• cicci85

Bilbarnsstol nr2

Du har blandat ihop stolarna MT är godkänd framåtvänd, inte izin. MT finns inte med isofix men det gör izin.

Jag har en multitech är är väldigt nöjd, barnet sitter jättebra i den, sover bra, den är rymlig för axlarna, lätt att ändra bälteshöjden. 

Jag tycker att 18-kg-gränsen på BeSafe är en stor nackdel, mina barn sitter bakåtvända mycket längre än så.

Vi kommer att använda multi-techen tills den är urvuxen på längden, men då väger sonen antagligen runt 20 kg och har precis fyllt 4 om ens det, räknar med att han får plats tills han är 110 cm. Han kommer att få fortsätta att åka bakåtvänd i en Britax Twoway sen. Tänker man göra så spelar det ju ingen roll vilken stol man väljer...

Jag kommer inte att använda MT framåtvänd eftersom den är väldigt tung, klumpig och ändå bara godkänd till 25 kg, mina barn åker bakåtvända tills de väger 25 kg. (Skulle jag välja mellan enkel kudde eller MT framåtvänd skulle jag använda MT.) Men vi köper riktig bältesstol eftersom det är säkrast.

• cicci85
    Pickeli skrev 2012-01-04 15:32:49 följande:
    Jag har en MultiTech till storebror 3 år och är SUPERNÖJD! Har en maxi cosi mobi (tror jag) till lillebror 10 mån. Jag räknar med att lillebror har vuxit ur sin maxi cosi ungefär samtidigt som storebror vuxit ur multitechen. Och då vänder vi på storebror i en bältesstol och lillebror får ärva MT'n.

Dock så är Mt'n väldigt stor och det är inte speciellt bra plats för benen i den tycker jag. Vi kan bara montera den bakom passagerarsätet. Den ryms inte på någon annan plats i bilen med en annan stol och 2 långa förare. och då har vi ändå en relativt rymlig bil (skoda octavia) Men så länge inte barnet klagar så finns det ingen anledning till oro.

Min 3,5-åring har lika mycket kvar att växa i Mobin som i Multi-techen... Obestämd
    Håller med om MT:n nackdelar! Tar stor plats i bilen och ger sämre benplats än andra stolar. 
  • cicci85
    Fyrbarnsmorsa skrev 2012-01-04 15:49:48 följande:
    Tror du kommer kunna använda MT stolen längre än så,dottern är 112 cm och sitter ff  bra i den
    Jag kommer inte heller att använda MT:n framåt då den känns alldeles för tung för det.
    Kan verkligen rekomendera den stolen,vi har varit supernöjda.

Det beror ju på om han växer jämt, nu är han 105 cm och har bara några cm kvar tills axlarna trycker mot nackstödet... Växer benen mer än överkroppen så får han ju plats lite längre. Har sett en tjej här på FL på 122 cm tror jag det va som åkte i MT. Äldsta sonen provade MT när han va 118 cm och kunde omöjligt få plats!
  • cicci85
    Pickeli skrev 2012-01-04 15:46:05 följande:
    Okej, jag tycker mt'n är betydligt högra i ryggen!? Dessutom är det en otrolig skillnad i komforten för en kräsen 3åring

Jag jämförde när axlarna kommer att slå i huvudskyddet på MT mot att han skulle ha 1/3 av huvudet öven kanten på Mobin... Gillar 3-åringen MT:n bättre eftersom den är rymligare?
  • cicci85

Sa de inget i affären om plustestade stolar? britax hiway och ag belogic är plustestade till 25 kg, besafe som sagt bara till 18 kg. Det viktigaste är att barnen åker bakåtvända så länge som möjligt och att stolen passar i bilen.

Läs Nataschas blogg så kan du nog hitta olika tester!

• cicci85
    LokesMammi skrev 2012-01-05 09:31:58 följande:
    MEn framsätet känns inte bra, kudden kan utlösas vid en ev krock trots att den är urmonterad. Det vill inte jag!

Nja, det har väl aldrig hänt så risken är ju minimal.
Svar på tråden Bilbarnsstol nr2