• Lavish

    Varför är alla kvinnor så tjocka nuförtiden?

    pollykolle skrev 2012-01-04 17:03:47 följande:
    Kanske för att ni inte kan, pga fettet?
    Vad är du ute efter egentligen? Du har en vikt som är under normalvikt, dvs en osund vikt. Du kritiserar alla som inte är osunt smala. Och menar att vi skulle vilja vara osunt underviktiga men inte kan p.ga fettet?
  • Lavish
    pollykolle skrev 2012-01-04 22:14:46 följande:
    Fortfarande har jag inte sagt att det är fel med tjocka,feta eller överviktiga kvinnor - alltså ser jag inget problem med dem som är normalviktiga heller.

    Däremot fattar jag faktiskt inte själv varför de flesta flyger på mig som om jag vore något hot för att jag nu är "underviktig".
    Man kanske kan trycka ner "smala" personer lättare och det är kanske inte lika fel som att prata om tjocka, eller vadå?
    Ni kränker er själva genom att tycka att det är fel att prata om varför JUST kvinnor har blivit bredare med åren.
    Nu säger jag inte att det är endast kvinnor, men vad jag har sett så tycker jag att det flesta kvinnor i flesta åldrar har blivit mycket större i kroppen och frågan är varför!
    Frågan är inte om vad ni tycker om mig eller hur ni trycker ner på smala människor, jag trycker inte ner dem som är "tjocka" eller större. Tycker däremot att det är synd att många kvinnor blivit överviktiga och jag säger inte detta för att provocera, däremot för att jag söker svar.

    Är det så att många skiter i att träna och käkar fel kost?
    Eller är det så att man inte orkar eller har tid att gå ner i vikt efter att man varit gravid?
    Eller är det så att kvinnor i Sverige dricker för mycket och rör på sig för lite?

    Jag söker ett svar på VARFÖR kvinnor är större idag än för några år sen. Detta är vad jag tycker och är min åsikt jag delar med mig av, håller ni inte med - visst, fine kommentera att det är "fel" att vara smal eller att ni tycker tvärtom. Men det har fortfarande ingenting med tråden att göra.  
    Fast du uttrycker dig ganska otrevligt så därför är det svårt att riktigt tro på att du på ett helt värdebefriat sätt söker svar på frågorna.

    Men annars är väl svaret ändå både uppenbart och enkelt. Vi har idag råd att äta hur mycket vi vill. Och vi har råd att äta hur mycket fet eller söt mat vi vill. Det är faktiskt inte särskilt länge sedan de flesta inte hade det, och det är först nu måltidsmönstren på allvar påverkats av den fullständigt fria tillgången på all sorts föda.

    Den andra aspekten är att allt färre har fysisk aktivitet som en del av sin vardag. Man tar bilen dörr från dörr, och på jobbet sitter man på rumpan på ett kontor. Även om det är länge sen de flesta var bönder med tungt fysiskt arbete, är det inte lika länge sedan många jobbade på line på en fabrik och Ica-kassörskan eller städaren har trots allt fysisk rörelse som moment i sin arbetsdag.

    Men handlar det i själva verket om kvinnor i din egen ålder så hör det ju till saken att det är ganska vanligt att man blir tjockare med åren, således har flera av din jämnåriga lagt på sig och det är de säkerligen inte den första generationen som gör.
  • Lavish
    pollykolle skrev 2012-01-04 22:23:51 följande:
    Jag använder en ganska "otrevlig" ton då andra gav mig det hemskt otrevliga bemötande från början och började klanka ner på mig direkt.

    Sen så jobbar jag från morgon till kväll, men jag går upp en timme tidigare och springer en timme på kvällen också för att hålla mig i form.
    Jag har råd att äta hur mycket jag vill, men man måste kunna sätta stopp för sig själv - annars får man ju faktiskt skylla sig själv om man blir fet.

    Allt handlar om ansvar. 
    LOL

    Så du är inte ute efter ett sant svar på frågan varför vi blir fetare utan bara ute efter att basha feta, klaga på dem och säga att det är deras eget fel att de är feta.

    Varför inte bara vara ärlig med det syftet istället?
  • Lavish
    pollykolle skrev 2012-01-04 22:26:56 följande:
    Jo, men varför gör dem det? Vill de bli feta? vill de vara feta? 
    Varför har de inte tid? Varför ? haha Fattar fan inte själv. 
    Är det en personlig förolämpning mot dig att de är feta eller vad är problemet?
  • Lavish
    pollykolle skrev 2012-01-04 22:30:17 följande:
    Som sagt verkar du inte ha läst igenom kommentarerna eller så, men skitsamma nu.

    Jag vill veta varför man inte gör något åt det? Man kan fortfarande ha former och må bra om man är "normalviktig", men normalviktig är man ju inte när man är överviktig? Så därför vill jag veta, varför svenska kvinnor är så stora idag. Och om nu endast svaret är "Jag är en lat kvinna som tar bilen till affären som ligger en minut hemifrån" ska väl folket inte klanka ner på mig som är smal? bara för att jag ställde en enkel jävla fråga? 
    Jag blev ilsken på ditt svar att vi alla vill va som du men inte kan p.ga vårt fett. Jag är normalviktig och vill inte se ut som du.

    Tror du verkligen att någon fet kvinna kommer vilja öppna sitt hjärta och använda sin tid till att förklara varför hon är fet för författaren till inlägg 67?!!
  • Lavish
    pollykolle skrev 2012-01-04 22:36:02 följande:
    Hahaha, roligt att du är inte vill se ut som en person som du inte har sett.. Pinsamt.. 

