Inlägg från: hyperhypo |Visa alla inlägg
  • hyperhypo

Hypotyreos tråden!

Nu hoppar jag in också. Ytterligare en hypotyreos-patient. Jag har ätit levaxin i två år men är fortfarande inte bra. Har ju förstås "bra" värden, enligt läkaren, men upplever ändå en otrolig trötthet, deppig som satan, mensproblem, håravfall, huvudvärk, frusenhet, osv.osv. Jag ska till en ny läkare imorgon och behöver lite pepp-talk från er som har lyckats bra... Om det finns nån? Jag har tidigare fått höra från läkarna att det inte är hypotyreosen, som så många andra, utan att det är psykiskt, att det är på grund av att jag snusar och att jag är deprimerad.. Och jag är så trött på det, då jag är säker på att det inte är det som är problemet eftersom att jag slutat snusa och gått till en psykolog i ett halvt år nu. Jag vill så gärna testa T3, men är så rädd för att föreslå det imorgon... Jag har haft nog med förnedrande möten med läkare där jag är så förbannad att jag gråter och läkaren sitter och fnissar åt mina förslag och frågor. Är det någon som har några tips eller som har någon historia med ett gott slut?

• hyperhypo
    Töse skrev 2013-04-25 14:20:57 följande:
    Hej hyperhypo! Hur gick det för dig när du föreslog t3? Är också villig att testa något mer. Det är bara att säga välkommen i gänget, vi är alla i samma sits här.

Hej, förlåt att jag är seg... Glömmer saker, du vet... Det gick bra. Läkaren sa att det var underligt att jag hade kvar symptom, men han ville inte sätta mig på t3 utan att först kolla om det kanske fanns något annat som var galet, så jag fick en massa prover ordinerat, typ blodstatus och sådär. Det visade inte så mycket förutom att jag hade lågt blodsocker och tsh var högt igen.. Men det han sa var att om det inte syntes något annat (typ järnbrist eller b12-brist) så ska jag få testa t3, med risk för hjärtklappning. Så nu väntar jag på att han ska bestämma sig för att skriva ut t3.. Hoppas att jag får testa det nu och att han inte bara ber mig att höja levaxin igen, för det funkar uppenbarligen INTE! Hur går det för dig töse?
  • hyperhypo
    Jisa skrev 2013-04-23 11:54:33 följande:
    Hyperhypo: jag sitter i exakt samma sits som du gör så hur du ska bemöta läkarna vet jag inte. Det är så fruktansvärt hur vi med hypotyreos blir behandlade och jag kan inte fatta hur utbildade läkare inte kan få in i skallen att enbart Levaxin inte är en lösning som fungerar för alla. Har de tagit B12 prover på dig? Andra i tråden har ätit B12 och jag har börjat med det trots att jag inte har bevisad brist. Det är för tidigt för min del att säga om det hjälper men jag läser på nätet om många som blivit av med envisa symptom tack vare B12 tillskott. Jag skrev ner en lista på alla symptom en gång. Jag hade också med mig en symptomlista för hypotyreos och försökte då bevisa att jag fortfarande har typ alla symptomen trots medicinering. När läkaren såg båda listorna så började hon klia sig lite i huvudet iaf men jag fick ingen hjälp ändå eftersom mina värden var så bra. Men mina få råd är väl att skriva en lista över alla symptom så att ni sakligt kan samtala om dem, samt be dem kolla B12 eftersom vi med hypotyreos kan ha problem med att ta upp vitaminet.

Jag vet, det är galet.. Jag fick testat b12 och enligt vad jag har sett låg jag långt över referensen (100-300 enheter(jag låg på 530)), så någon brist där verkar det ju inte vara. Jag har också försökt med alla symptom, men då har jag fått deprimerad stämplat i pannan typ. Man blir så trött!! Nu hoppas jag iaf på att jag får testa T3... Vi får väl se, jag återkommer med resultat i så fall!
    Töse skrev 2013-04-23 22:26:08 följande:
    Hej på er! Liothyrin är det samma som gris sköldkörtel hormon? Eller blandar jag ihop det. Någon som använder? Effekt?

Liothyronin är T3, ett av hormonen som sköldkörteln normalt producerar. Det är inte gris-sköldkörtel, men gris-sköldkörtel innehåller liothyronin bl.a... Att du hamnade på akm alltså, det är ju helt galet. Jag får också hjärtklappning när jag höjer dosen, dock inte så kraftigt att jag behöver åka till akm, men det är väldigt obehagligt. Läkarna säger att det är psykiskt, att jag inte borde känna av en höjning på 25 mcg när jag är så ung och "frisk", men det gör jag... Jag tror det är mycket dem inte vet om denna sjukdomen. I 9 fall av 10 chansar dem nog och hoppas på det bästa. Kämpa på allihopa.
  • hyperhypo

Jag hoppas att han kommer att skriva ut det iaf, det verkade som det...

Jag vet inte varför blodsockret var lågt, har bara fått tillbaka provresultaten inget utlåtande av läkaren. Men det verkar ju lite konstigt eftersom att jag nyss hade ätit frukost innan provtagningen och sådär.

Jag har också upplevt det där med andningen, fast både i ut och inandningen... Obehagligt är det.

111 i vilopuls är ju jättehögt! Men som du säger kan det ju bero på dosökning.

Jag har haft alla tänkbara symptom i två år men det som har varit tydligast är nog trötthet, frusenhet och hjärndimma..

Svar på tråden Hypotyreos tråden!