• Gunnell

    Jag är trött på att samsova :(

    Min son är 15 månader gammal och sover med oss i sängen. Han snurrar så otroligt mycket på nätterna, vi har fått bygga in vår säng med diverse möbler för att han inte ska ramla ur. Vi har breddat sängen med en extrasäng + ställt hans spjälsäng kant i kant med vår och tagit bort en sida. Men han rör sig över HELA sängen. Jag vaknar 1000 gånger per natt av att han sparkar mig i ansiktet, skallar mig osv osv. Vi har börjat turas om att sova på soffan för att man ska få sova varannan natt (vi har bara en tvåa). 

    Någon som har några tips på snälla sätt att få honom att sova i egen säng? Eller är det jättetaskigt?

    Vi står ju ut liksom, men jag är så trött! Jag har tagit över föräldraledigheten efter min man och jag känner att samsovningen börjar gå mig på nerverna. Jättedumt. 

    Jag vet inte ens om han skulle kunna sova i egen säng, vi har aldrig prövat. Kan man ändra en sådan stor sak helt plötsligt?

  • Svar på tråden Jag är trött på att samsova :(
  • Snöflinga

    Ni kan kanske prova att sätta upp ett stopp av något slag för spjälsängen? Kanske går det jättebra! Lycka till!

  • Dr Mupp

    Mitt tips är att ni ge honom en egen säng i er rum. Då kan han tex somna i er säng och så flyttar ni över honom i hans säng. Vaknar han under natten kan han sen komma över tillbaka till er säng men ni har då fått några timmars ostörd sömn.  


    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Gunnell
    Snöflinga skrev 2012-01-04 16:01:36 följande:
    Ni kan kanske prova att sätta upp ett stopp av något slag för spjälsängen? Kanske går det jättebra! Lycka till!
    Det kan ju vara en idé... Jag brukar lägga honom i spjälsängen ibland när jag går och lägger mig, men det brukar inte dröja många minuter innan han kommer tillbaka :) 
  • Gunnell
    Dr Mupp skrev 2012-01-04 16:02:06 följande:
    Mitt tips är att ni ge honom en egen säng i er rum. Då kan han tex somna i er säng och så flyttar ni över honom i hans säng. Vaknar han under natten kan han sen komma över tillbaka till er säng men ni har då fått några timmars ostörd sömn.  
    Jo, jag ska testa egen säng. Men att flytta honom till en säng när han sover är jättesvårt. 

    Jag ska testa att lägga honom i resesängen ikväll, den står direkt på marken så jag kan lägga mig i den och natta honom. Han brukar vakna 3-4 gånger innan vi går och lägger oss och då måste man lägga sig bredvid honom för att han ska somna om. 

    Det är mest att jag känner mig taskig.  
  • Maxbox

    Vi började vänja vår son med egen säng (växasäng) från ca. 16 månaders ålder pga det du beskriver. Varje gång han vaknade grät han och varje gång gick jag in till honom (han fick rummet vägg i vägg med vårt sovrum) och lade mig bredvid tills han somnade om. Ibland somnade jag med, ibland smög jag tillbaka till vår säng. Det tog ett tag, men hans sömnrytm (gissar jag) mognade och efter hand började han sova längre perioder utan att vakna, tills han kom på att han kunde komma över till oss själv. Samma sak där - ibland gick vi tillbaka med honom, ibland sov han kvar hos oss. Nu vill han inte sova hos oss längre alls, utan vaknar han så kommer han och säger att man ska följa honom till sängen och natta honom på nytt.

  • Cicek

    Jag tycker det är jättbra att samsova, så länge det fungerar för alla! Det är inte barnplågeri att låta barnen sova i egen säng, och det är inte meningen att ni föräldrar inte ska få god sömn pga samsovningen. Min sambo sover inte heller bra när vår son ligger mellan oss för han sparkar som fan.. nu somnar han i egen säng och kommer till oss på natten, då får sambon bra sömn tills dess i alla fall ;) Det var väldigt jobbigt de första nätterna i egen säng men sen dess har det gått jättebra :) Nu när lillebror snart är här vet jag inte om äldsta sonen kommer få fortsätta krypa upp i vår säng på natten.. vill ju inte att bebisen ska få sparkar i ansiktet!