    Tycker bara det är synd att man inte kan tänka om med sina kostvanor, vi svenskar som alltid varit kända för att vara snygga kanske inte har kvar den stämplen. Synd. 
    Jag är 100% nöjd med min vikt så varför skulle jag vilja ändra den för att se ut som du?

    Men det är ju helt uppenbart att din tråd handlar om att klaga om att folk är feta och hur illa det är etc. Inte att fråga VARFÖR.

    Så whats it to you? Varför är det så viktigt för dig att få trycka ner tjocka och känna dig bättre än dem?
  • Lavish
    pollykolle skrev 2012-01-04 22:43:00 följande:
    Fortfarande har jag inget emot feta,tjocka eller mulliga.
    Tycker bara det är synd att dem flesta som går upp "mår dåligt" över sin kropp eller vill försvara sig så snabbt man börjar prata om övervikt.
    De flesta som är överviktiga trivs inte själva i sin kropp, varför inte ta hand om kroppen då?

    Jag har faktiskt inte sagt att du ska se ut som mig överhuvudtaget. Skulle nog inte vilja byta min kropp med dig heller då det inte går och eftersom att jag inte alls vet hur du ser ut.
    Nu pratar jag inte om din kropp utan om allas.

    Jag tycker bara det är tråkigt att folk som varit smala innan ska bryta ner sig själva och inte trivas i sin kropp.
    Nu snackar jag inte om några kilon, utan flertal.

    Trött på att höra hur många överviktiga människor klagar och säger att det inte är "matens fel" och inte "träningens fel".. och inte deras egna fel.
    Herregud människor.

    Jag säger endast att det är synd att förstöra sig själv, varför inte göra något åt problemet. Dem som inte trivs med sin kropp som tjock, do something!!!!

    Min egna tanke är nog att flesta svenska kvinnor ger upp efter att dem gått upp och inte orkar lägga tid på kost eller träning.
    Thats it. 
    Så den tes du egentligen vill framföra med din TS är att den ökade övervikten och det ökade dåliga måendet inte beror på matutbudet, BNP, eller mer stillasittande arbetsuppgifter.

    Utan den ökande andelen överviktiga kvinnor beror på att kvinnor idag har dålig självdisciplin, inte klarar av att ta ansvar, väljer att må dåligt samt bara skyller ifrån sig, synder som kvinnor under andra historiska perioder inte var skyldiga till i samma utsträckning.

    Är det korrekt uppfattat att du driver denna tes och vill missionera till alla Sveriges feta kvinnor att det är deras eget jävla fel och att det stör dig att de inte agerar rationellt?
  • Lavish
    Litenpåjorden skrev 2012-01-04 22:55:55 följande:
    Bmi är snett. Alla normalviktiga är ju undetviktiga i så fall. Bmi är en tröst för tjockisar.
    Haha ja jättetröstande att få beskedet Morbidly obese från BMI sidan...
  • Lavish
    pollykolle skrev 2012-01-04 23:01:24 följande:
    Kvinnor i Sverige, menar inte ALLA. Men det flesta är större i kroppen än vad de var för några år sen.

    Är väl antagligen för att svenskarna blivit latare och dricker mer och inte kan ta ansvaret för att de blivit större.

    Snart kommer väl dessa kvinnor anmäla volvoföretaget eller mcdonalds för att de gått upp i vikt? Pga vad de trycker i sig och att de åker bil istället för att gå.

    Precis som i filmen "super size meal" :) 
    Nä inte fan tror jag vi DRICKER mer, under medeltiden var en normal ranson öl 4-6 liter om dagen, och under början av 1800 talet har man räknat fram chocksiffror på 35-40 liter brännvin per person och år, och då räknade man även kvinnor och barn...
  • Lavish
    pollykolle skrev 2012-01-04 23:06:50 följande:
    Nu pratar du om under 1800talet i sverige.

    Alkoholen gör att MAN GÅR UPP I VIKT. Ta det som du vill. Men vad är problemet då om inte alkoholen,maten och ingen träning? Man är ju knappast tjock när man föds. 
    Tja fast det var ju det jag sa. Att anledningen till att vi blir tjockare är obehindrad tillgång på onyttiga livsmedel och minskad fysisk aktivitet i vardagen.

    Men då sa du att nej det är inte det som har förändrats, det som har förändrats är att vi inte klarar av att ta ansvar osv.

    Jag menar då att det inte stämmer att folk förr i tiden var mer kapabla att ta ansvar än vi är idag, snarare tvärtom. Men de behövde inte ta ansvar eftersom frestelsen att trycka i sig sött och sitta på röv inte var lika tillgänglig.
  • Lavish
    pollykolle skrev 2012-01-04 23:11:45 följande:
    Tack att du håller med mig i trådstarten.

    Mitt midjemått är runt 68/70. Har ej kollat det på ett tag.
    , jag har midjemått 68 och jag väger 68 kg till 169 cm.
  • Lavish
    mammassnosa skrev 2012-01-05 11:44:26 följande:
    Ja och man kan va NORMALVIKTIG och må BRA.. Tänka sig.... Solig
    Man kan till och med vara lite överviktig och må bra...och vara nöjd. Ännu större chock..
Svar på tråden Varför är alla kvinnor så tjocka nuförtiden?