-10 betalda semsterdagar att ta ut i år, alltså de som du tjänat in sen i augusti 2011, och sen obetalda dagar upp till 25 dagar det här året. De semesterdagar som du tjänar in i år får du ju inte ta ut förrän nästa år alltså 2013. Sen kan du ju alltid höra med arbetsgivaren om du får lov att ta ut dessa betalda dagar redan det här året om de är snälla.
    Såvida ditt semesterår går från januari till december vill säga, kanske har jag missat något i tråden innan i svaren här. Det enklaste är väl att du hör med löneavdelningen så får du svart på vitt vad som gäller exakt.
  • Äldre 29 Jan 16:16
    #35
    Inversable skrev 2012-01-29 16:06:46 följande:
    Såvida ditt semesterår går från januari till december vill säga, kanske har jag missat något i tråden innan i svaren här. Det enklaste är väl att du hör med löneavdelningen så får du svart på vitt vad som gäller exakt.
    Man tjänar ungefär 2 dagar/månad. Så om jag räknar rätt augusti-april så är det 8 månader det blir ju 16 dagar???
  • Invers­able
    Äldre 29 Jan 18:30
    #36
    kalmar brud skrev 2012-01-29 16:16:49 följande:
    Man tjänar ungefär 2 dagar/månad. Så om jag räknar rätt augusti-april så är det 8 månader det blir ju 16 dagar???
    Ja om ert semesterår går från 1 april till 31 mars så blir det 16 dagar. Om ert semesterår går från 1 januari till 31 december så blir det ungefär 9-10 dagar.
  • Äldre 29 Jan 18:32
    #37
    Inversable skrev 2012-01-29 18:30:36 följande:
    Ja om ert semesterår går från 1 april till 31 mars så blir det 16 dagar. Om ert semesterår går från 1 januari till 31 december så blir det ungefär 9-10 dagar.
    a jag fr kolla upp detta så det inte blir något fel.
Svar på tråden Får man nya semester dagar vid nyt år eller hur funkar det?