    Vi hade jätteproblem med att sonen inte kunde somna själv, om han vaknade var man tvungen att lägga sig bredvid honom igen dessutom. Det kunde ta evigheter tills han somnade för han ville bara sitta och prata och hålla på.. det kunde ta timmar för honom att somna med oss bredvid! Till slut blev vi trötta och en kväll sa vi bara att nu sätter vi oss utanför så får du somna själv. Det var 2-3 hemska kvällar men sen dess (återigen) har det gått jättebra. Vi läser för honom, kanske sjunger lite, pussar och kramar och sen går vi. 99% av alla gånger somnar han inom en minut. Det är underbart :)

  • Cicek

    Om du bestämmer dig för att han ska börja sova i egen säng förresten, så är mitt tips att ni verkligen inte ångrar er. Vi gjorde det misstaget med vår sån först.. vi försökte men han blev så ledsen så vi sa att vi kunde sitta med honom lite grann.. då lärde han sig att han kunde skrika och gråta tills vi kom tillbaka. När vi väl bestämt oss "på riktigt" var det som jag skrev väldigt jobbigt i några nätter men efter det har det gått hur bra som helst. Det handlade ju om att han var van med att sova med oss, han var inte rädd eller så, och vi vet ju att det är en normal sak ändå att somna själv när man är så pass gammal som han är..

  • tessilus

    det är inte så att han blir för varm då? mina(och jag) är som enna tornados när det blir för varmt.

  • Gunnell

    Tack för era svar!

    De senaste nätterna har det varit värre än någonsin. Han har varit förkyld och har en tand på gång. Han har knappt kunnat sova själv innan vi gått och lagt oss utan vi har fått gå in en gång i timmen och ligga där ca en halvtimme innan han somnat. Noll avkoppling på kvällen + ingen nattsömn :( Han har rullat ÖVER mig fram och tillbaka (!) hela nätterna. Krupit runt mig och helst velat sova på mig. Jag är så TRÖTT. Tur att det är min tur att sova på soffan i natt.

    Måste försöka ta tag i detta när han blir frisk. Just nu känns det som en omöjlig utopi att få sova i sängen utan att bli väckt 750 gånger. 

    Grejen är ju att han är ju bara 15 mån gammal så man kan ju knappast förklara för honom att man inte KAN sova bredvid honom.  

  • Muslimska mamman

    Låter ju jättejobbigt :( Det är inte taskigt att lära honom sova i egen säng så länge han inte får panik eller skriker/gråter sig till sömns. Det är inte okej.


    Blöjans mamma
  • Krake

    Har ni testat att ha honom i en egen säng öht? Jag har ju lite svårt att tro att han sover bättre av att krypa kors och tvärs på dig... Nattningen kan ni ju fortfarande göra tillsammans. Han måste ju inte somna själv för att kunna sova själv.


    Moster, inte monster.
  • Mia118
    Gunnell skrev 2012-01-08 20:41:45 följande:
    Tack för era svar!

    De senaste nätterna har det varit värre än någonsin. Han har varit förkyld och har en tand på gång. Han har knappt kunnat sova själv innan vi gått och lagt oss utan vi har fått gå in en gång i timmen och ligga där ca en halvtimme innan han somnat. Noll avkoppling på kvällen + ingen nattsömn :( Han har rullat ÖVER mig fram och tillbaka (!) hela nätterna. Krupit runt mig och helst velat sova på mig. Jag är så TRÖTT. Tur att det är min tur att sova på soffan i natt.

    Måste försöka ta tag i detta när han blir frisk. Just nu känns det som en omöjlig utopi att få sova i sängen utan att bli väckt 750 gånger. 

    Grejen är ju att han är ju bara 15 mån gammal så man kan ju knappast förklara för honom att man inte KAN sova bredvid honom.  
    Har du gett honom nåt smärtstillande?? Kanske dum fråga...men om smärtan släpper så kanske han sover bättre nu när han har både förkylning och tand på väg. Testa lite näsdroppar också så han inte vaknar av tät näsa. Lycka till!
  • Gunnell
    Mia118 skrev 2012-01-08 23:16:38 följande:
    Har du gett honom nåt smärtstillande?? Kanske dum fråga...men om smärtan släpper så kanske han sover bättre nu när han har både förkylning och tand på väg. Testa lite näsdroppar också så han inte vaknar av tät näsa. Lycka till!
    Han har fått alvedon innan han har gått och lagt sig. Näsdroppar går tyvärr inte om jag inte ska ge honom dem med våld och det går knappt ändå. Det har varit bättre i natt, han har kunnat andras genom näsan. 
  • Gunnell
    Krake skrev 2012-01-08 23:02:42 följande:
    Har ni testat att ha honom i en egen säng öht? Jag har ju lite svårt att tro att han sover bättre av att krypa kors och tvärs på dig... Nattningen kan ni ju fortfarande göra tillsammans. Han måste ju inte somna själv för att kunna sova själv.
    Under vissa perioder har han sovit i egen säng! Det var lättare innan man var tvungen att sänka spjälsängen. 

    Vi har bestämt att vi ska testa att lägga honom i hans säng (och sätta på alla fyra sidor) när han blir frisk. Problemet kommer förmodligen vara när han vaknar på kvällen (han vaknar alltid ca en timme efter vi lagt honom) då brukar han vilka somna i mitt knä. Vi kommer naturligtvis att natta honom och stanna tills han somnar!

    Men det känns inte som en bra idé att mixtra med sömnen nu när han är sjuk. 

    Tusen tack för att ni tar er tid att svara!  
  • skånegås

    Madrass på golvet bredvid min säng skulle jag kört... Då kan man ligga bredvid vid behov och behöver bara rulla ner från sin egen säng om/när han vaknar. Då vänjer han sig vid att sova på samma ställe men få rändå närhet han behöver.

  • Gunnell
    skånegås skrev 2012-01-09 13:41:43 följande:
    Madrass på golvet bredvid min säng skulle jag kört... Då kan man ligga bredvid vid behov och behöver bara rulla ner från sin egen säng om/när han vaknar. Då vänjer han sig vid att sova på samma ställe men få rändå närhet han behöver.
    Alla verkar ha så behändiga barn :) Min son skulle springa iväg från en madrass på golvet :) (Vi har testat det). Han måste vara helt "inspärrad" annars rymmer han/trillar ner. Därför har vi en väldigt märklig möblering i sovrummet, en massa byråer runt våra sängar och Spjälsängen på en sida. Man får liksom hoppa över en byrå för att komma ut :)

    Idag när han skulle sova em så lade jag honom i hans säng och lade kuddar i vägen så att han inte kunde rymma. Han somnade! Ska testa det i kväll igen.   
  • Gunnell

    I natt sov han i sin säng :D Han vaknade en gång och ville komma över till oss men jag lade tillbaka honom och lade mig bredvid med handen på honom tills han somnade om. Nu i kväll har han somnat i sin säng och för första gången på länge så har han inte vaknat efter en timme. Det verkar som att han sover bättre i sin säng, färre uppvak! 

    Detta kan jag vänja mig vid :) 

    Peppar peppar ta i trä.  

  • Loreena

    Ni kan absolut prova! Ha gärna hans säng i ert sovrum så känns det tryggare både för er och ert barn i början.:)
    Vår son brukade sova i sin säng fram tills runt 05, sen vaknade han och då brukade vi flytta över honom till vår säng för att han skulle somna om.

    Nu är han 17 månader och ett yrväder och vi har kommit fram till att både han och vi sover bättre om han ligger kvar i sin säng än om han kommer över till våran. Ni är inte taskiga för att ni inte vill samsova längre, ni kan ge ert barn en massa närhet, trygghet och kärlek ändå! :)

    Vi brukar söva vår son i famnen på kvällen, vi sitter på sängkanten(vi har en hög säng) och gungar honom lite. Sedan när han sover lägger vi bara över honom i hans säng.

    Igår somnade sonen bredvid sin pappa i vår säng när han skulle söva honom, och då lyfte vi bara över honom till hans säng sedan och han fortsatte att sova där och vaknade inte. :)
    Om han har en egen säng med sin kudde, sin filt, nalle eller vad han nu har som trygghet när han sover så kommer han säkert att komma till ro i spjälsängen också.

    Vår son vaknar dock fortfarande några ggr/natt och vill bli omstoppad och få sin napp, men sen somnar han om igen direkt. Så det skulle vara jobbigt för oss om han sov i ett annat rum, för då skulle det bli en massa onödigt spring och han kanske skulle hinna jaga upp sig innan vi hinner fram.

    Lycka till!

Svar på tråden Jag är trött på att samsova :(